Partitioner

Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Partitioner

Inlägg av Andreas S »

Hej!

När jag ska installera Ubuntu på min dator, vilken jag har haft xp på förut så finns det 2 extra partitioner som jag aldrig använt förut. Dessutom innehåller dom information.
Den ena är i filsystemet Fat16 och är ca 78mb stor och den andra är fat32 och är 3gb stor.
Är det filer som har med windows att göra på dessa och är det skadligt att ta bort dessa två partitioner?
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Partitioner

Inlägg av Dick Lundberg »

Det beror först och främst på om du ska ha windows kvar, men jag tror inte att ens att XP kan använda FAT16 så den behöver du nog inte vara orolig för. Ska du inte ha Windows kvar så spelar det ju ingen roll vad du raderar så länge du har säkrat dina egna skapade dokument. När du installerar Ubuntu kan du använda hur du ska använda dessa partitioner eller om du vill ta bort dem och göra nya som passar Ubuntu bättre. Då föreslår jag följande: Gör en systemdisk med åtminstone 3GB där du installerar Ubuntu och sedan gör du en partition för /home där dina egna användarfiler ska ligga, dvs sånt du gör och sånt du laddar ner m.m. Utöver detta behöver också Ubuntu en partition för swap och den kan vara typ 512 MB, det brukar räcka för de flesta.

Om du ska ha kvar XP och filer som redan finns på datorn ska du vara extra nogrann när du installerar och läsa alla dialogrutor grundligt så att du alltid är med på vad du gör.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Andreas S
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Partitioner

Inlägg av Andreas S »

Ok, har bestämt mig för att behålla xp ett tag åtminstone.
Får däremot ett nytt problem vid installation: "Inget rotfilsystem är definierat"
Fårstår inte riktigt hur jag ska lösa detta problem?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"