Hur kopplar man bort GRUB eller gör en partition aktiv ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Avos

Hur kopplar man bort GRUB eller gör en partition aktiv ?

Inlägg av Avos »

Nu har jag fått slut på windowskrånglet, och återinstallerandet efter kraschen kan börja. Jag har tillfälligt lagt ubuntun på en egen partition, men så vill jag inte ha det då det är trångt om utrymmet, så måste ubuntun och win dela på partitionen. Efter att jag installerat windows, när den skulle fortsätta installationen återvände den till GRUB, vilket jag inte räknat med.

Var inne i ubuntun och mixtrade, provade sätta windowspartitionen som monterad, men det hjälpte inte.

Eftersom den här kopian av ubuntun är tillfällig, och ändå ska tas bort, för att sedan ominstalleras tillsammans med windows, är det inte så noga med den. Vad är snabbaste sättet att fixa så att jag kan fortsätta installationen av windows, och sedan ta bort, och ominstallera ubuntun ?

Finns det automatisk avinstallation för ubuntun även i konceptet med egen partition ?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Hur kopplar man bort GRUB eller gör en partition aktiv ?

Inlägg av eyerouge »

Jag har tillfälligt lagt ubuntun på en egen partition, men så vill jag inte ha det då det är trångt om utrymmet, så måste ubuntun och win dela på partitionen.
Kör du riktiga installationer (dvs inte wubi eller annat trams) så kan du inte ha de två systemen på samma partition. Ett av skälen är att det är dumt att använda samma filsystem för båda. Vill du ha windows och ubuntu behöver du 3-4 partitioner: 1 för win, 1 för ubuntu, själva systemet, 1 för din ubuntu/linux swap och helst 1 för din /home.

Allt detta kan du åstadkomma med GParted som finns på ubuntu livecd:n.
Var inne i ubuntun och mixtrade, provade sätta windowspartitionen som monterad, men det hjälpte inte.
Precis, för GRUB är inte beroende av det. Använde =http://www.supergrubdisk.org/supergrubdisk för att återställa så att ditt vindås blir det som bootas.
Eftersom den här kopian av ubuntun är tillfällig, och ändå ska tas bort, för att sedan ominstalleras tillsammans med windows, är det inte så noga med den. Vad är snabbaste sättet att fixa så att jag kan fortsätta installationen av windows, och sedan ta bort, och ominstallera ubuntun ?
Jag hänger inte med på vad du menar när du skriver att du ska "fortsätta" installera windows. Har du väl brutit installationen genom att t.ex. släcka eller starta om på eget bevåg är den bruten och du måste i så fall börja om installationen.

Jag råder dig till att:

1. Ta en backup på alla filer du vill ha, på cdrom eller vad som så länge det inte är din hårddisk.
2. Gå sedan in GParted via live-cd:n.
3. Ta bort alla partitioner.
4. Skapa 4 nya, så som jag rekomenderar ovan. En av dem ska du skapa med ett filsystem som windows klarar av, exempelvis ntfs eller fat.
5. Installera windows om du nu ska spela piratade / kommersiella spel på din dator, i annat fall torde du skippa detta steget helt, onödigt.
6. Installera ubuntu på en av de 3 kvarvarande partitionerna. Glöm inte ange vilken av dem som ska vara / och vilken som ska vara /home och vilken som ska vara swap.
Finns det automatisk avinstallation för ubuntun även i konceptet med egen partition ?
Nej.

Tror å andra sidan att få OS har ett avinstallationsprogram där de avisntallerar sig själva. (Rent tekniskt är det i så fall dessutom ett annat program som går det...) Säkrare ominstallation än att blåsa HD:n ren med GParted får du dock leta efter.
Bild
Avos

Inlägg av Avos »

Jag provade ladda ned supergrub, den öppnade ett terminalfönster och en massa kommandon kom upp. Är dock inte säker på vad som kan användas. Vilket kommando används för att sätta aktiv partition ?

[ aj, då här var jag ute och svamlade... supergrub startade helt enkelt inte, och jag hamnade på ett annat ställe]
Senast redigerad av 1 Avos, redigerad totalt 21 gånger.
Avos

Inlägg av Avos »

eyerouge skrev:Precis, för GRUB är inte beroende av det. Använde =http://www.supergrubdisk.org/supergrubdisk för att återställa så att ditt vindås blir det som bootas.
I det har debaclet så började det med att jag inte kunde göra en installationss-skiva till min win, eftersom k3b och andra brännarprogram som bränner iso hade bestämt sig för att sabba första spåret. Jag vet inte varför, har provat tre olika brännarprogram. Nu har jag förstört 10 cd-skivor utan att komma på vad saken handlar om. Skivorna är 700x52, brännarfarten 10x Då ska det funka ! Jag stänger fönster med andra brännare så att de inte ska störa bränningen: Men det funkar inte i alla fall ! När jag sen laddade ned supergrub-iso, som ju alltså någon annan har gjort, kan jag ju utesluta att jag själv inte lyckats med iso-filen, eller att det skulle vara min windows-iso:s fel. Jag har nu sabbat två skivor till med att försöka bränna supergrub: den startar inte helt enkelt. Varför sabbas just FÖRSTA spåret ? Någon som vet ?
Jag hänger inte med på vad du menar när du skriver att du ska "fortsätta" installera windows. Har du väl brutit installationen genom att t.ex. släcka eller starta om på eget bevåg är den bruten och du måste i så fall börja om installationen.?
Nej, exakt så: Sedan win hade kört sitt första varv, så skulle den sedan boota om. Det gjorde den, men sedan startade den ubuntun.
Jag råder dig till att:

1. Ta en backup på alla filer du vill ha, på cdrom eller vad som så länge det inte är din hårddisk.
2. Gå sedan in GParted via live-cd:n.
3. Ta bort alla partitioner.
4. Skapa 4 nya, så som jag rekomenderar ovan. En av dem ska du skapa med ett filsystem som windows klarar av, exempelvis ntfs eller fat.
5. Installera windows om du nu ska spela piratade / kommersiella spel på din dator, i annat fall torde du skippa detta steget helt, onödigt.
6. Installera ubuntu på en av de 3 kvarvarande partitionerna. Glöm inte ange vilken av dem som ska vara / och vilken som ska vara /home och vilken som ska vara swap..
Jag börjar luta åt det hållet. Men jag brukar inte gilla att såga ned allt utan att lämna reservvägar öppna. Men det är klart att tar jag bort alla partitioner utom win-partitionen, så kommer den att starta på win.Fast det vore mer tilltalande att göra detta stegvis, dvs hitta ett sätt att sätta win-partitionen aktiv.

[
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av johan99 »

Var ligger partitionen som du försöker installera windows på? När det gäller att installera windows så brukar det vara bäst att lägga det på 1a hårddisken och på första partitionen. Att maskinen botar till GRUB måste bero på att Windows installationen inte har lyckats att skriva över mbr på den disken som maskinen bootar på.
Avos

Inlägg av Avos »

johan99 skrev:Var ligger partitionen som du försöker installera windows på? När det gäller att installera windows så brukar det vara bäst att lägga det på 1a hårddisken och på första partitionen. Att maskinen botar till GRUB måste bero på att Windows installationen inte har lyckats att skriva över mbr på den disken som maskinen bootar på.

Den ligger på sda1. Det värsta är dock att jag inte kan fixa en bootbar cd.... Jag ska nog börja prova ta bort ubuntun. Men felsäkert är det inte. Jag har ju en d-partition också. Dvs det kommer att bli två partitioner kvar. Så mycket krångel jag varit utsatt för sista veckoan, kan man ju gissa vilken partition som kommer att boota upp..
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av johan99 »

Ett longshot skulle ju vara att installera om ubuntu och gissa att GRUB hittar det som windows installationen har kopierat in på NTFS partitonen. Om windows skulle dyka upp som ett alternativ skulle man ju kunna tänka sig att man skulle kunna slutföra installationen. Tror ju dock mer på eyerouges förslag ;)
Avos

Inlägg av Avos »

johan99 skrev:Ett longshot skulle ju vara att installera om ubuntu och gissa att GRUB hittar det som windows installationen har kopierat in på NTFS partitonen. Om windows skulle dyka upp som ett alternativ skulle man ju kunna tänka sig att man skulle kunna slutföra installationen. Tror ju dock mer på eyerouges förslag ;)

ingen dum ide. Ska sova på saken.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"