Hej!
Jag är HELT NOVIS på Linux ! och nu ska jag instalera en wirles USB dongel från ASUS, XL-167G och jag har ingen aning om hur man gör detta
det fölger med drivrutiner till kortet men men inte compilerat så klart
Jag läser readme filen o fattar inte ett dugg av det
Någon som kan hjälpa mej med detta?
Hur kompilerar jag en drivrutin
Re: Hur kompilerar jag en drivrutin
Att kompilera själv är kul men lite svårt i början. Alla program är beroende av andra små programpaket, s k beroenden (dependencies) som måste finnas installerade innan du kan kompilera. Oftast är det "dev"-paketen av dem dessutom.
Det är nog detta som står i README-filen bland annat.
Till att börja med måste du installera vissa startpaket och det är lättast från en terminal där du skriverl;
sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
-> tryck enter -> skriv in lösenord -> tryck enter
Sedan kan du pröva att kompilera genom att i terminalen manövrera dig till mappen med källkoden ( cd /min/mapp/med/koden) för din drivrutin och sedan skriva;
./configure -> tryck enter
Kopiera det som då skrivs i terminalen till denna tråd så kan vi se hur vu skall gå vidare.
Det är nog detta som står i README-filen bland annat.
Till att börja med måste du installera vissa startpaket och det är lättast från en terminal där du skriverl;
sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
-> tryck enter -> skriv in lösenord -> tryck enter
Sedan kan du pröva att kompilera genom att i terminalen manövrera dig till mappen med källkoden ( cd /min/mapp/med/koden) för din drivrutin och sedan skriva;
./configure -> tryck enter
Kopiera det som då skrivs i terminalen till denna tråd så kan vi se hur vu skall gå vidare.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mysko nu fungerar det trådlösa nätverket utan att jag instalerat några drivrutiner, jag bara botade om datorn.
men signalen är ganska dålig, har det med drivrutinen att göra?
men signalen är ganska dålig, har det med drivrutinen att göra?
- DeepThought
Det följer med väldigt många drivrutiner med linux-kärnan och dess moduler, och det tillkommer många nya för varje ny version. Därför fungerar en stor del av all hårdvara helt utan att man behöver installera några ytterligare drivrutiner alls!
Det finns ett antal undantag, exempelvis om det inte finns någon drivrutin eller om existerande drivrutin inte är fri mjukvara (detta är väldigt förenklat, men vissa drivrutiner "får inte lov" att följa med Ubuntu som är en GNU/Linux-distrubution, vilket kan vara förvirrande om man inte känner till begreppet fri mjukvara). Den dåliga signalen kan ha med drivrutinen att göra, men det är inte alltid helt trivialt att installera drivrutiner manuellt så om det inte omöjliggör/begränsar din uppkoppling eller att du tappar kontakten ofta så rekommenderar jag dig att låta det vara som det är.
Givetvis hjälper vi dig om du bestämmer dig för att ge det ett försök!
Det finns ett antal undantag, exempelvis om det inte finns någon drivrutin eller om existerande drivrutin inte är fri mjukvara (detta är väldigt förenklat, men vissa drivrutiner "får inte lov" att följa med Ubuntu som är en GNU/Linux-distrubution, vilket kan vara förvirrande om man inte känner till begreppet fri mjukvara). Den dåliga signalen kan ha med drivrutinen att göra, men det är inte alltid helt trivialt att installera drivrutiner manuellt så om det inte omöjliggör/begränsar din uppkoppling eller att du tappar kontakten ofta så rekommenderar jag dig att låta det vara som det är.
Givetvis hjälper vi dig om du bestämmer dig för att ge det ett försök!
Tack för en HÄRLIG WEB SIDA, det är underbart att hitta en platts som är så hjälpsam som Ubuntu Sverige!
Jag provar ett tag så får vi se, men jag har nog en massa frågor vad tiden lider, jag måste säga att Ubuntu har blivit hur bra som hellst, stor skillnad mot när jag provade första gången
men då gick jag tillbaka till Windows, för det var FÖR SVÅRT för mej att få till allt jag ville ha, Jag håller på och skapar musik och där är Windows inte så bra och Linux svårt att få till så det
har blivit Mac för mej, men jag hjälper alla mina kamrater att instalera Linux, för alla är trötta på Windows o alla virus som medfölger det operativet.
Men det är jag som åker på att fixa allas datorer här nere i Thailand o jag har fullt upp ;-) så det är bra att jag får så snabb hjälp!
Tack
Tommy
Jag provar ett tag så får vi se, men jag har nog en massa frågor vad tiden lider, jag måste säga att Ubuntu har blivit hur bra som hellst, stor skillnad mot när jag provade första gången
men då gick jag tillbaka till Windows, för det var FÖR SVÅRT för mej att få till allt jag ville ha, Jag håller på och skapar musik och där är Windows inte så bra och Linux svårt att få till så det
har blivit Mac för mej, men jag hjälper alla mina kamrater att instalera Linux, för alla är trötta på Windows o alla virus som medfölger det operativet.
Men det är jag som åker på att fixa allas datorer här nere i Thailand o jag har fullt upp ;-) så det är bra att jag får så snabb hjälp!
Tack
Tommy
Hej igen.
En fråga till, nu ska ja försöka installera en logitech QuckCam messenger,
Är det någon vänlig skäl som har en drivrutin för denna Webkamera färdig för Ubuntu 8.10?
Jag får upp en billd i Skype men bara en massa brus i olika färger, så det saknas nog en drivrutin antar jag.
En fråga till, nu ska ja försöka installera en logitech QuckCam messenger,
Är det någon vänlig skäl som har en drivrutin för denna Webkamera färdig för Ubuntu 8.10?
Jag får upp en billd i Skype men bara en massa brus i olika färger, så det saknas nog en drivrutin antar jag.