Har inget ljud i ubuntu [LÖST]

linnea

Har inget ljud i ubuntu [LÖST]

Inlägg av linnea »

Jag har inte fått ljudet att fungera på min dator sen dess att jag installerade ubuntu. Och jag förstår mig inte alls på datorer. Så jag skulle behöva lite hjälp. Quotear 2 pm, så ser ni vad jag har testat redan. Hittills har dock inget hjälpt. :(
linnea skrev:Hej. Jag är precis ny på forumet (och ny med ubuntu). Mitt ljud funkar inte och jag såg att du lyckats hjälpa någon annan med hans/hennes ljudproblem, så jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig också? Fast det kanske är bättre att jag startar en tråd i forumet? Men det verkade som om du hade koll. JAg kollade de där inställningarna under cat/-vad det nu hette och så här såg det ut:
linnea@linnea-dator:~$ cat /dev/sndstat
Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.16 emulation code)
Kernel: Linux linnea-dator 2.6.24-22-generic #1 SMP Mon Nov 24 18:32:42 UTC 2008 i686
Config options: 0

Installed drivers:
Type 10: ALSA emulation

Card config:
HDA Intel at 0xfc300000 irq 22

Audio devices:
0: ALC861VD Analog (DUPLEX)

Synth devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Midi devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Timers:
7: system timer

Mixers:
0: Realtek ALC861-VD
linnea@linnea-dator:~$

Jag fattade inte så mkt av det, men jag tror inte att jag har samma problem som den andra typen hade. Om du inte vill/orkar/kan hjälpa mig så gör det inget, tack i alla fall :)
webaake skrev:Kanske jag kan hjälpa ibland - hoppas det iallafall.

Ditt meddelande ser bra ut, så jag kan bara rekommendera dig att testa i 'Inställningar' -> 'Ljud'

Och under rubriken 'Standardmixerspår' se om du kan välja; Realtek ALC861-VD eller nåt liknande. Du kan också försöka välja nåt annat än Pulseaudio i de andra menyerna i ljudinställningsprogrammet.

Hjälper inte detta så kan du i en terminal skriva;
sudo killall pulseaudio

och testa samma process som ovan igen. En del har problem med just Pulseaudio och i väsrat fall kan man testa att avinstallera det. (I Synaptic)

Lycka till!
PS Gör gärna en tråd och kopiera in dessa meddelanden - då kan fler svara!
Senast redigerad av 1 linnea, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Har inget ljud i ubuntu

Inlägg av webaake »

Förresten, fanns denna "Realtek ALC861-VD" under Standardmixerspår? Eller liknande?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Om systemet har hittat kortet är det förmodligen en fråga om hur/vart ljudet tar vägen internt. Under Multimedia i program-menyn tror jag du har PulseAudio Device Chooser och PulseAudio Manager där man kan göra diverse val mellan dom olika källorna. Så...

1. Testa högtalarna, antingen med Windows (om du har dualboot) eller en mp3-spelare eller nåt (så du vet att dom fungerar/är igång)

2. Dra sen igång en låt i typ Rythmbox (så du vet att man har ett ljudflöde att 'leta efter')

3. Testa nu att byta mellan dom olika källorna i PulseAudio Device Chooser- & Manager. Testa också byta mellan kontakterna på ljudkortet o.s.v...

Vad är det annars för maskin? En stationär eller en bärbar burk?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Vad händer om du har detta upplägg om du går via System->Inställningar->Ljud

( bry dig inte om ljudfångstbiten, den visar min USB-skivspelares hårdvara.)
ljudinställningar
ljudinställningar
Skärmbild-Ljudinställningar.png (61.63 KiB) Visad 7981 gånger
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Här föreslås en annan lösning:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71#p277798

/Micke
linnea

Inlägg av linnea »

webaake skrev:Förresten, fanns denna "Realtek ALC861-VD" under Standardmixerspår? Eller liknande?
Den finns under default mixer tracks
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

linnea skrev:
webaake skrev:Förresten, fanns denna "Realtek ALC861-VD" under Standardmixerspår? Eller liknande?
Den finns under default mixer tracks
Standardmixerspår är en direkt översättning av default mixer tracks. (Engelskan måste vara världsledande på särskrivningar.. ::) )
linnea

Inlägg av linnea »

farmfield skrev:Om systemet har hittat kortet är det förmodligen en fråga om hur/vart ljudet tar vägen internt. Under Multimedia i program-menyn tror jag du har PulseAudio Device Chooser och PulseAudio Manager där man kan göra diverse val mellan dom olika källorna. Så...

1. Testa högtalarna, antingen med Windows (om du har dualboot) eller en mp3-spelare eller nåt (så du vet att dom fungerar/är igång)

2. Dra sen igång en låt i typ Rythmbox (så du vet att man har ett ljudflöde att 'leta efter')

3. Testa nu att byta mellan dom olika källorna i PulseAudio Device Chooser- & Manager. Testa också byta mellan kontakterna på ljudkortet o.s.v...

Vad är det annars för maskin? En stationär eller en bärbar burk?
Uhm, högtalarna e inbyggda i datorn, så jag kan inte testa dem på nåt annat. Försökte först köra ubuntu och vista parallellt, men det tog på nåt vis upp hela datorn, så jag tog helt enkelt bort vista, dumt beslut kanske, men jag gillade inte vista. Men hur byter man kontakterna på ljudkortet då?
Datorn är en laptop, lenovo.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det finns en ganska enkel grej att testa som ingen föreslagit än, det kanske redan är testat men jag beskriver det ändå.

Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger så får du upp en fönster där man kan ställa volymen på ett antal staplar. På en bärbar som jag installerade Ubuntu på så fick jag höja volymen för PCM2 (fast den stapeln finns inte alls på mina egna datorer, lite skumt). Pröva att ändra allihop och se om det gör nån skillnad. Klicka på Inställningar, då får man upp en lista på ytterligare volymstaplar man kan få fram genom att bock i dem där, bocka i allihop, sen ändrar du volymen på alla för att se om nån utav dem ger ljud. Har man hittat den magiska volymstapeln så kan man plocka bort de andra sen, så blir det inte så rörigt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
linnea

Inlägg av linnea »

Cadryc skrev:Det finns en ganska enkel grej att testa som ingen föreslagit än, det kanske redan är testat men jag beskriver det ändå.

Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger så får du upp en fönster där man kan ställa volymen på ett antal staplar. På en bärbar som jag installerade Ubuntu på så fick jag höja volymen för PCM2 (fast den stapeln finns inte alls på mina egna datorer, lite skumt). Pröva att ändra allihop och se om det gör nån skillnad. Klicka på Inställningar, då får man upp en lista på ytterligare volymstaplar man kan få fram genom att bock i dem där, bocka i allihop, sen ändrar du volymen på alla för att se om nån utav dem ger ljud. Har man hittat den magiska volymstapeln så kan man plocka bort de andra sen, så blir det inte så rörigt.
Nope... Inte det heller. Jag borde helt enkelt testa att kasta datorn genom fönstret och se om inte det får den att fungera... (Kanske inte, men det vore väldigt skönt.)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det här kan vara värt ett test. Tryck Alt + F2 och klistra in gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base så öppnar textredigeraren en textfil. Gör en ny tomrad längst ner och skriv där in options snd-hda-intel model=6stack-dig om du har fler än tre ljudutgnågar + ingång. Är det bara tre, eller två (vilket antagligen är fallet om det är en bärbar) så kanske options snd-hda-intel model=3stack funkar bättre.

EDIT fixade ett hemskt stavfel
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 16 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
linnea

Inlägg av linnea »

Cadryc skrev:Det här kan vara värt ett test. Tryck Alt + F2 och klistra in gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base så öppnar texterigeraren en textfil. Gör en ny tomrad längst ner och skriv där in options snd-hda-intel model=6stack-dig om du har fler än tre ljudutgnågar + ingång. Är det bara tre, eller två (vilket antagligen är fallet om det är en bärbar) så kanske options snd-hda-intel model=3stack funkar bättre.
Inte det heller. Men tack för förslaget. :)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Linnea, exakt vad har du för datormodell? Vi fixar det mesta till slut!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

linnea

Inlägg av linnea »

Datorn är en laptop från lenovo, på undersidan står: TYPE0769 - B5G S/N L3 - C2838 07/09.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Cadryc skrev:Det här kan vara värt ett test. Tryck Alt + F2 och klistra in gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base så öppnar textredigeraren en textfil. Gör en ny tomrad längst ner och skriv där in options snd-hda-intel model=6stack-dig om du har fler än tre ljudutgnågar + ingång. Är det bara tre, eller två (vilket antagligen är fallet om det är en bärbar) så kanske options snd-hda-intel model=3stack funkar bättre.
Jag skulle rekommendera ytterligare tester med den här lösningen, så ändra nu raden i filen alsa-base enligt ovan, d.v.s. lägg till följande rad:

Kod: Markera allt

options snd-hda-intel model=<name>
Och testa att ersätta <name> med något ur följande lista:

Kod: Markera allt

ALC861/660
          3stack        3-jack
          3stack-dig    3-jack with SPDIF I/O
          6stack-dig    6-jack with SPDIF I/O
          3stack-660    3-jack (for ALC660)
          uniwill-m31   Uniwill M31 laptop
          toshiba       Toshiba laptop support
          asus          Asus laptop support
          asus-laptop   ASUS F2/F3 laptops
          auto          auto-config reading BIOS (default)

ALC861VD/660VD
          3stack        3-jack
          3stack-dig    3-jack with SPDIF OUT
          6stack-dig    6-jack with SPDIF OUT
          3stack-660    3-jack (for ALC660VD)
          3stack-660-digout 3-jack with SPDIF OUT (for ALC660VD)
          lenovo        Lenovo 3000 C200
          dallas        Dallas laptops
          hp            HP TX1000
          auto          auto-config reading BIOS (default)
Jag skulle rekommendera att du börjar med (i ordning): lenovo, hp, toshiba, asus och sedan fortsätter med övriga om du fortfarande inte fått det att fungera. Jag vet inte om det räcker att starta om alsa, så tyvärr måste jag nog råda dig att starta om datorn mellan varje nytt försök :(

Om du undrar, så har jag hittat listan i en fil som följer med källkoden till ALSA, närmare bestämt:
/alsa-driver-1.0.17/alsa-kernel/Documentation/ALSA-Configuration.txt

(I version 1.0.19 av ALSA är dessa flyttade till filen HD-Audio-Models.txt)
linnea

Inlägg av linnea »

DET FUNKAR!!!! Tack :) Gjorde som deep thought föreslog, skrev in lenovo och nu har jag ljud igen ;D
Tack, tack, tack allihop för hjälpen. Whiiiihiiii, ljud!! ;D Vilken lycka!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bra att det löste sig! ;D

Jag har själv harvat på med dessa förbenade HDA Intel-kort, så jag vet precis hur frustrerande det är att inte få ljud även om allt verkar fungera..
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Har inget ljud i ubuntu [LÖST]

Inlägg av svartis »

Jag har liknande problem. Jag har ett audigy kort på en stationär dator. Högtalarna är integrerade med skärmen. Ljudet fungerar i windows.

Bifogar från terminal:

Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.17 emulation code)
Kernel: Linux blomqvist-desktop 2.6.27-12-generic #1 SMP Thu Feb 5 09:26:35 UTC 2009 i686
Config options: 0

Installed drivers:
Type 10: ALSA emulation

Card config:
Audigy 1 [Unknown] (rev.3, serial:0x541102) at 0x10c0, irq 22

Audio devices:
0: ADC Capture/Standard PCM Playback (DUPLEX)

Synth devices:
0: Emu10k1

Midi devices:
0: Audigy MPU-401 (UART)

Timers:
31: system timer

Mixers:
0: TriTech TR28602

Tips på någon variabel man kan testa? Känns ju som ett creative audigy kort ska vara rätt standard.
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Har inget ljud i ubuntu [LÖST]

Inlägg av DeepThought »

svartis skrev:Tips på någon variabel man kan testa? Känns ju som ett creative audigy kort ska vara rätt standard.
Eftersom du har ett Creative Audigy-kort (som jag tror skall fungera?) och korten som den här tråden handlar om är Intel HDA så kommer inga av de här förslagen att hjälpa dig. Jag rekommenderar dig att istället starta en ny tråd om ditt problem, om du inte hittat något när du söker efter lösningar bland de trådar som redan finns.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"