Hur bytar jag....

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hur bytar jag....

Inlägg av starwolf »

Eftersom Ubuntu inte är för oss vanliga människor som vill ha plug and play, så har jag hela tiden problem med olika saker. Fick ominstallera Ubuntu MEN fick då inlagt Ubuntu Nordic Remix 64 bitars.
Då denna version hela tiden har svårt att få saker att funka, så vill jag gå tillbaka till vanliga Ubuntu, hur gör jag detta så jag slipper börja om från början igen??
Gillar Ubuntu, men ALDELES för mycket krångel när man skall ansluta saker.
Ändå vill jag behålla Ubuntu trots att om man får problem problem och man ber om hjälp på forumet så efter ett tag så tröttnar folk att hjälpa till.
Den dagen Ubuntu blir mer användarvänligt så kommer Ubuntu att ta över marknaden.
Hur gör jag för att återgå??
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Re: Hur bytar jag....

Inlägg av Jarulf »

Med den attityd du uppvisar är jag förvånad att folk hjälper till alls.

För att svara på din fråga bör du inte gå tillbaka till "vanliga" 32-bitars-versionen utan att ominstallera. Risken att det strular är oerhört stor och du kommer garanterat att tjäna tid på en ominstallation.
starwolf

Inlägg av starwolf »

Bara för att jag sa sanningen?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

starwolf skrev:Bara för att jag sa sanningen?
Bild
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Inget är svårt när man kan det, hur som helst: enklast för dig är nog att lägga /home/ på en egen partition och sedan ominstallera. Det gör så att de flesta av dina inställningar bevaras medan du blir tvungen att ominstallera alla program som du använder. Där med inte sagt att det är enkelt att göra om du tycker att Ubuntu vanligen är krångligt för dig. Här finns en guide på hur du gör:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Sedan tycker jag kanske inte att du skall använda ett operativsystem som inte fungerar så som du vill att det ska göra, bättre då att byta till ett helt annat, men det avgör du ju bäst själv.

/Micke
starwolf

Inlägg av starwolf »

Som jag skrev, gillar UBUNTU men krångligt med saker man ansluter tex. min övervakningskamera med zm som inte vill fungera. föra över filmer till hd med easygrabber, nätverkshårddisk, det trådlösa funkar inte ordentligt.
MEN jag återgår inte till Windows.
Tack Micke-nordin
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

starwolf skrev:Som jag skrev, gillar UBUNTU men krångligt med saker man ansluter tex. min övervakningskamera med zm som inte vill fungera. föra över filmer till hd med easygrabber, nätverkshårddisk, det trådlösa funkar inte ordentligt.
Tack Micke-nordin
Plug and play funkar hur bra som helst i linux eftersom alla drivrutiner redan finns i kärnan. Det betyder att det bara är att stoppa in en bit hårdvara och sedan funkar det. MEN det gäller naturligtvis bara hårdvara som redan har en drivrutin för linux och många hårdvarutillverkare skriver inte egna drivisar för linux. Det gör att det ofta dröjer innan någon drivrutin blir skriven av en frivillig utvecklare. Ett gott råd är att alltid kolla upp om den hårdvara man tänkt köpa funkar i linux INNAN man köper. Det gör alltid jag och slipper därför för det mesta gråa hår. Det är förstås en liten tröst för den som redan köpt sina prylar, men kan vara bra att tänka på till nästa gång det är dags att köpa något.

/Micke
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av mr_kiv »

micke_nordin skrev:
starwolf skrev:Som jag skrev, gillar UBUNTU men krångligt med saker man ansluter tex. min övervakningskamera med zm som inte vill fungera. föra över filmer till hd med easygrabber, nätverkshårddisk, det trådlösa funkar inte ordentligt.
Tack Micke-nordin
Plug and play funkar hur bra som helst i linux eftersom alla drivrutiner redan finns i kärnan. Det betyder att det bara är att stoppa in en bit hårdvara och sedan funkar det. MEN det gäller naturligtvis bara hårdvara som redan har en drivrutin för linux och många hårdvarutillverkare skriver inte egna drivisar för linux. Det gör att det ofta dröjer innan någon drivrutin blir skriven av en frivillig utvecklare. Ett gott råd är att alltid kolla upp om den hårdvara man tänkt köpa funkar i linux INNAN man köper. Det gör alltid jag och slipper därför för det mesta gråa hår. Det är förstås en liten tröst för den som redan köpt sina prylar, men kan vara bra att tänka på till nästa gång det är dags att köpa något.

/Micke

hur kan man kolla upp vad som passar till ubuntu då?.... jag har en logitech kamera som funka hur bra som helst i 8.04 nu funkar den inte alls... kan hålla med starwolf man får inte hjälp alla gånger.. jag ha fortfarade problem att ljudet får raka vägen från micen till högtalarna ist för kunna ringa på skype, eller spela in ljud...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

mr_kiv skrev: hur kan man kolla upp vad som passar till ubuntu då?....
Här finns ett register över hårdvara man kan kolla:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138

http://www.google.se/linux brukar annars vara ett bra ställe att börja på, liksom sökfunktionen här på forumen.

Man kan inte heller kräva att människor som ställer upp gratis på sin fritid med att hjälpa andra alltid ska sitta inne på svaret till exakt alla frågor, oftast får man faktiskt snabbast hjälp om man använder google till att hitta en redan publicerad lösning på nätet. Sedan tycker jag nog att det flesta ändå får hjälp hyfsat snabbt här på forumet, men det är klart att det inte alltid finns någon som vet allt om just det problem man själv har.

/Micke
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har lärt mig att ibland är google den bästa hjälpen man kan få. Finns så mycket hårdvara ute på marknaden och medlemmarna på forumet kanske inte har samma prylar. Sen är det inte så lätt att hjälpa till när man inte själv sitter med just den hårdvaran även om hjälpen finns.
Själv hade jag problem med min Epson 4180 Skanner sen jag bytte upp mig till 8.10. I 8.04 fungerade det perfekt efter nerladdning av den drivrutinen som Epson själva rekommenderar. Efter en del googlande fick jag reda på att någon hade kommit på en lösning och nu fungerar allt som det ska. :)

I google sökte jag på:

epson 4180 ubuntu 8.10 intrepid

Man kan få jonglera lite med sökorden för att hitta rätt hjälp.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

Det har jag full förståelse för... men de känns konstigt att byta till 8.04 bara för att få allt att funka... känns som de går åt fel håll...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

mr_kiv skrev:Det har jag full förståelse för... men de känns konstigt att byta till 8.04 bara för att få allt att funka... känns som de går åt fel håll...
Om du lugnar ner dig så gör som vi andra vänta till den nya versionen nummer 9.04 kommer, min webkamera hänger oanvänd trots att den fungera klockrent fram till version 8.10 men då vart den svart som synden, men jag räknar med att den fungerar i version 9.04.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

norhager skrev:
mr_kiv skrev:Det har jag full förståelse för... men de känns konstigt att byta till 8.04 bara för att få allt att funka... känns som de går åt fel håll...
Om du lugnar ner dig så gör som vi andra vänta till den nya versionen nummer 9.04 kommer, min webkamera hänger oanvänd trots att den fungera klockrent fram till version 8.10 men då vart den svart som synden, men jag räknar med att den fungerar i version 9.04.
Känns inte så kul heller. Vad säger att kameran kommer att fungera bättre i 9.04?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
starwolf

Inlägg av starwolf »

Ja google är bra man finner det mesta där.
Som jag skrev så är jag 63 år med pension och driver några hemsidor så jag tillbringar 9-12 timmar vid datorn varje dag.
Därför blir jag irriterad på dessa fel som hela tiden dyker upp, söker man på google så finner man ju mycket MEN mest på Engelska och sällan med lösningar. Finns 2 här på forumet som har mycket bra sidor med tips hur man gör men tyvärr hjälper det inte mig med mina problem.
Kollar runt på detta forum och ser att många fel finns hos många användare. Skulle bli bättre med 8.10 men det verkar inte så.
Synd att man är så gammal och trög i skallen.
Adobe flash får jag inte heller till att funka.
Får ge mig på att byta tillbaka till "vanliga" 8.10 kanske jag kan få bukt med några problem.
Får ändå tacka alla snälla som försökt hjälpa till, jag begär ingen hjälp MEN blir ytterst tacksam för all hjälp coh bli inte irriterad och man inte fattar på en gång, jag begär ändå hjälp under rubriken "För oss nybörjare".
Det är oss Ni skall försöka hjälpa, så vi kan rekommendera Ubuntu till andra. Kvarstår problem efter problem så blir folk rädda för att installera Ubuntu. Eller har jag fel?????
starwolf

Inlägg av starwolf »

Hitta detta inlägg på detta forum:
"Låt företagen sköta kriget om konsumenterna så ägnar vi oss åt att göra de som väljer att testa välkomna."

OM vi blir välkomna och hjälpta så är slaget vunnit om konsumenterna, enligt min mening.
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

jag håller med dig starwolf... och hur kommer de sig att kameran funkar i ekiga i 8.10 dock väldigt mörk... medn den funkar inte i amsn m.m... och om man får problem tex med kamera ska man då vänta 6 månader tills nästa släpps???, borde gå lösa fortare än så tycker man....
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"