Bytt till KDE från GNOME men ångrar mig... Eller???

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
Samber

Bytt till KDE från GNOME men ångrar mig... Eller???

Inlägg av Samber »

Som rubriken antyder är jag inte allt för förtjust i KDE4. Jo jag erkänner att det är snyggt, mycket snyggare än gnome! Men nu har jag kört Kubuntu ett par dagar och funderar på att byta ut skiten mot Ubuntu som enligt mig är mycket mer användarvänligt! Men kanske kan ni snälla "Kubuntuister" övertyga mig att stanna kvar i er skara, i så fall hjälp mig lösa dessa probelm:

1.) När jag ska spara en fil till skrivbordet, hamnar den inte på skrivbordet utan i mappen Hem/skrivbordet... irriterande!
2.) När jag ska packa upp en rarfil brukar jag i Ubuntu bara högerklicka och ta "extract here" och så är filen uppackad. Jag har försökt installera 7-zip men hittar inte åt programmet opch högerklicks varianten funkar inte!
3.) Hur i hela världen byter jag namn på ikoner som ligger på skrivbordet, händer ingenting när jag trycker F2...
4.) Direkt efter uppstart när jag klickar på mina hårddiskar måste jag återigen skriva in lösenordet, detta behöver man inte göra i Ubuntu, kan man ta bort det?

Ja det finns säkert fler saker som i nuläget stör mig en aning, men om dessa saker kan rättas till så är jag iaf på god väg och kan tänka mig att utforska Kubuntu vidare.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Bytt till KDE från GNOME men ångrar mig... Eller???

Inlägg av mcNisse »

Samber skrev:1.) När jag ska spara en fil till skrivbordet, hamnar den inte på skrivbordet utan i mappen Hem/skrivbordet... irriterande!
Samma sak i GNOME... med skillnaden att du kan välja vart filen ligger. Det kan fixas. Uppgradera till 4.2RC1 där kan du välja att skrivborted är en sk folderview.
Samber skrev:2.) När jag ska packa upp en rarfil brukar jag i Ubuntu bara högerklicka och ta "extract here" och så är filen uppackad. Jag har försökt installera 7-zip men hittar inte åt programmet opch högerklicks varianten funkar inte!
Den funktionen finns för mig. Har iof bara testat med zip och tgz. Testa att installera rar istället för 7-zip om du vill använda rar..
Samber skrev:3.) Hur i hela världen byter jag namn på ikoner som ligger på skrivbordet, händer ingenting när jag trycker F2...[/qoute]
Du har inga ikoner på skrivbordet ;). I alla fall inte innan du kör en folderview. Jag har inge ikoner och gissar att du behöver låsa upp skrivbordet, dra musen ovanför plasmoiden och klicka på inställningar som kommer upp på sidan.
Samber skrev:4.) Direkt efter uppstart när jag klickar på mina hårddiskar måste jag återigen skriva in lösenordet, detta behöver man inte göra i Ubuntu, kan man ta bort det?
Det kan ju bero på flera orsaker. Vad är det för diskar?
Samber

Inlägg av Samber »

Hur uppgradera till 4.2RC?
och jag har ikoner, som jag själv lagt till...förstår inte riktigt det där med plasmoiden...HJÄLP
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

http://www.kubuntu.org/news/kde-4.2-rc1
Samber skrev:och jag har ikoner, som jag själv lagt till...förstår inte riktigt det där med plasmoiden...HJÄLP
Efter som det inte finns ikoner på skrivbordet så är de något annat ;) (om du inte har valt att skrivbordet ska vara en folderview) de är widgets. En plasmoid är en widget, en plasma widget, kort och gott en plasmoid.
Användarvisningsbild
allerixon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av allerixon »

ska de räcka med att updatera i adept eller läste jag fel?
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

allerixon skrev:ska de räcka med att updatera i adept eller läste jag fel?
Du lägger till ett föråd och updaterar. Sedan startar du om x.
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

ursäkta min okunnighet.. lägger till ett förråd?
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du lägger till ett ställe till där du kan installera program med apt (adept, synaptic, aptitude eller annan frontend). Punkt två i beskrivningen tagen från min första länk lägger till ett nytt förråd.
1. Remove the koffice-data-kde4 package if you have it installed. The current koffice2 packages in the kubuntu-members-kde4 PPA are incompatible with the KDE 4.2 packages since they try to install icons to the same locations.
2. Follow the Kubuntu Repository Guide to enable Recommended Updates and add the following to your 'Third-Party Software' tab:
deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-experimental/ubuntu intrepid main
3. You can now update any existing KDE 4 installation to the most recent version using the Adept Updater tool in your system tray.
4. Now log out and press Alt + E to restart X. When you log in you will have KDE 4.2 Release Candidate 1. Enjoy.
https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Kubuntu (Kubuntu repository guide)
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

lyckas inte hitta något 4.1 att ta bort. å fattar inte var jag ska ta bort, och testade att installera ifall jag inte hade nått packet men när jag loggar in står de 4.1
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du ska ta bort paketet koffice-data-kde4 omm du har koffice2 beta installerat. Har du inte det kan du skippa punkt ett.
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

jag hittar inte det paketet men var ska jag leta? i adept men var läste dedära men hittade de inte, men de nya funkade inte heller
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Testa
1. adept manager
2. sudo apt-get install i en terminal.
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

skrev i terminalen fick detta som svar

alle@alles-dumburk:~$ sudo apt-get install
[sudo] password for alle:
E: Typ "gpg" är inte känd på rad 55 i listan över källor /etc/apt/sources.list
E: Listan över källor kunde inte läsas.
alle@alles-dumburk:~$
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag ber om ursåkt. Rådet jag gav var felt fel.

Det ska räcka att lägga till ppa förrådet. Jag har även proposed förråded aktiverat. Sedan ska adept updater ta hand om resten.
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"