8.10:an låser sig oväntat!

Stefan77As
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

8.10:an låser sig oväntat!

Inlägg av Stefan77As »

Hej,
kör dual boot 8.10 med Vista i andra hörnet (den dammiga sidan) och har upptäckt sen två veckor tillbaka att systemet låser sig oväntat.
Jag kan sitta och jobba med vare sig openoffice eller surfa med mozilla och datorn låser sig utan anledning som jag ser det. Har inte sett något liknande på olika forum än så länge
Har en Amilo si2636 och det enda jag märker är att CapsLock lampan börjar blinka när det händer.
Någon som upplevt samma sak eller har en lösning?
Lösningen hittills är att hålla in on/off knappen länge så att datorn stängs av alt. ta ut batterierna så att den självdör. Men detta är nog ingen hälsosam lösning i längden.
/Stefan
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: 8.10:an låser sig oväntat!

Inlägg av ebbot »

Inget i loggfilerna?

Funkar "ctrl" + "alt" + "sysrq" samtidigt som du skriver "r" "e" "i" "s" "u" "b" när den låser sig?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Stefan77As

Inlägg av Stefan77As »

ebbot skrev:Inget i loggfilerna?

Funkar "ctrl" + "alt" + "sysrq" samtidigt som du skriver "r" "e" "i" "s" "u" "b" när den låser sig?
Hej!
Inte testat det du nämner om resisub men har combatat tangentbordet vid flertal tillfällen utan framgång haha..
Börjar faktiskt koppla händelsen med att jag är uppkopplat till ett visst nätverk på stället där jag skriver uppsats men är inte helt säker.
ctrl alt funkar i alla fall inte.. varken med eller utan del.
Nu när jag tänker tillbaka så arbetar jag alltid i openoffice när det händer..
Tack för omtanken.
/Stefan
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

jag har haft samma problem många ggr med både 8.04 och 8.10 i både 32- 64bitars versionen.
hos mig hände det alltid i samband med många och stora nedladdningar (alla nedladdningar direkt till min separata /home-partition) samtidigt med transmission.
det som hände mig var att mappen /var växte med många gb, varpå / blev full. min rootpartition var då på 8gb.

jag ökade storleken på rootpartitionen till 12gb och har inte haft problemet sedan dess. jag har en zepto 3215w.
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Jag hade också samma strul precis så som du nämner med att caps lock tänds upp och datorn fryser. Detta visade sig vara helt katastrofala drivrutiner till trådlösa nätverket och det löstes perfekt i samband med att 8.10 släpptes.
Så mao drivrutinsproblem, och ALLTID i samband med transmission igång med många peers.
Stefan77As

Inlägg av Stefan77As »

Tack för alla svar,
jag upplevde samma skit precis nu igen. Måndagmorgon och allt. En sak är säker trots att jag kan välja mellan att vara uppkopplad på två trådlösa nätverk här:
caps lock + datorlåsning sker uteslutet alltid när jag skriver i openoffice word.
Hur detta sen är kopplat till nätverk har jag ingen aning om..
Kan sitta och jobba med annat utan att det sker.
/Stefan
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Hej alla. Jag tror inte jag kan kösa problemet åt er, men i mitt fall så har "e1000e" modulen för mitt (trådbundna) nätverkskort hängt min dator sedan "hardy heron" (8.04).
I mitt fall räcker det att helt enkelt inte ha kortet anslutet med någonting, så är problemet borta. Men det var nog det sista jag hade gissat på att det skulle vara...
lspci | grep Ethernet
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82566MC Gigabit Network Connection (rev 03)
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
jöns
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av jöns »

tänkte stjäla tråden lite.

jag har precis samma problem, när man kör med transmission så låser sig datorn efter ett litet tag.
ibland kan det gå 5 minuter och ibland några timmar. men den tvärlåser sig.

jag har testat det med ctrl+alt+sys rq men det spelar ingen roll vad jag gör. helt låst blir det.

jag startade transmission genom terminalen för att få fram loggfilerna men jag vet inte hur man ska göra för att få fram dem.

men det är fruktansvärt jobbigt.

jag har 8.10 på en sata och win xp på en vanlig ide.
det var samma problem innan jag installerade win xp.

det verkar vara när det blir för mycket flyttande av filer. om det beror på det eller vad det är vet jag inte då jag är en nybörjare på detta.

någon som känner för att hjälpa mig? för det känns surt att behöva använda win xp mer än vad man behöver.
man måste ju klara att ladda ner och göra vanliga saker utan att det hänger sig.

bara säg hur jsg ska göra.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

bara säg hur jsg ska göra.
Hur kopplar du upp dig mot ett nätverk (trådlöst/bundet), vilken hårdvara du har (var specifik)?
Det finns inget universalknep här. Man får testa sig fram. Jag tror det bäst att vänta tills du svarat på frågerna ovan.
jöns

Inlägg av jöns »

jag har ett bundet nätverk på en linksys wrt54gl.
det är inbyggt nätverkskort i moderkortet så jag vet inte riktigt vad det är för kort.

här finns lite info om det hjälper.

be gärna om mer info om det hjälper. men säg gärna hur jag får tag i den med. eller en ledtråd iaf.

jons@jons-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82865G/PE/P PCI to AGP Controller (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev c2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801EB (ICH5) SATA Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5200] (rev a1)
02:05.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
jöns

Inlägg av jöns »

det jag tänkte klargöra är att det fungerade med en annan installation. men då laddade jag ner direkt till min nätverkshdd.
jag har igång ktorrent nu för att testa hur detta fungerar.

eller ska jag använda transmission till det med?
för min dator har hängt sig med alla torrent program jag testat så för att slippa radera torrentsen från transmission tänkte jag göra så.

den kan öven hänga sig när den verifierar lokal data. vilket tar en evig tid via nätverket.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

När det gäller den här typen av problem så finns det inte mycket att göra åt saken. Ofta försvinner ju avsnittet där kärnan låser sig ju från loggarna just därför att systemet låser sig helt och hållet och förmodligen inte hinner synca filsystemet till diskarna. Men din lspci säger att du har ett gammalt och beprövat nätverkskort så jag tror inte att det är det. Förmodligen någon ACPI bugg eller liknande. Kan och så vara från någon drivrutin för PCI/ATA/SATA som du påpekar.

Många säger att realtime (-rt istället för -generic) kärnorna verkar hänga sig mindre. Sen finns det också de som påstår att "clocksource=jiffies" (som argument i grub för kärnan du ska köra) kan ha en viss positiv inverkan. Det finns andra argument du kan testa också, typ "irqpoll", "pci=routeirq", "ide=dma", "noapic", "nolapic", etc

Det kan ju vara en ide att söka på (google el. likn) *exakt* det moderkort du har tillsammans med söktermer som "kernel freeze" eller "kernel hang", och se om du hittar något relevant.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"