Hjälp! ATi 4870 HD

Zhoth
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp! ATi 4870 HD

Inlägg av Zhoth »

Tjenis!

Jag har, säkert 10-15 gånger nu, försökt att installera Linux på min darthor.
Allt går mer eller mindre smärtfritt, tills jag ska försöka banka in grafik-korts drivrutinen... vilken verkar vara en totalt obegripig (i Linux) operation. Jag fattar verkligen ingenting. Det står olika i olika guider jag hittar och ofta förutsätter guiden att man vet vad man håller på med (vilket jag inte har en aning om eftersom att jag är en Windows-människa..men är villig att prova vad som finns på andra sidan staketet).

Förutsättningar:
Ubuntu 8.04 Svensk (Har testat 8.10 och även...ehh..8.07(?) med samma resultat)
ATI 4870 HD
Samsung 244 T 24'tums widescreen skärm.

Så här blir det när jag försöker 'installera'.
1. Startar Ubuntu installationen från Windows och väljer den där Installera i Windows saken. (Mittenalternativet).
2. Ubuntu verkar starta upp (efter omboot), men inget 3D stöd överhuvudaget, och ingen info hittar jag någonstans i OS'et om någonting (hårdvara, version, datum). Det är som att komma in på en hemlig klubb där man inte känner någon och alla bär huvor och inte pratar med en.
3. Försöker få till (installera) ATI's grafikdrivrutin. Tankar först ner den där saken med värdens längsta namn .run från ATI's hemsida. Försöker följa guiden (vilken inte stämmer för det står fel version i guiden).
4. Vet inte om något hänt överhuvudtaget (se 2), men jag gissar på att den 'installerat' något.
5. Bootar om. Svart skärm med blinkande 'Powerknapp'...dvs "No connection". Jag vet att det körs i bakgrunden, eftersom jag hör Ubuntus 'Loginnamn' ljud, och även ljudet efter att lösenordet har skrivits in (dvs jag är inne på desktop...fast allt är svart..no connection).

Min fråga/önskan till någon vänlig Ubuntu/Linux-guru... Please....Skriv en guide (i punktform.. av typen: A. Installera Ubuntu 8.04. B. Starta Ubuntu och logga in...C. Öppna terminal förstret och skriv....osv...osv.) som en total idiot (moi) kan skriva ut och följa på papper. Gärna med 'grekiska' kommandon i prompten (av typen sudo sh oändliglångtochbökigtfilnamnföratttotaltalienerahalvavärdensomkantänkasigatttestalinux.run...bara eländet funkar till slut.

// En aningens Linux-bök less gubbe
Zhoth

Re: Hjälp! ATi 4870 HD

Inlägg av Zhoth »

Har gjort ett par nya tappra försök...
Trodde nästan jag hade något på gång, när jag lyckades 'enejbla' (svengelska) den där...eh... "3D-gui'et"...men, det (och resten) var i 1600x1200 (dvs grums på min 1920x1200 skärm), och efter att ha bökat mer med ATI's driver (dvs försöka installera den), och gjort ett par försök att få igång catalyst control-center, så startar Ubuntu nu bara i 800x600...så jag är tillbaks till ruta 1. 'Den' verkar inte veta vad varken skärm eller gfx-kort är.
Tur att Windows finns säger jag. Det må va segt (och dyrt) osv...men det FUNGERAR iallafall, och man behöver INTE vara ingenjör för att göra en så banal sak som att installera en drivrutin. Skäms på sig Linux...buuu! :p

Vill fortfarande testa...men jag behöver som synes, stor hjälp. Är ATI helt enkelt teh suxxors när det gäller Linux, eller är det samma vm-strul med Nvidias kort?

/ Arg gubbe.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Har du provat att installera drivrutinerna med EnvyNg? Nu är jag ingen expert på de stängda drivrutinerna, jag använder den öppna själv, men tydligen skall det vara enklare att installera ATI-drivrutinerna och få det rätt med EnvyNg.
Zhoth

Inlägg av Zhoth »

Ja, testat...det blir samma historia. Jag fattar ingenting...
Zhoth

Inlägg av Zhoth »

Hittade en guide på 2 olika metoder (http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu ... guide.html) om hur man gör .. satt och pillade med en igår natt... naturligtvis så stämde den inte 100 (eller så är jag bara såå stupid)... det blev liksom ingenting 'på slutet'. Testade Envy igen (för tjugionittonde gången) och valde att ta bort ATI's drivis. Sen bootade jag om och körde Envy igen.....Nu funkar det.... Ingen aning om varför.

Helt klart är ju iallafall, att 'någon' borde göra något åt det här vm-strulet med drivisar och Linux... ett begripligt 'install driver' program där man kan peka på ned-tankad drivrutin som sedan installeras (och säger till om det är något annat 'special' som måste installeras först) drivrutinen..typ.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"