Smidigare sätt att installera program?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
Smidigare sätt att installera program?
Birkovic: Det känns ju som att man skulle kunna lösa installationen av program på något smidigare sätt än att ladda hem ett paket med filer och sen pillra med terminalen. Där föredrar jag Windows faktiskt. Nu är jag iofs übernovis vad gäller ubuntu/Linux, och det kanske finns ett enklare sätt, men jag hittar't inte.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Ny dator, Många frågor kring ubuntu(linux)
Program installerar man smidigast med Pakethanteraren Synaptic, Lägg till/ta bort program eller följande terminalkommando:KjellHåften skrev:Birkovic: Det känns ju som att man skulle kunna lösa installationen av program på något smidigare sätt än att ladda hem ett paket med filer och sen pillra med terminalen. Där föredrar jag Windows faktiskt. Nu är jag iofs übernovis vad gäller ubuntu/Linux, och det kanske finns ett enklare sätt, men jag hittar't inte.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install paketnamn
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
"System" → "Administration" → "Pakethanteraren Synaptic". Där finns ca 20 000 program, du ska inte ut på nätet och ladda hem saker själv...KjellHåften skrev:Birkovic: Det känns ju som att man skulle kunna lösa installationen av program på något smidigare sätt än att ladda hem ett paket med filer och sen pillra med terminalen. Där föredrar jag Windows faktiskt. Nu är jag iofs übernovis vad gäller ubuntu/Linux, och det kanske finns ett enklare sätt, men jag hittar't inte.
/Micke

-
Meh, flash verkar inte finnas bland synaptic-grejerna.. då måste jag ju ladda hem det.
Och dessutom krabbar den dära sudo-grejen.. delvis vet jag inte hur jag byter mapp i terminalen, eftersom det kommer upp massa konstiga kommandon utan förklaring när man skriver in help. Och sen om jag testar att skriva in sudo apt-get install paketnamn och byter ut paketnamn mot t.ex flashplayer-installer, så står det att man ska skriva i sitt lösenord, vilket jag försöker göra, men då händer inget när jag trycker på tangenterna. Eller jo, trycker jag på enter, så står det att det inte funkade.
Jag vill inte verka negativ på något vis, men det här känns inte som ett särskilt smidigt system.
Och dessutom krabbar den dära sudo-grejen.. delvis vet jag inte hur jag byter mapp i terminalen, eftersom det kommer upp massa konstiga kommandon utan förklaring när man skriver in help. Och sen om jag testar att skriva in sudo apt-get install paketnamn och byter ut paketnamn mot t.ex flashplayer-installer, så står det att man ska skriva i sitt lösenord, vilket jag försöker göra, men då händer inget när jag trycker på tangenterna. Eller jo, trycker jag på enter, så står det att det inte funkade.
Jag vill inte verka negativ på något vis, men det här känns inte som ett särskilt smidigt system.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Flash finns att tillgå under Synaptic. Sök på flash och du hittar flashplugin-nonfree bl. a.KjellHåften skrev:Meh, flash verkar inte finnas bland synaptic-grejerna.. då måste jag ju ladda hem det.
Om den inte finns där så får du gå in under Inställningar/Förråd och bocka i att du vill ha Properitära drivrutiner för enheter (restricted)
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Yep, jag hittade det nu. Det dök inte upp första gången jag sökte på det.
Det verkar som att det är mer användarvänligt än vad jag först trodde, och det är ju kul! Fast man blir lite misstänksam när det installeras 7 stycken andra saker som enligt synaptic måste vara med för att programmet ska funka. Men men... det kan väl inte gå värre än att man får installera om.
Tack för hjälpen! (=
Det verkar som att det är mer användarvänligt än vad jag först trodde, och det är ju kul! Fast man blir lite misstänksam när det installeras 7 stycken andra saker som enligt synaptic måste vara med för att programmet ska funka. Men men... det kan väl inte gå värre än att man får installera om.
Tack för hjälpen! (=
- maths57
Re: Smidigare sätt att installera program?
Det enklaste sättet att installera ett vanligt program är inte via Pakethanteraren. Använd istället Lägg til/ta bort, som du hittar under menyn Program. Om det är lite mer speciella saker kan man titta i Pakethanteraren.
- DeepThought
Re: Smidigare sätt att installera program?
Anledningen till att det inte händer något när du skriver in ditt lösenord i terminalen är för att det är tänkt att vara så, sannolikt av säkerhetsskäl. Dina knapptryckningar registreras, men det dyker inte upp några stjärnor eller liknande, så allt är som det skall! När du är klar med ditt lösenord trycker du på enter.
När det installeras 7 ytterligare paket beror det på att paketet du vill installera beror på dessa paket. Det kan t.ex. vara så att utvecklaren av ett speciellt program använder sig av ett bibliotek (eng. library - en samling funktioner, kan man säga) och för att programmet då skall kunna köras krävs givetvis tillgång till detta bibliotek. Du kommer ofta märka att det installeras ytterligare bibliotekspaket när du installerar ett program, dessa börjar ofta med lib.
Det kan verka förvirrande om man exempelvis är van vid Windows, med det hela grundar sig i att varje program inte skall behöva installera en egen uppsättning av de bibliotek som krävs samt att alla beroenden skall vara uppfyllda så att programmet går att starta när du installerat paketet. Om du installerar ett program och dess beroenden, så kan du efter det installera alla andra program med samma beroenden utan att du behöver installera alla beroenden en gång till.
Du kommer säkerligen också märka att det finns vissa program som har väldigt många beroenden. Då handlar det ofta om att de är en del av en större svit med program och/eller bibliotek. Ett sådant exempel är om du vill installera ett program som huvudsakligen riktar sig till användare av skrivbordsmiljön KDE (standard i Ubuntu är skrivbordsmiljön GNOME), och då kommer du även att behöva installera stora delar av KDE, eftersom de paketen "hör ihop". KDE skiljer sig från GNOME och har en annan uppsättning med grundbibliotek.
När det installeras 7 ytterligare paket beror det på att paketet du vill installera beror på dessa paket. Det kan t.ex. vara så att utvecklaren av ett speciellt program använder sig av ett bibliotek (eng. library - en samling funktioner, kan man säga) och för att programmet då skall kunna köras krävs givetvis tillgång till detta bibliotek. Du kommer ofta märka att det installeras ytterligare bibliotekspaket när du installerar ett program, dessa börjar ofta med lib.
Det kan verka förvirrande om man exempelvis är van vid Windows, med det hela grundar sig i att varje program inte skall behöva installera en egen uppsättning av de bibliotek som krävs samt att alla beroenden skall vara uppfyllda så att programmet går att starta när du installerat paketet. Om du installerar ett program och dess beroenden, så kan du efter det installera alla andra program med samma beroenden utan att du behöver installera alla beroenden en gång till.
Du kommer säkerligen också märka att det finns vissa program som har väldigt många beroenden. Då handlar det ofta om att de är en del av en större svit med program och/eller bibliotek. Ett sådant exempel är om du vill installera ett program som huvudsakligen riktar sig till användare av skrivbordsmiljön KDE (standard i Ubuntu är skrivbordsmiljön GNOME), och då kommer du även att behöva installera stora delar av KDE, eftersom de paketen "hör ihop". KDE skiljer sig från GNOME och har en annan uppsättning med grundbibliotek.
- farmfield
- Kontakt:
För det första måste du sluta tänka jämförande mot Windows, GNU/Linux är en annan typ av system, fungerar på ett helt annat sätt.KjellHåften skrev:Fast man blir lite misstänksam när det installeras 7 stycken andra saker som enligt synaptic måste vara med för att programmet ska funka.
Sen, som det fungerar i GNU/Linux är överlägset hur en programinstallation i Windows fungerar, där ett program kan installera och skriva över t.ex. en dll-(dynamic link library)-fil med en egen, modifierad variant som då kan påverka funktionaliteten på alla program som använder den filen, inklusiva systemet. Sedan kan en avinstallation av ett program ta bort en dll-fil som används av andra program - eller systemet - som du blir inkompletta och tappar funktioner eller stabilitet. Detta är ett stort skäl till varför Windows har en tendens att 'ruttna' med tiden om man installerar och avinstallerar saker till och från (vilket ju är svårt att komma ifrån)...
Så din oro är helt enkelt fullkomligt obefogad.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<