Hej!
För en tid sedan (säg 4 år sedan) jobbade jag en hel del med filhantering i C. Då kunde man frångå fopen och nyttja motsvarigheten "open" "close" "eof" mm. Dessa nyttjade endast en filpekare i form av int som argument.
Nu försökte jag kompilera gammal kod och det går inte då funktionerna open, close mm inte hittas. Jag har nog bytt kompilator, just nu kör jag med Code::Blocks och då således GCC.
Har även försökt googla efter funktionerna men inte lyckats. Minns jag fel? Finns dessa funktioner endast i Windows? Tror koden kommer därifrån, men vill minnas att för att få bästa kompatibilitet så nyttjade jag open, close osv.
Någon som vet hur man hittar tillbaka till dessa funktioner? Det är för mycket kod för att jag skall ge mig än...
Filhantering med open/close osv. Försvunnit?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Filhantering med open/close osv. Försvunnit?
Nädå, open()/close() ingår i POSIX och de finns kvar. De borde väl ingå i glibc så det räcker att lägga till #include <unistd.h> i filen.
Se
manpages-dev och
manpages-posix
Se

Hm, open/close funkar. Men fortfarande saknas funktioner som pos, eof, dup, dup2 osv. Jag är rackarns säker på att dessa även skall finnas med int-parameter.
-
dup() och dup2() hittar jag. Och så hittade jag http://lists.apple.com/archives/Xcode-u ... 00513.html
stämde bra det var eof samt en funktion liknande "ftell".
det enda man önskar sig nu är wide-funktioner. är detta kanske inte så vanligt i unix/linux? Har en stränklass som tydligen bara jobbar med wchar_t. Finns det någon bra funktion för konvertera wchar_t till char* arrayer? Iofs skulle jag ju helst se funktioner med wide-interface
det enda man önskar sig nu är wide-funktioner. är detta kanske inte så vanligt i unix/linux? Har en stränklass som tydligen bara jobbar med wchar_t. Finns det någon bra funktion för konvertera wchar_t till char* arrayer? Iofs skulle jag ju helst se funktioner med wide-interface
-
Jag har ingen koll alls på Unicode-programmering i C, men det är ju en del av C99-standarden och funktionerna ligger i wchar.h.