Hejsan det är tänkt att jag ska börja med grafiska(GUI) program i C++ och hade tänkt bygga dessa med hjälp av wxWidgets. Fick rekommendationen att code::blocks passar bra till detta ändamål, men har nu lite problem att komma igång om ta reda på att allt fungerar.
Jag installerade code::blocks via pakethanteraren Synaptics och fick versionen 8.02 installerat(vilket borde vara senaste). Det jag har problem med är att komma igång, hur skapar jag ett wxWidgets program och finns allt jag behöver redan installerat? Någon som kan ge mig tips/råd eller lite hjälp med att komma igång att skapa ett enkelt Fönster med hjälpt utav detta.
Vet inte ens om jag egentligen behöver code::blocks, går de inte bara installera wxWidgets och använda sig utav en texteditor och kompilera det med g++ eller dylikt? Skulle uppskatta om någon kunde ge min en liten tutorial på hur jag gör det och konfigurerar så allting fungerar, tack på förhand
Båda alternativen går självfallet bra, ge gärna egna synpunkter på allt
Mvh Kevin
Hjälp med wxWidgets + code::blocks eller annat
Re: Hjälp med wxWidgets + code::blocks eller annat
Jag har jobbat med wxWidgets i Codeblocks. Enklaste sättet att komma igång med det torde att skapa ett nytt projekt, välja wxWidgets som typ och sen bara följa guiden.
Väljer du i guiden att arbeta med wxSmith kommer du att på ett enkelt sätt kunna klicka ut knappar och dylikt i GUI:et som du bygger.
Väljer du i guiden att arbeta med wxSmith kommer du att på ett enkelt sätt kunna klicka ut knappar och dylikt i GUI:et som du bygger.
När jag försökte skapa ett wxWidgets projekt i code::blocks och försökte kompilera det gnällde den på att den inte hittar wxWidgets header filerna och dylika wxWidgets kommandon. Om jag nu inte skulle vilja använda mig av code::blocks hur installerar jag och sätter igång med wxWidgets då? Förstod inte riktigt på deras hemsida.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du saknar förmodligen paketenfastn skrev:gnällde den på att den inte hittar wxWidgets header filerna och dylika wxWidgets kommandon.