sendmail + php

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Urme
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

sendmail + php

Inlägg av Urme »

Det enda jag vill göra är att kunna skicka mail med php. Det funkar inte nu, sökvägen är rätt i php.ini till sendmail, men jag tror jag måste få in en relay, som t.ex smtp.bredband.net. Har läst att den ska läggas i sendmail.mc som ligger i /etc/mail?
Men jag hittar inte vart man ska ändra det.

Om jag testar skicka ett mail nu med PHP returnerar mail() false och detta hamnar i /etc/log/mail.log
Jan 21 14:51:02 ubuntuserver sendmail[29041]: n0LDp24a029041: from=www-data, size=42, class=0, nrcpts=0, msgid=<200901211351.n0LDp24a029041@ubuntuserver.netgear.com>, relay=www-data@localhost
Varför det står ubuntuserver.netgear.com vet jag inte, burken är döpt till ubuntuserver.

Har tidigare försök med postfix etc men inte fått det att funka, tror jag är nära att få till sendmail.. eller inte ::)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: sendmail + php

Inlägg av Lars »

Sendmail är ett härke att konfigurera, lyd ett gott råd och håll dig borta från det :)

Installera postfix så är chansen större att få hjälp. Om du kör sudo dpkg-reconfigure postfix så får du upp några hyfsat enkla frågor om hur den ska konfigureras, inklusive relay. Jag tror att det ska räcka om du bara vill kunna skicka post.
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

lägg till följande rad i sendmail.mc

FEATURE(`nullclient', `relayserver.hej.se')

"kompilera" om sendmail-confen genom att skriva "make" i /etc/mail, starta om sendmail.

du har nu confat sendmail med en sk. nullclient som bara relayar alla mail dit.
Urme
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Urme »

tann skrev:lägg till följande rad i sendmail.mc

FEATURE(`nullclient', `relayserver.hej.se')

"kompilera" om sendmail-confen genom att skriva "make" i /etc/mail, starta om sendmail.

du har nu confat sendmail med en sk. nullclient som bara relayar alla mail dit.
Hmm la till det där och körde en make, och reloadade sendmail, men det står fortfarande "relay=www-data@localhost" i mail.log filen, och mail() i php returnerar "false".
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"