Allt om virus, spyware, malware och trojaner och hacking!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Allt om virus, spyware, malware och trojaner och hacking!!

Inlägg av micke_nordin »

Ulsak skrev:@ Harlekin: det som dmz efterlyser ( om än förtäckt) är att du själv fördjupar dig i gnu/linux och säkerhet. Allt går att hacka och det är bara olika svårt. Svårt är det i alla händelser oavsett operativsystem.
Att skriva ett virus till ett *nix system är bara "a Small Matter Of Programming", anledningen till att till att det inte finns så många är att det är betydligt vettigare för en virusmakare att skriva ett virus för ett stort operativsystem än ett litet. Det är ett slöseri med programmeringstid att skriva virus för *nix när man istället kan skriva ett för ett operativsystem som har +90% av marknaden. Detta kommer dock att förändras när marknadsandelarna för olika operativsystem förändras.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Påstående. 'Allt' man kan göra i Windows och OS X kan man också göra i GNU/Linux, det är bara en fråga om hur.

- Det är rätt logiskt, Windows, OS X och GNU/Linux är ju gjorda för att i stort göra samma sak.

- Så därför kan man naturligtvis skriva skadlig kod även för detta system.

Påstående. Den största säkerhetsrisken i ett OS är användaren.

- Så entusiaster i Windows och OS X har mindre chans att få 'skit' i datorn eftersom dom (vi) tänker några extra steg.

- Och ju vanligare det blir med att normalanvändare sitter i GNU/Linux desto osäkrare blir det.

Påstående. Förekomsten av skadlig kod ligger någorlunda i fas med ett operativsystems användarbas

- Logik igen. Så det är vanligast med skadlig kod för Windows, sen OS X och sist GNU/Linux.

Stämmer det jag skrivit till 100%? Kanske inte, men det är en förenkling av hur det fungerar iaf.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det är ett slöseri med programmeringstid att skriva virus för *nix när man istället kan skriva ett för ett operativsystem som har +90% av marknaden. Detta kommer dock att förändras när marknadsandelarna för olika operativsystem förändras.
Jag håller med resonemanget i princip, men visst är det paradoxalt att *nix-system är både mer beprövat och dominerande på serversidan och det borde därför vara mer attraktivt än det är att skriva virii för den sakens skull..
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Ulsak skrev:Jag håller med resonemanget i princip, men visst är det paradoxalt att *nix-system är både mer beprövat och dominerande på serversidan och det borde därför vara mer attraktivt än det är att skriva virii för den sakens skull..
Samtidigt är det ruggigt mycket svårare att försöka knäcka en ren server än en vanlig blåögd medelsvenssons desktopdator, då servern oftast har rejält med säkerhet inbyggd(oavsett Unix/Linux eller Windows Server).

Jag skulle personligen hellre försöka blåsa in en keylogger och sno någons bankfiler än att ge mig in på en server.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Jag håller med resonemanget i princip, men visst är det paradoxalt att *nix-system är både mer beprövat och dominerande på serversidan och det borde därför vara mer attraktivt än det är att skriva virii för den sakens skull..
Jag har iof fattat det som om att man 'hackar' programmen, typ apache, meilserverprogram, o.s.v. när man 'hackar' snarare än operativsystemet... Hur säkert GNU/Linux är som server-OS jämfört med Windows Server 2003 t.ex, det har iaf jag ingen aning om...

Men sett till hur *nix är byggt så är det tydligen svårare att skriva skadlig kod till det på samma sätt som i Windows iaf - men jag är ju ingen programmerare...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Om man installerar alla program från förråden så är risken minimal att man ska råka ut för virus och maskar.
http://www.linux.com/feature/60208
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:Om man installerar alla program från förråden så är risken minimal att man ska råka ut för virus och maskar.
Precis, det är det bästa rådet man kan ge. Att plocka ner nåt från nätet och installera det betyder att man i värsta fall ger ett virus/trojan/spyware systemets rootlösenord vilket såklart är en väldigt dålig idé. Ett sådant program skulle tekniskt sett t.o.m. kunna ändra systemets rootlösenordt - vilket man ju kan om man har just rootlösen - och då kan koden ju få större kontroll över maskinen än vad användaren kan...

Så tro inte att man per automatik är skyddad bara för att man kör GNU/Linux... :-[

Bra exempel i IDG idag: http://www.idg.se/2.1085/1.207637/troja ... bittorrent
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Att använda förråden är det bästa råd man kan ge en nybörjare. Det minimerar risken för både dålig programvara och användarfel. Förråden är den största tillgång vi har. Att visa alla hur användarvänliga förråden är, det är nyckeln till framgång. Det ger bra och säker programvara för användaren samtidigt som det blir lättare för oss att ge bra support.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Bästa skyddet mot tråkigheter är man själv. Jag kan lukta mig till skumma program på långt håll och har inte haft ett enda virus i XP på 2 år och 8 månader, dvs så länge jag kört den här installationen. En förnuftig användare är bättre skydd än något annat. Folk sitter med de bästa skydd som finns och lyckas ändå proppa datorn full med skräp på kort tid.

Fler förnufiga användare ger mindre infekterade datorer. Tyvärr installerar folk i princip vadsomhelst pga att de inte har någon kunskap om vad som är risktfyllt. Det finns så många fler noobs bakom tangentborden i Windows än på Linux. Att installera från förråden är ett sätt att minska risken för malwares förstås å andra sidan så är nätet fullt med sidor som försöker alla knep för att lura dig.

Du måste installera denna codec för att kunna se filmen. (hej och godnatt)
Ploppande ruta, din dator är infekterat av XXX3456 virus, besök denna sidan

etc etc etc

Man vet inte vad virus är förrän man suttit bakom tangentbordet på en Windowsmaskin några år, sen vet man, garanterat. ;)

Sen när jag byter till Puppy så får man den där känslan, wow, nu behöver jag inte ens antivirus.
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Som sagt är inget system säkert, men jag skulle vilja påstå att ubuntu är säkrare än windows iochmed att man inte kör som admin som standard och iochmed ubuntus förråd, jag kan inte komma på senaste gången jag installerade utan att använda förrådet... eller jo förresten, jag kör ju spotify, men det är väl det ända också. ::)

sourceforge.net är väl hyffsat säkert att tanka ifrån också.

Håller man sig till förråden så är man säker. Ska man ladda ner en ubuntu-iso så gör man det från ubuntus hemsida. Man ska inte ladda ner från fildelningsnätverk som piratebay, men det hoppas jag att ingen gör, för då ber man om virus. :P

Sen ökar ju risken om man har en server med åtkomst från internet.

En sak är ju rätt knepig med linux, det är inte vanligt med antivirusprogram, så det är svårt att veta om man är infekterad eller ej. De antivirusprogram som finns är oftast inte speciellt användarvänliga för den stora skaran.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

whac skrev:En sak är ju rätt knepig med linux, det är inte vanligt med antivirusprogram, så det är svårt att veta om man är infekterad eller ej. De antivirusprogram som finns är oftast inte speciellt användarvänliga för den stora skaran.
Det är ju sant och dessutom rätt kul eftersom säkert ingen av oss som babblar i tråden har nåt AV så vi kan rent tekniskt sett ha virus allihop... Så sitter vi och svamlar här om hur säkra vi är, hehe... ;D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

farmfield skrev:Det är ju sant och dessutom rätt kul eftersom säkert ingen av oss som babblar i tråden har nåt AV så vi kan rent tekniskt sett ha virus allihop... Så sitter vi och svamlar här om hur säkra vi är, hehe... ;D
För att inte tala om root-kit som ändå inte är helt ovanligt till linux. :P
Sid

Inlägg av Sid »

Mitt största problem är när jag skriver fel i en fil jag redigerar.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Sid skrev:Mitt största problem är när jag skriver fel i en fil jag redigerar.
Det kan man enkelt skydda sig emot genom att använda t.ex vim istället för emacs. ;)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Sid

Inlägg av Sid »

dmz skrev:
Sid skrev:Mitt största problem är när jag skriver fel i en fil jag redigerar.
Det kan man enkelt skydda sig emot genom att använda t.ex vim istället för emacs. ;)
För att den jämt piper menar du? :D
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Så detta scenario är möjligt inom en snar framtid även för Ubuntu:

http://www.idg.se/2.1085/1.206563/stors ... 2000-talet
Sid

Inlägg av Sid »

Harlekin33 skrev:Så detta scenario är möjligt inom en snar framtid även för Ubuntu:

http://www.idg.se/2.1085/1.206563/stors ... 2000-talet
Vad tror du själv? Känner du dig hotad?

Jag har aldrig träffat på något virus under mina år med GNU/Linux.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag bara undrade om det var ett möjligt scenario..
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Harlekin33 skrev:Jag bara undrade om det var ett möjligt scenario..
Möjligt: ja
Troligt: nej
Sid

Inlägg av Sid »

Harlekin33 skrev:Jag bara undrade om det var ett möjligt scenario..
Den som lever får se...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"