Någonstans mellan att jag installerat TimeVault, avinstallerat TimeVault och update och upgrade av OpenOffice har jag gjort bort mig. Kan inte stänga av eller starta om datorn. När jag tryckte på powerknappen kom en meny upp där det längst ner stod "... datorn kommer stängas av om 60 sek.". Jag väntade och datorn stängdes nu av. När jag sedan startade igen och loggat in kom en ruta upp där det stod
Ok, kändes sådär. Sen kom nästa:Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsessionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter. Användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.
Nu kändes det ännu lite sämre.Could not update ICEauthority file /home/anders/.ICEauthority
Dessvärre kommer jag inte ihåg exakt vilka kommandon jag har kört, vet att jag försökte gå in och pilla i /etc/apt/sources.list men att det inte gick att spara, då tror jag att jag körde "sudo gksudo /etc...sources.list". Försökte även lägga till en notifier för TimeVault. Först med "sudo /usr/bin/timevault-notifier" men det verkade inte fungera inte så körde Sessioner under System-menyn istället.
OpenOffice går för övrigt inte att starta. Fatal error.
Mitt minne sviktar, skulle inte tagit dom där ölen tydligen...
Eftersom jag är total nybörjare på linux och inte har någon aning om vad saker och ting betyder så... några tips?