Återställa borttagna/"bortformaterade" filer

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
djungelmums
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Återställa borttagna/"bortformaterade" filer

Inlägg av djungelmums »

Jag har en NAS, närmare bestämt en DNS-323 som körs på linux-kerneln.

Det har suttit en 750Gb Samsung formaterad som ext2 i den nu ett bra tag. Köpte precis en 1.5TB Seagate och tryckte in i den.

När Seagaten skulle formateras så fanns det tydligen en bugg (jag lovar, det var en bugg och inte jag som klantade till det :)) som formaterade båda HDD:sen.

Nu undrar jag om det finns något program som kan återställa borttagna filer i samband med en formatering på ext2 filsystem? Jag vet att det finns otaliga till NTFS och FAT.

Hoppas innerligt att all min media inte försvann! Hjälp mig snälla.

Tack på förhand!
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
David Andersson

Re: Återställa borttagna/"bortformaterade" filer

Inlägg av David Andersson »

Skapa filsystem (formattering) raderar inte så mycket, men den skriver administrativa data härochvar så räkna med att kanske en promille av alla block kan ha blivit överskrivna. Räkna med att allt inte kan räddas. Använd inte partitionen. Om du måste montera den så montera read-only så inget mer skrivs på disken.

Räddningsprogram kan arbeta efter olika principer. Ett är att känna till filsystemets struktur och hitta och återskapa mappar och därmed hitta filer. Ett annat är att strunta i filsystemstrukturen och leta efter mönster i början och slutet på kända filtyper.

Jag sökte på "recover files" i Synaptec och hittade foremost, magicrescue, recoverjpeg och scalpel, som alla verkar arbeta efter den andra principen. Om jag minns rätt så arbetar gddrescue mer enligt den första principen, och är tänkt för att rädda filer från en trasig disk, inte omformatterad. Om den kan användas på en omformatterad vet jag inte. Har inte använt nån av programmen och vet inte vilken som är bäst. Tänk på att "räddade" stora filer kan vara överskrivna "mitt i" utan att programmet upptäcker det. Fragmentering kan försvårar för räddningsprogrammen.

Google "restore formatted" ext3 leder till andra alternativ, även gratis. Har inte provat dem heller.
Användarvisningsbild
djungelmums
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av djungelmums »

Tack!

Skall testa lite program. Hittade även testdisk. I testdisk såg jag alla mina gamla filer men är inte 100 på hur jag använder programmet för att sedan skriva tillbaks dem. Det är egentligen inte så farligt om några delar av filerna är överskrivna då de flesta var "multi"-rar arkiv nerladdade via torrents så de går väl att sfv-checka och ladda ner de trasiga delarna igen :)

Tack som sagt. Om det är någon som har erfarenhet får de gärna tipsa om vilken metod de använde och hur det fungerade.
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

djungelmums skrev:Skall testa lite program. Hittade även testdisk. I testdisk såg jag alla mina gamla filer men är inte 100 på hur jag använder programmet för att sedan skriva tillbaks dem. Det är egentligen inte så farligt om några delar av filerna är överskrivna då de flesta var "multi"-rar arkiv nerladdade via torrents så de går väl att sfv-checka och ladda ner de trasiga delarna igen :)

Tack som sagt. Om det är någon som har erfarenhet får de gärna tipsa om vilken metod de använde och hur det fungerade.
Jag har hjälpt en bekant som lyckades sabotera sin hårddisk, och nyttjade då testdisk. Testdisk var lite komplicerat i början, men det är ett oerhört kraftfullt program som jag absolut tycker att du ska nyttja.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En bra regel är att först ta en backup på disken men det lär ta en stund att skapa en 750GB backupfil.

Exempelvis så skapar kommandot

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb1/backup.img
en fil backup.imgsdb1 som är en avbild av disken sda.

Misslyckas recoveryn och man vill starta om från början så återställer man här sda till sitt ursprung med

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sdb1/backup.img of=/dev/sda
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"