Var hamnade Cairo-Dock?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Rakii
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Var hamnade Cairo-Dock?

Inlägg av Rakii »

Har installerat Cairo-Dock genom Synaptic och nu vägrar Ubuntu hitta programet, hittar ingenting då jag söker genom Tracker eller kollar i respektive mappar. Var hamnar programet efter att det har installerats? Skulle gärna vilja ha programet installerat då jag är van vid att använda dockor på skrivbordet och finner det mer användarvänligt.
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Var hamnade Cairo-Dock?

Inlägg av Birkovic »

Jag har exakt samma problem.

Överlag har jag lite svårt att få ihop det hela. Jag har förstått att ett program i Ubuntu (linux?) sparas på ett helt annat sätt än i Windows, då det lagrar alla liknande filer från olika program på samma ställe som i typ bin-mappen osv, men både cairo-dock och ett par andra saker jag har installerat försvinner ju så att säga. Hur gör jag för att få dem till min programmeny?

Förlåt att jag inte kunde svara på din fråga, men förhoppningsvis får vi lösningen tillsammans snart.

/Birkovic
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Var hamnade Cairo-Dock?

Inlägg av webaake »

cairo-dock bör ligga i mappen /usr/bin/, det gör det på mitt Hardy iallafall.

Man kan starta det från terminalen med kommandot;

cairo-dock
->tryck enter

Vill man att det startar vid uppstart kan man lägga till det i 'Sessioner' under 'Inställningar'. Där ger man det ett namn samt skriver in som kommando; /usr/bin/cairo-dock

Vill man skapa en startare (genväg) gör man samma som ovan fast högerklickar på skrivbordet och väljer 'Skapa startare'.

Beroende på hur man installerat det kan det ligga i mappen /usr/local/bin/ också.

Vill man se filen i filhanteraren hittar man mappen /usr under 'Filsystem'.

Lycka till!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"