Mätning av datamängden via mobilt bredand [LÖST]

PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Mätning av datamängden via mobilt bredand [LÖST]

Inlägg av PloppFlopp »

Finns det något program i Ubuntus databas som kan hålla koll på datamängden som skickas över Internet. Jag har mobilt bredband och använder Vondafons uppkopplingsprogram. Helst ska det kunna komma ihåg volymen från dag till dag och kunna summeras månadsvis.
Senast redigerad av 1 PloppFlopp, redigerad totalt 20 gånger.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Mätning av datamängden via mobilt bredand

Inlägg av eyerouge »

http://www.cacti.net/

...själv inte orkat ta itu med det dock.
Bild
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

utgående elller ingående för sig?
vodafone har ju annars en flik där du kan se en viss summering - om du inte byter dongeln mellan olika system dvs ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Tack. Det verkar som Cacti kan en hel del mer än att mäta datamängden. Ska testa ...

Apropå Vodafones program så stämmer det att det har en mätare. Den fungerade inte bra i början men nu när du säger det och jag tittade efter så har den börjat visa rätt! Skumt - undrar om någon av uppdateringarna till systemet hat fixat det?
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Hmm, hmm - jag börjar förstå varför du dragit dig för att sparka igång Cacti. Säkert mycket lärorikt ;D

Men jag hade nog tänkt mig något mera lätthanterligt som inte kräver webserver o. dy.
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Ja, nu verkar Vodafones lilla applikation fungera bra med att mäta datamängden. Jag förmodar att det gäller både upp- och nedtrafiken. Cacti får nog vila ett tag ...
Tack för den här gången.
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Mätning av datamängden via mobilt bredand LÖST

Inlägg av pata66 »

Var hittar man detta lilla program ( Vodafone) Jag kör själv med mobilt bredband men kopplar upp mig direkt... Jag har Telia och vet att dom inte har något program för Linux.. :'( Det skulle vara bra och vet hur mycket bandbredd man använder då gräsen ligger på 5 gb download.. sen stryps hastigheten till 36 Kb/s tror jag att det är..

Har någon tipps var man hittar det så lägg upp en länk så får jag testa om det fungerar med Telia..

Mvh pata66
Användarvisningsbild
alatariel

Re: Mätning av datamängden via mobilt bredand [LÖST]

Inlägg av alatariel »

programmet finns här:
https://forge.betavine.net/projects/vodafonemobilec/

funkar finfinfint med Telia - har det själv :)

du kan ev. (beroende på vilken version av *buntu du kör) behöva lägga till de här raderna från HenrikAn:s blogg, men var noga med att ersätta de "konstiga" som finns i inlägget med vanliga " - annars blir det fel :-/
http://henrikan.wordpress.com/2008/05/2 ... buntu-804/
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Har nu Installerat Vodafones program och installation gick bra. Programmet ligger under Internet som en snygg Ikon ... Men Det startar inte??? Vad kan vara fel ? Det händer inget när jag försöker att starta det.. ::)
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Har du också ett Huawei E220-modem? Programmet verkar vara gjort för det. Men man ska kunna knappa in egna inställningar för andra modem ...

Annars hade jag samma problem som du de första gångerna. Jag fick i alla fall upp en ruta där en sådan där "aktivitetsvisare" for fram och tillbaka. Först när jag startat om Ubuntu (för att komma med i modemgruppen [vmc el. ngt. sådant] som lades till vid installationen) började det hända något. Och då fick jag ändå dra ut USB-modemet och stoppa in igen för att programmet skulle kunna registrera det. Till slut började i alla fall autenticeringen (då du knappar in PIN-koden). Efter godkännande där får jag även nu stänga ned programmet och starta det en andra gång för att bli uppkopplad. Glöm inte att du måste skriva något i fälten för Användare och lösenord - vad som helst verkar duga utom tomma fält. Det finns en utmärkt guide i Datormagazin nr12/2008 omdu kan komma över ett exemplar. Som sagt - lite pilligt är det ;) (annars vore det inte Linux ;D )
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"