Avancerade Gruner i Ubuntu (filtyper, flyttning av filer osv
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Avancerade Gruner i Ubuntu (filtyper, flyttning av filer osv
Först och främst jag är ingen forum guru, så om jag gör fel. Rätta mig!
Jag har lite funderingar framför allt angående filer och flyttning av dessa.
Vilka tecken får man använda i ett filnamn?
Vilka får jag inte använda?
Hur tar jag reda på det?
Vilka filtyper existerar i linux miljön?
Hur fungerar backup flaggan (-b) på kommandorna mv och cp?
Kort förklaring vad den gör.
Hur gör jag för att flytta alla filerna i mappen A till en undermapp B.
och till sist: Vad är egentligen skillnaden mellan hårda och mjuka länkar?
Hoppas på bra och snabba svar!
Ha det bra!
EDIT: Jag kom på en fråga till. Jag hörde att man kunde lägga in restriktioner på hur mycket hårdiskyutrymme en användare får använda. Hur gör man det?
Jag har lite funderingar framför allt angående filer och flyttning av dessa.
Vilka tecken får man använda i ett filnamn?
Vilka får jag inte använda?
Hur tar jag reda på det?
Vilka filtyper existerar i linux miljön?
Hur fungerar backup flaggan (-b) på kommandorna mv och cp?
Kort förklaring vad den gör.
Hur gör jag för att flytta alla filerna i mappen A till en undermapp B.
och till sist: Vad är egentligen skillnaden mellan hårda och mjuka länkar?
Hoppas på bra och snabba svar!
Ha det bra!
EDIT: Jag kom på en fråga till. Jag hörde att man kunde lägga in restriktioner på hur mycket hårdiskyutrymme en användare får använda. Hur gör man det?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Avancerade Gruner i Ubuntu (filtyper, flyttning av filer osv
Du får och kan använda alla tecken i GNU/Linux. Däremot ställer vissa tecken till det ibland. å,ä,ö,é,è,â,ë,ñ osv. kan t.ex. bli nonsenstecken om du överför dom via ftp/ssh till en windowsdator men dom går att använda. Mellanslag går att använda men är också lite av ett aber. I GUIs är dessa tecken inget problem men i teminalen så kan man t.ex. inte autotabulera fram en fil med ett mellanslag. Om filen heter min fil.txt och du tabulerar kommer terminalen svara min. För att komma vidare måste du skriva ett bakstreck, \ och mellanslag. Alltså: min\ och därefter tabulera.
Samma sak gäller alla andra tecken än a - z samt 0 - 9. Först bakstreck sedan tecknet.
Med filtyper vet jag inte riktigt vad du menar? Det finns alla möjliga: .m, .doc, .docx, .odt, .xml, .html, .php, .deb, .jar, .tgz, .pk7, .zip osv. Menar du vilka binärfiler som går att installera specifikt i ett Ubuntusystem? I så fall är svaret att de vanligaste är deb-filer. Dessa kan antingen installeras separat och därmed inte uppdateras automatiskt eller installeras via en pakethanterare. De vanligaste två är Synaptics (om du kör gnome eller liknande fönsterhanterare/skrivbordsmiljö) eller Adept om du kör KDE. Om ett paket inte finns, som t.ex. Acrobat Reader så kan man lägga till det till Synaptics bibliotek med källor. Medibuntu har som exempel ett källbibliotek att hämta Acrobat Reader för Ubuntu från. Det är bara att gå in på deras hemsida och följa instruktionen så får man ytterligare paket att installera som av upphovsrättsliga skäl inte kan släppas med Ubuntu från början.
Jag har aldrig använt backuppflaggor. För att flytta en fil från ett ställe till ett annat gör du så här (foobar står för godtycklig fil eller sökväg):
Som jag skrev ovan kan man tabulera. Vet inte om du känner till det redan men om du börjar skriva in ett filnamn i ett terminalfönster så kan du bara trycka tab en gång så fyller den i resten automatiskt så vida det inte finns fler filer som börjar med samma tecken alternativt att filen inte finns i den katalog du specificerat. Då kommer inget fram. Tryck då på tab igen så specificerar den vilka filer som börjar med de specificerade tecknen.
Med hårda och mjuka länkar antar jag att du menar symlänkar och vanliga länkar. En symlänk är en låtsaslänk till en fil eller katalog. En symlänk gör att det ser ut som en fil ligger i din katalog men det är bara en länk till filens egentliga plats som kan vara på en annan hårddisk eller partition eller katalog. Jag kanske missuppfattat vad du menat här men så tolkar jag det.
Quota är kommandot för att begränsa användares utrymme på hårddisken. Jag har dock inte använt quota men det är nog bara en sökning på google borta. Om du undrar hur kommandon fungerar kan du alltid skriva man och sedan kommandot (alltid mellanslag mellan kommandon och flaggor, flaggor och fil, osv). Du får då upp kommandots manual. Pila upp och ner eller använd Pg Up Pg Dn. Sök genom att skriva framstreck / och direkt efter vad du söker efter. Avsluta genom att trycka q.
Hoppas det ger lite svar på dina frågor.
/Ebbot
Samma sak gäller alla andra tecken än a - z samt 0 - 9. Först bakstreck sedan tecknet.
Med filtyper vet jag inte riktigt vad du menar? Det finns alla möjliga: .m, .doc, .docx, .odt, .xml, .html, .php, .deb, .jar, .tgz, .pk7, .zip osv. Menar du vilka binärfiler som går att installera specifikt i ett Ubuntusystem? I så fall är svaret att de vanligaste är deb-filer. Dessa kan antingen installeras separat och därmed inte uppdateras automatiskt eller installeras via en pakethanterare. De vanligaste två är Synaptics (om du kör gnome eller liknande fönsterhanterare/skrivbordsmiljö) eller Adept om du kör KDE. Om ett paket inte finns, som t.ex. Acrobat Reader så kan man lägga till det till Synaptics bibliotek med källor. Medibuntu har som exempel ett källbibliotek att hämta Acrobat Reader för Ubuntu från. Det är bara att gå in på deras hemsida och följa instruktionen så får man ytterligare paket att installera som av upphovsrättsliga skäl inte kan släppas med Ubuntu från början.
Jag har aldrig använt backuppflaggor. För att flytta en fil från ett ställe till ett annat gör du så här (foobar står för godtycklig fil eller sökväg):
Kod: Markera allt
mv foo/bar.fil foo/bar/
Med hårda och mjuka länkar antar jag att du menar symlänkar och vanliga länkar. En symlänk är en låtsaslänk till en fil eller katalog. En symlänk gör att det ser ut som en fil ligger i din katalog men det är bara en länk till filens egentliga plats som kan vara på en annan hårddisk eller partition eller katalog. Jag kanske missuppfattat vad du menat här men så tolkar jag det.
Quota är kommandot för att begränsa användares utrymme på hårddisken. Jag har dock inte använt quota men det är nog bara en sökning på google borta. Om du undrar hur kommandon fungerar kan du alltid skriva man och sedan kommandot (alltid mellanslag mellan kommandon och flaggor, flaggor och fil, osv). Du får då upp kommandots manual. Pila upp och ner eller använd Pg Up Pg Dn. Sök genom att skriva framstreck / och direkt efter vad du söker efter. Avsluta genom att trycka q.
Hoppas det ger lite svar på dina frågor.
/Ebbot
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna
TACK!
Det coolaste med linux det är nog all den hjälp man får. Från vanliga människor. Det är faktiskt väldigt fascinerande att vanliga Svensson hjälps åt.
Tack Eddot för ett snabbt och bra svar!
Det är sådana som du som gör att folk väljer att använda linux.
Tack!
Det coolaste med linux det är nog all den hjälp man får. Från vanliga människor. Det är faktiskt väldigt fascinerande att vanliga Svensson hjälps åt.
Tack Eddot för ett snabbt och bra svar!
Det är sådana som du som gör att folk väljer att använda linux.
Tack!
Det jag menade med filtyper är om det finns några särskilda systemfiler.
I windows finns ju .dll och en rad andra. Jag ser inga ändelser på "systemfilerna" i linux. Vad känneteckenar en sådanfil i linux. Hur ser man skilland på dem?
I windows finns ju .dll och en rad andra. Jag ser inga ändelser på "systemfilerna" i linux. Vad känneteckenar en sådanfil i linux. Hur ser man skilland på dem?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
programfiler (tänk exe) finns i programkataloger som /bin /usr/bin /sbin med flera
Biblioteksfiler, "libbar" (tänk dll) ligger i /lib /usr/lib osv
Inställningsfiler (tänk ini-filer, register osv) ligger i /etc om de gäller hela datorn
eller i dolda filer/mappar (filnamnet/mappnamnet börjar med punkt) i den egna
hemmappen /home/snorungen/.foo till exempel
Biblioteksfiler, "libbar" (tänk dll) ligger i /lib /usr/lib osv
Inställningsfiler (tänk ini-filer, register osv) ligger i /etc om de gäller hela datorn
eller i dolda filer/mappar (filnamnet/mappnamnet börjar med punkt) i den egna
hemmappen /home/snorungen/.foo till exempel
joo men dessa filer har ju ingen ändelse. Hur vet jag vad det är för slags fil utan att veta vilken mapp den ligger i?
- micke_nordin
- Kontakt:
Du kan använda kommandot file för att ta reda på vilken typ en fil är, t.ex file test för att få reda på filtypen för filen test.Snorungen skrev:joo men dessa filer har ju ingen ändelse. Hur vet jag vad det är för slags fil utan att veta vilken mapp den ligger i?
Du kan också köra file test* för att få träffar på alla filer som börjar på test, eller file * för att får info om alla filer i den nuvarande katalogen. Kolla man file för mer info.
/Micke

- Urban Anjar
- Kontakt:
Normalt sett ska du inte behöva veta heller, för installerar du prylar från förråden så hamnar de rätt automagiskt. Skulle du få för dig att kompilera från källkod, så hamnar det också rätt automagiskt oftast, fast det där sista är förstås inget vi rekommenderar, i alla fall inte förrän man är riktigt varm i kläderna, och jag som har gjort det mycket förr har i stort sett lagt av med det eftersom förråden är så bra.Snorungen skrev:joo men dessa filer har ju ingen ändelse. Hur vet jag vad det är för slags fil utan att veta vilken mapp den ligger i?
Okej är det någon som vet hur jag kan göra följande:
I mappen A så har jag följande filer: file1.txt file2.txt. file3.txt och song.mp3
I mappen A finns också en undermapp B.
Hur gör jag för att flytta alla filer i mapp A till undermapp B?
Med ett kommando.
I mappen A så har jag följande filer: file1.txt file2.txt. file3.txt och song.mp3
I mappen A finns också en undermapp B.
Hur gör jag för att flytta alla filer i mapp A till undermapp B?
Med ett kommando.
- micke_nordin
- Kontakt:
mv *.* undermapp_b
/Micke
Edit: tänkte till lite också
/Micke
Edit: tänkte till lite också

Ännu en fråga
Kan någon förklara detta för mig fast på svenska så jag förstår det hela : http://teaching.idallen.com/cst8129/02f ... nodes.html
Snälla
Kan någon förklara detta för mig fast på svenska så jag förstår det hela : http://teaching.idallen.com/cst8129/02f ... nodes.html
Snälla

http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=Snorungen skrev:Ännu en fråga
Snälla
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
DET DÄR ÄR HELT GALET!!!!
FYYY VAD COOOLT
FYYY VAD COOOLT