Skapa filsystem (formattering) raderar inte så mycket, men den skriver administrativa data härochvar så räkna med att kanske en promille av alla block kan ha blivit överskrivna. Räkna med att allt inte kan räddas. Använd inte partitionen. Om du måste montera den så montera read-only så inget mer skrivs på disken.
Räddningsprogram kan arbeta efter olika principer. Ett är att känna till filsystemets struktur och hitta och återskapa mappar och därmed hitta filer. Ett annat är att strunta i filsystemstrukturen och leta efter mönster i början och slutet på kända filtyper.
Jag sökte på "recover files" i Synaptec och hittade
foremost,
magicrescue,
recoverjpeg och
scalpel, som alla verkar arbeta efter den andra principen. Om jag minns rätt så arbetar
gddrescue mer enligt den första principen, och är tänkt för att rädda filer från en trasig disk, inte omformatterad. Om den kan användas på en omformatterad vet jag inte. Har inte använt nån av programmen och vet inte vilken som är bäst. Tänk på att "räddade" stora filer kan vara överskrivna "mitt i" utan att programmet upptäcker det. Fragmentering kan försvårar för räddningsprogrammen.
Google
"restore formatted" ext3 leder till andra alternativ, även gratis. Har inte provat dem heller.