Det där knepet är tyvärr bara halvpraktiskt. Givet att även webbserver tillhandahåller metadata om content-type så tar det i regel företräde framför det som är angivet i html-headern.Lars skrev:Det bästa är väl att ange teckenkodningen i HTML-filen, så här:Kod: Markera allt
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
Hur ska html-koden se ut?
Re: Hur ska html-koden se ut?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Men även om servern hävdar någonting annat i HTTP-headern så använder väl webbläsaren den där raden för att få teckenkodningen, eller har jag fel?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Klart intressant med meta-taggar. Optimalt antar jag att man ska skriva teckenkodningen som jag redan har gjort men det är jobbigt att behöva ersätta åäö med dessa koder varje man uppdaterar hemsidan.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Konservburk
Varför inte automatisera?ZX Spectrum skrev:men det är jobbigt att behöva ersätta åäö med dessa koder varje man uppdaterar hemsidan.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Antar med ett script?Konservburk skrev:Varför inte automatisera?ZX Spectrum skrev:men det är jobbigt att behöva ersätta åäö med dessa koder varje man uppdaterar hemsidan.
Nu kör jag med "ersätt med" i texteditorn.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Konservburk
Med en bra editor behöver du inte göra "sök och ersätt med" för hand eftersom det redan finns vettiga konverterinsmetoder inbyggt. Men det är klart att ett enkelt skript funkar om nu inte din editor hanterar detta och du inte vill byta till en bättre.ZX Spectrum skrev:Antar med ett script?
Nu kör jag med "ersätt med" i texteditorn.