installation på usb hårddisk
hej, jag har en laptop och skulle vilja installera ubuntu på en extern hårddisk som kopplas via usb. jag vill inte att installationen ska ändra nånting på min befintliga bootsektor (eller något annat för den delen) på min hårddisk som sitter i laptopen. jag provade tidigare att göra en sån här installation, då på en ipod i hårddiskläge. jag lyckades installera, men installationsprogrammet frågade mig ingenting utan tog helt sonika över bootsektorn på laptopens hårddisk. hade installationen istället skrivit en bootsektor på ipoden så hade det blivit som jag ville, men jag fick inga alternativ alls. kan jag på något sätt tvinga programmet att antingen ignorera laptopens hårddisk helt, eller kan jag på nåt sätt välja på vilken hårddisk som linux bootloader ska installeras?
jag vet inte nu hur mycket jag kommer att använda ubuntu, det beror på hur bra jag kommer överens med det och hur bra jag får det att fungera, men är det nån som installerat på en usb hårddisk? blir det nån märkbar skillnad i hastighet när man använder systemet till skillnad från en vanlig hårddisk som sitter i datorn? (inte då filkopiering och såna saker som kräver mycket, utan vanlig användning, starta program, surfa, se på film, osv.)
tacksam för svar.
jag vet inte nu hur mycket jag kommer att använda ubuntu, det beror på hur bra jag kommer överens med det och hur bra jag får det att fungera, men är det nån som installerat på en usb hårddisk? blir det nån märkbar skillnad i hastighet när man använder systemet till skillnad från en vanlig hårddisk som sitter i datorn? (inte då filkopiering och såna saker som kräver mycket, utan vanlig användning, starta program, surfa, se på film, osv.)
tacksam för svar.
Alternativ CD installation låter dig bestämma vad man ska göra med Grub, Ubuntus starthanterare.
Skulle inte vmware vara en bättre lösning?
Skulle inte vmware vara en bättre lösning?
har provat vmware med olika distros tidigare, men jag kan inte prova systemet på samma sätt då när jag inte utnyttjar hela datorn. har aldrig fått det att fungera tillfredsställande snabbt. jag vill ge linux en bättre chans och jag skulle aldrig kunna använda det i vardagligt bruk ifall först måste starta upp windows, och musen sen laggar när jag väl laddat upp vmware och linux.
har en livecd med ubuntu nu, kan jag göra en alternativ installation med den eller laddar jag ned något annat för att göra det? jag antar att jag måste säga till programmet nåt i förväg, eftersom jag inte såg några val på vägen.
har en livecd med ubuntu nu, kan jag göra en alternativ installation med den eller laddar jag ned något annat för att göra det? jag antar att jag måste säga till programmet nåt i förväg, eftersom jag inte såg några val på vägen.
LiveCD och AlternativeCD är två olika CDs med två olika installationssätt. Alternativ CD har en textbaserad installation och i slutet av den kommer du få frågan var vill du lägga starthanteraren och den ska väl in i partitionen där du har Ubuntu. Jag antar att du kan starta datorn från USB?
Det finns en bra guide för "AlternateCD install" med bilder och på engelska på http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ Den handlar om dualboot med Windows men de delarna kan du naturligtivs hoppa över. Där ser du i alla fall bilder av vad som väntar när man börjar installera med "AlternateCD".
Ang. USB och andra sätt att installera Ubuntu finns på https://help.ubuntu.com/community/Installation/ där du kan hitta något nyttigt.
Det finns en bra guide för "AlternateCD install" med bilder och på engelska på http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ Den handlar om dualboot med Windows men de delarna kan du naturligtivs hoppa över. Där ser du i alla fall bilder av vad som väntar när man börjar installera med "AlternateCD".
Ang. USB och andra sätt att installera Ubuntu finns på https://help.ubuntu.com/community/Installation/ där du kan hitta något nyttigt.
ok, tackar, jag ska kika runt lite där. det finns alltså inget sätt att välja var starthanteraren ska hamna när man använder den vanliga installationen?
jag kan starta datorn från usb, men det fungerade inte när jag provade med ipoden, för att den inte hade nån starthanterare O.o;
jag kan starta datorn från usb, men det fungerade inte när jag provade med ipoden, för att den inte hade nån starthanterare O.o;
att installera var inga problem, installationskivan var lätt att förstå sig på, och jag fick installationen att fungera som jag ville. problem jag stötte på var att grub verkade blanda ihop hårddiskarna så jag fick redigera menu.lst litegrann. hd1 blev hd0 och vice versa så jag fick felmeddelanden då grub försökte boota linux från min windows hårddisk, och tvärtom. (felmeddelandena jag fick var error 13 och error 17)
dessa rader fick iallafall allt att fungera, tänkte jag skulle lägga till det, ifall någon annan får liknande problem:
tyvärr blev inte allt som jag ville ändå, för av någon anledning så ändrar min bios startordningen på den externa och den vanliga hårddisken, så datorn startar från den vanliga hårddisken (windows) efter att den varit avstängd. det vet jag inte om det går så lätt att lösa däremot. problemet måste ligga i bios, eller den externa hårddisken.
dessa rader fick iallafall allt att fungera, tänkte jag skulle lägga till det, ifall någon annan får liknande problem:
Kod: Markera allt
title Ubuntu, kernel 2.6.17-10-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda1 ro quiet splash locale=sv_SE
initrd /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
quiet
savedefault
boot
title Microsoft Windows XP Professional
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader (hd1,0)+1
Kul att du berättar hur det gick. 
Har du kollat om det finns en uppdatering till ditt BIOS? Jag har för mig att Herman (det är väl därifrån du fick tips hur du mappar hårddiskarna i Grub?) har en guide om grub på en diskett, kanske det kan hjälpa?

Har du kollat om det finns en uppdatering till ditt BIOS? Jag har för mig att Herman (det är väl därifrån du fick tips hur du mappar hårddiskarna i Grub?) har en guide om grub på en diskett, kanske det kan hjälpa?
jo, jag försöker ofta söka efter svar på forum innan jag frågar själv, då är det väldigt tråkigt att hitta trådar som verkar löst sig, utan att lösningen står skriven...
det finns uppdateringar till min bios, men tydligen så är de inte väldigt bra, de kan orsaka andra problem med fläktar och värme osv. tillverkaren verkar heller inte ha kvar mycket support på min laptop av nån anledning, så jag tror de slutat uppdatera bios, trots att den senaste innehåller problem.
och nån diskettenhet har jag inte. skulle vara om jag lägger grub på en cd isåfall.
kommer inte ihåg var jag hittade att jag behövde mappa om hårddiskarna, jag provade det mesta jag kunde hitta, och lyckades hitta nåt som funka ^^
det finns uppdateringar till min bios, men tydligen så är de inte väldigt bra, de kan orsaka andra problem med fläktar och värme osv. tillverkaren verkar heller inte ha kvar mycket support på min laptop av nån anledning, så jag tror de slutat uppdatera bios, trots att den senaste innehåller problem.
och nån diskettenhet har jag inte. skulle vara om jag lägger grub på en cd isåfall.
kommer inte ihåg var jag hittade att jag behövde mappa om hårddiskarna, jag provade det mesta jag kunde hitta, och lyckades hitta nåt som funka ^^
Ja, jag försöker alltid tacka den som kommer med kvittering att någonting fungerar i hopp att få flera att skapa ett svar hur de lyckades. 
Jag har också ett gammalt BIOS
Jag hittade en kommentar: " Re: is it possible.. (to boot a OS of a portable HDD?)
Yes. But it will be depending on your BIOS. If that doesn't see your external disc during boot installing on it will be a problem." http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... oot+extern
En howto också ifall den kan vara till hjälp: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ezy+loaded
Enligt den första som verkar vara ditt problem så ser det inte så bra ut.

Jag har också ett gammalt BIOS

Jag hittade en kommentar: " Re: is it possible.. (to boot a OS of a portable HDD?)
Yes. But it will be depending on your BIOS. If that doesn't see your external disc during boot installing on it will be a problem." http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... oot+extern
En howto också ifall den kan vara till hjälp: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ezy+loaded
Enligt den första som verkar vara ditt problem så ser det inte så bra ut.