Är Ubuntu något för mig?
Är Ubuntu något för mig?
Hej!
Jag är egentligen ganska ointresserad av datorer, operativsystem osv. Jag orkar dessutom inte med olika fanboys som okritiskt sjunger "sitt" operativs lov - i vått och torrt. Däremot är jag synnerligen intresserad av det datorer kan göra åt mig, hur de kan underlätta min tillvaro. Trots ointresset för datorer har jag genom årens lopp kommit att bli ganska händig med datorer - såväl hårdvarumässigt som med många mjukvaror, sådana som jag har behov av i jobbet och på fritiden. Min "händighet" ligger dock i princip bara på Windows sidan. Det är därför jag skriver här. Jag har en väldigt specifik fundering eller kanske snarare fråga som någon klarsynt Ubuntu (Linux) användare kanske kan hjälpa mig att få besvarad.
Jag sitter med ett ganska stort antal datorer och fristående hårddiskar fyllda med media av olika slag - bilder, film, musik och lite andra grejor. Situationen börjar bli ohållbar så min tanke är att plocka samman alla dessa diskar i antingen en ny filserver eller i en lågpris NAS (Network-attached storage). Det är förstås då också viktigt att känna till att den dedikerade HTPC som vi använder för att titta på all denna media är en windowsmaskin och kommer även fortsättningsvis att vara så. Alla (nästan) diskarna är NTFS formaterade och vi har varken lust, tid eller egentligen möjlighet att formatera om diskarna etc. Det är väl inte så sannolikt att allt kommer att fungera klockrent direkt men det räds jag inte så länge konfigureringen inte är ett evighetsarbete.
Min undran är om Ubuntu skulle lämpa sig som filserver under dessa förusättningar? Kan kommunikation upprättas med alla NTFS diskarna från Ubuntu? Kan Windowsdatorn kommunicera utan alltför mycket "tweaking" med Ubuntu filservern? Hur hanterar Ubuntu olika RAID konfigurationer? Finns någon Ubuntudistribution (eller känner någon till en annan linuxdistribution som är skapad specifikt för fillagring eller rent av NAS som kan rekommenderas?). Även om vi har fasta liner mellan datorerna så finns ett visst behov av trådlös kommunikation, hanterar Ubuntu sådan hårdvara bra?
Hoppas någon känner sig hågad att svara.
Tack på förhand!
Androj
Jag är egentligen ganska ointresserad av datorer, operativsystem osv. Jag orkar dessutom inte med olika fanboys som okritiskt sjunger "sitt" operativs lov - i vått och torrt. Däremot är jag synnerligen intresserad av det datorer kan göra åt mig, hur de kan underlätta min tillvaro. Trots ointresset för datorer har jag genom årens lopp kommit att bli ganska händig med datorer - såväl hårdvarumässigt som med många mjukvaror, sådana som jag har behov av i jobbet och på fritiden. Min "händighet" ligger dock i princip bara på Windows sidan. Det är därför jag skriver här. Jag har en väldigt specifik fundering eller kanske snarare fråga som någon klarsynt Ubuntu (Linux) användare kanske kan hjälpa mig att få besvarad.
Jag sitter med ett ganska stort antal datorer och fristående hårddiskar fyllda med media av olika slag - bilder, film, musik och lite andra grejor. Situationen börjar bli ohållbar så min tanke är att plocka samman alla dessa diskar i antingen en ny filserver eller i en lågpris NAS (Network-attached storage). Det är förstås då också viktigt att känna till att den dedikerade HTPC som vi använder för att titta på all denna media är en windowsmaskin och kommer även fortsättningsvis att vara så. Alla (nästan) diskarna är NTFS formaterade och vi har varken lust, tid eller egentligen möjlighet att formatera om diskarna etc. Det är väl inte så sannolikt att allt kommer att fungera klockrent direkt men det räds jag inte så länge konfigureringen inte är ett evighetsarbete.
Min undran är om Ubuntu skulle lämpa sig som filserver under dessa förusättningar? Kan kommunikation upprättas med alla NTFS diskarna från Ubuntu? Kan Windowsdatorn kommunicera utan alltför mycket "tweaking" med Ubuntu filservern? Hur hanterar Ubuntu olika RAID konfigurationer? Finns någon Ubuntudistribution (eller känner någon till en annan linuxdistribution som är skapad specifikt för fillagring eller rent av NAS som kan rekommenderas?). Även om vi har fasta liner mellan datorerna så finns ett visst behov av trådlös kommunikation, hanterar Ubuntu sådan hårdvara bra?
Hoppas någon känner sig hågad att svara.
Tack på förhand!
Androj
Är Ubuntu något för mig?
Vilka alternativ tittar du på vid sidan av just Ubuntu?
Är Ubuntu något för mig?
Ännu så länge ingenting förutom en vanlig Windowsinstallation. Tänkte dock att en Linuxinstallation, egentligen vilke distro som helst så länge den är okomplicerad, kunde göras och sedan i princip glömmas bort. 
Androj

Androj
Är Ubuntu något för mig?
Om det är en NAS du skall bygga (build and forget) så skulle jag rekommendera OpenFiler (http://www.openfiler.com/)
Mycket enkelt att komma igång med samt man "slipper" allt strul man kan uppleva som ny på linux med att få igång samba (samba andvänds för att enkelt kunna dela ut filer till windows från linux).
OpenFiler är kanske inte världens snyggaste dist, men den gör sitt jobb... det finns dessutom en färdig VMWare maskin att ladda ner för att testa.
Om det är en desktop du skall ha tycker jag absolut att Ubuntu är något för dig att titta vidare på...
edit: stavningskorrigering.. (finns säker fler, men men)
Mycket enkelt att komma igång med samt man "slipper" allt strul man kan uppleva som ny på linux med att få igång samba (samba andvänds för att enkelt kunna dela ut filer till windows från linux).
OpenFiler är kanske inte världens snyggaste dist, men den gör sitt jobb... det finns dessutom en färdig VMWare maskin att ladda ner för att testa.
Om det är en desktop du skall ha tycker jag absolut att Ubuntu är något för dig att titta vidare på...
edit: stavningskorrigering.. (finns säker fler, men men)
blogg @ Gargamel.NU
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Är Ubuntu något för mig?
Androj; du skall ha all respekt för din sunda och insiktsfulla inställning till ditt projekt. Ja, det skall gå att göra allt det du vill göra med Ubuntu men det finns ett par saker du kanske bör fundera över:
* Linux (oavsett distro) har länge haft stöd för RAID - jag tror inte du kommer att stöta på några svårigheter där såvida du inte köper ett RAID kort som det absolut inte finns stöd för. Hårdvarustöd i Ubuntu kan du kolla på : https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
* Att dela ut filer till er HTPC lösning kan du göra via Samba. Det finns dokumenterat på massor med siter men även en hel del trådar i detta forum har avhandlat frågan. Kolla bl.a. på: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
* Att montera NTFS diskarna - så att du kan läsa och skriva till dem - skall inte heller vara något större problem så länge du kör den senaste versionen av ubuntu (6.10 eller "Edgy Eft"). Kolla bl.a. här: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... write+ntfs Här kommer dock också min största invändning: NTFS-3G har på kort tid fått väldigt många nöjda användare men det är en beta version - döm själv. Duger det däremot med att endast ha läs-access till NTFS diskarna så lär du inte stöta på några som helst problem.
* Trådlöst? Ja, det fungerar så länge du har koll på vilken hårdvara du tänker använda. Kolla hårdvarulistan innan du köper något så slipper du problem. Skull du redan ha inhandlat hårdvara och stöter på problem så är även det rätt så väl dokumenterat bl.a. här : https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide
Om du bestämmer dig för att köra med Ubuntu (eller har fler frågor), så var inte rädd för att ställa frågor här i forumet eller på mailinglistan. Någon kommer garanterat att ha någon tanke som kan hjälpa dig vidare.
* Linux (oavsett distro) har länge haft stöd för RAID - jag tror inte du kommer att stöta på några svårigheter där såvida du inte köper ett RAID kort som det absolut inte finns stöd för. Hårdvarustöd i Ubuntu kan du kolla på : https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
* Att dela ut filer till er HTPC lösning kan du göra via Samba. Det finns dokumenterat på massor med siter men även en hel del trådar i detta forum har avhandlat frågan. Kolla bl.a. på: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
* Att montera NTFS diskarna - så att du kan läsa och skriva till dem - skall inte heller vara något större problem så länge du kör den senaste versionen av ubuntu (6.10 eller "Edgy Eft"). Kolla bl.a. här: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... write+ntfs Här kommer dock också min största invändning: NTFS-3G har på kort tid fått väldigt många nöjda användare men det är en beta version - döm själv. Duger det däremot med att endast ha läs-access till NTFS diskarna så lär du inte stöta på några som helst problem.
* Trådlöst? Ja, det fungerar så länge du har koll på vilken hårdvara du tänker använda. Kolla hårdvarulistan innan du köper något så slipper du problem. Skull du redan ha inhandlat hårdvara och stöter på problem så är även det rätt så väl dokumenterat bl.a. här : https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide
Om du bestämmer dig för att köra med Ubuntu (eller har fler frågor), så var inte rädd för att ställa frågor här i forumet eller på mailinglistan. Någon kommer garanterat att ha någon tanke som kan hjälpa dig vidare.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Är Ubuntu något för mig?

Jag hoppas att du skall hitta fram till något som passar dig, androj.
Alldeles oaktat om det sedan blir Ubuntu eller inte. Det viktigaste är, att Du själv blir nöjd.
Ã…terkom gärna och ge oss information och gärna också feedback på hur du upplevde din
kontakt med Ubuntu. Oavsett utgången av ditt val.
Sådant är viktigt för oss och själva tycker vi ju att Ubuntu är bäst. Men vi tar tacksamt emot
information om andra lösningar. I slutänden hjälper det oss att bli än bättre, så att vi kan nå fram
till än fler bland dem som söker sig till ett alternativt operativsystem än XP och VISTA.
Lycka till ! ! !

- - - - - - - - - - - -
Så till Er, Ubuntu-vänner: mason, Barre och johanre
Stort tack för fina och respektfulla svar på androjs förfrågan och undran.
Det är svar i trådar som de ni avgav i tråden till androj, som är Ubuntu-forumets styrka. Öppna, ärliga och informativa.
Vi som kämpar för Ubuntu skall sträva mot att hålla den ton och inriktining som ni givit uttryck för i denna tråd.
Att möta en frågeställning öppet och rakt. Inget att dölja, men heller inget ofullständigt att smyga under mattan med.
Finns det frågetecken, skall även de tas med. Ingen, säger ingen, tjänar på ett felaktigt eller ofullständigt svar. Ingen ärlig och
positiv användare vill ha besvikna eller missnöjda nya användare omkring sig. Det är obehagligt både för den drabbade och en själv.
Era sammantagna svar till androj gjorde mig salig ( joo, jag vet, munkar bör kanske vara saliga. Mestadels.
Men tyvärr, inte denna munk, dessvärre

Så skulle jag själv vilja bli bemött. Var än jag kommer och vad än det rör sig om.
Välkomnande, ja visst. Men samtidigt ärligt och uppriktigt.
Är det detta (Ubuntu) den nye, eller undrande personen söker?
Om inte, ett tips om alternativa lösningar.
Det är ärligt och rättframt.
Vann vi inte denna gång (striden om operativsystemet), kommer ändå den ärliga och rättframma tonen i svaren att ge oss kredit i framtiden och
gentemot både den frågande och andra som läste tråden.
Tack för det.
Jag hade inte kunnat lyckas så bra själv, så bra som ni gjorde tillsammans i denna tråd. Men era sammantagna svar gav mig en verklig KICK!
Det vill jag att ni skall veta och känna. Munkens tunga, men vänliga hand vilar tacksamt på era axlar, Ubuntu-vänner!

Jag hoppas att fler forumbesökare ser era svar och tar lite till sig av det ni påvisat . . . .
Ju fler av alla nytillkomna som bemöts på detta sätt, ju färre kommer att välja fel (där Ubuntu inte är deras sökta operativ)
och de behöver inte bli besvikna, eller känna sig lurade, i efterhand.
Vi är ju verkligen inga beg - bil-handlare som skall kränga en vara till varje pris, utan personligt nöjda användare, som gärna hjälper in fler lämpade till denna gemenskap. Men bara och endast bara, om vi själva tror att vår produkt verkligen kan ge dem det de söker.
Annars ger vi dem ett ärligt, men avrådande förslag.
Det är styrka!
En glad och nöjd munk bugar servilt ner mot Sherwoodskogens mossbelupna marker och sänder er en tacksamhetens tanke.
Glad och nöjd över att få dela "skatteåterbäringen" med er.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Är Ubuntu något för mig?
Broder Tuck: Tack för de vänliga orden - det värmde!
Ha en riktigt God Jul i Sherwoodskogen (hoppas det inte blir för kallt!!!)
/johan
Ha en riktigt God Jul i Sherwoodskogen (hoppas det inte blir för kallt!!!)
/johan
Är Ubuntu något för mig?
Tack för era svar - mason, Barre och johanre.
Era sammanlagda svar gav mycket lite övrigt att önska. Svaren verkar vara kompetenta , exakta och dessutom ärliga, därmed också allihop på ett eller annat sätt värdefulla för mig. Nu har jag en del läsande att göra. Jag lovar att återkomma och berätta mer om vilket spår jag kommer följa. Julstöket - och en stor familj - kanske gör att det dröjer ett tag men vi hörs igen.
Broder Tuck! Det är alltid trevligt att bli trevligt bemött och som jag var inne på i det inledande inlägget att slippa "fanboys" oavsett vilket sammanhanget är. Och visst har du rätt i att sådant kan påverka en persons beslut. Speciellt om det också innebär att man förutom det vänliga och respektfulla bemötande även innebär att substans och kompetens finns i svaren på de frågor man ställer. Själv väljer jag - och har också möjlighet att göra det - i de få forum jag deltar i alltid deltagande baserat på några grundkriterier. I dessa ingår alltid forumkulturen.
Så, Broder Tuck, jag förstår den stolthet och värme som du ger uttryck för gentemot dina forumkollegor (och känner för tillfället rent av något liknande själv gentemot dem). Just nu lutar det åt Ubuntu men det är alldeles för tidigt att säga något om var mitt beslut till slut hamnar. Jag har lärt mig genom åren att inte rusa iväg.
Ha det mason, Barre och johanre och Broder Tuck och närmast tvångsmässigt säger jag också God Jul!
På ett eller annat sätt hörs vi igen!
Androj
(Anders)
Era sammanlagda svar gav mycket lite övrigt att önska. Svaren verkar vara kompetenta , exakta och dessutom ärliga, därmed också allihop på ett eller annat sätt värdefulla för mig. Nu har jag en del läsande att göra. Jag lovar att återkomma och berätta mer om vilket spår jag kommer följa. Julstöket - och en stor familj - kanske gör att det dröjer ett tag men vi hörs igen.
Broder Tuck! Det är alltid trevligt att bli trevligt bemött och som jag var inne på i det inledande inlägget att slippa "fanboys" oavsett vilket sammanhanget är. Och visst har du rätt i att sådant kan påverka en persons beslut. Speciellt om det också innebär att man förutom det vänliga och respektfulla bemötande även innebär att substans och kompetens finns i svaren på de frågor man ställer. Själv väljer jag - och har också möjlighet att göra det - i de få forum jag deltar i alltid deltagande baserat på några grundkriterier. I dessa ingår alltid forumkulturen.
Så, Broder Tuck, jag förstår den stolthet och värme som du ger uttryck för gentemot dina forumkollegor (och känner för tillfället rent av något liknande själv gentemot dem). Just nu lutar det åt Ubuntu men det är alldeles för tidigt att säga något om var mitt beslut till slut hamnar. Jag har lärt mig genom åren att inte rusa iväg.
Ha det mason, Barre och johanre och Broder Tuck och närmast tvångsmässigt säger jag också God Jul!
På ett eller annat sätt hörs vi igen!
Androj
(Anders)
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Är Ubuntu något för mig?

Tack själva och Trevlig Helg!
Vi är det vi är, för att de människor vi omger oss av, gör oss till det . . .
en egen omskrivning av Ubuntus devis.....
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Är Ubuntu något för mig?
Hej
Tyckte denna rubriken passade mitt ärende ganska så bra.
Jag tänkte i en snar framtid byta till Ubuntu då jag tycker att den matchar mig bäst.
Nu har jag några frågetecken som måste rätas ut. Har testat Ubuntu på en separat disk för att kolla att det viktigare fungerar.
Dessa program kan jag inte vara utan:
1. Disgen (släktforskarprogram)
Fungerar att installera med Wine, men har haft problem med att göra en ikon på skrivbordet. Programmet vill bara låsa sig när första bilden på programmet visas. Det går dock att starta genom att gå in i hela mappträdet och starta genom wine dg8.exe
Kommandot jag skriver in i startaren är wine "C:\\disgen\\dg8.exe"
Andra släktforskarprogram har fungerat med en startare på skrivbordet.
2. Total commander
Absolut det bästa programmet som gjorts till windows (enligt min åsikt)
Liknande till Ubuntu?
Fördelen har varit att jag kunnat få många alternativ när jag kopierar skillnader mellan två mappar, ex. "skriv över äldre"
Går att packa upp rar och zip-filer tämligen enkelt
för att inte tala om alla plugin som finns till den, typ skriv fillistan till ett excel-ark
3 Finale
Notprogram för musik.
Har inte fått ljudet att fungera i wine, annars har allt annat fungerat
Jag misstänker att det är bästa att köra FAT32 på min portabla disk, för jag kommer garanterat att råka ut för windows-maskiner?
Mvh.
Kristian Jerméus
Tyckte denna rubriken passade mitt ärende ganska så bra.
Jag tänkte i en snar framtid byta till Ubuntu då jag tycker att den matchar mig bäst.
Nu har jag några frågetecken som måste rätas ut. Har testat Ubuntu på en separat disk för att kolla att det viktigare fungerar.
Dessa program kan jag inte vara utan:
1. Disgen (släktforskarprogram)
Fungerar att installera med Wine, men har haft problem med att göra en ikon på skrivbordet. Programmet vill bara låsa sig när första bilden på programmet visas. Det går dock att starta genom att gå in i hela mappträdet och starta genom wine dg8.exe
Kommandot jag skriver in i startaren är wine "C:\\disgen\\dg8.exe"
Andra släktforskarprogram har fungerat med en startare på skrivbordet.
2. Total commander
Absolut det bästa programmet som gjorts till windows (enligt min åsikt)
Liknande till Ubuntu?
Fördelen har varit att jag kunnat få många alternativ när jag kopierar skillnader mellan två mappar, ex. "skriv över äldre"
Går att packa upp rar och zip-filer tämligen enkelt
för att inte tala om alla plugin som finns till den, typ skriv fillistan till ett excel-ark
3 Finale
Notprogram för musik.
Har inte fått ljudet att fungera i wine, annars har allt annat fungerat
Jag misstänker att det är bästa att köra FAT32 på min portabla disk, för jag kommer garanterat att råka ut för windows-maskiner?
Mvh.
Kristian Jerméus
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Är Ubuntu något för mig?
Testat gramps som släktforskningsprogram? Som ersättare till total kommander kanske krusader fungerar. I en terminal kan man köra wincfg och bland annat konfigurera ljudet. I lägg till/ta bort finns alla program jag nämnt ovan.
- DeepThought
Är Ubuntu något för mig?
Jag är inte så bra på wine, men om du säger att det funkar om du går in i katalogen och sedan startar programmet så kanske det kan fungera att skriva ett enkelt script (som du lägger som en fil/länk på skrivbordet) som du startar istället? Någon som kan det här kan säkert komma med ett bra förslag på hur det skall utformas, men något sådant här kanske?
Eller så kanske du kan definiera någon slags "arbetskatalog" åt wine?
Vad gäller Total commander så finns det en motsvarighet som heter Krusader som säkert kan göra dig nöjd.
Jag vet ingenting om Finale, men jag tror säkert att någon annan användare (lundberg kanske?) kan hjälpa dig med det (se tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=486).
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
cd /vart/ditt/program/ligger
wine dg8.exe
Vad gäller Total commander så finns det en motsvarighet som heter Krusader som säkert kan göra dig nöjd.
Jag vet ingenting om Finale, men jag tror säkert att någon annan användare (lundberg kanske?) kan hjälpa dig med det (se tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=486).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- DeepThought
Är Ubuntu något för mig?
Haha, freemanen hann visst före lite där 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- ZX Spectrum
Är Ubuntu något för mig?
Tack för hjälpen.
Ska försöka med scriptet för att skapa snabblänk.
Jag har ganska så bra erfarenhet av batchfil till Windows, så tankarna fanns alltid att det skulle gå att göra något liknande till Ubuntu också.
Får se om jag klarar av detta i linux.
Att köra gramps är uteslutet då jag har matat in tusentals uppgifter i Disgen och detta funkar bra.
Mvh.
Kristian
Ska försöka med scriptet för att skapa snabblänk.
Jag har ganska så bra erfarenhet av batchfil till Windows, så tankarna fanns alltid att det skulle gå att göra något liknande till Ubuntu också.
Får se om jag klarar av detta i linux.
Att köra gramps är uteslutet då jag har matat in tusentals uppgifter i Disgen och detta funkar bra.
Mvh.
Kristian
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
Är Ubuntu något för mig?
Disgen problem!
Hej
Har nyss bytt över till ubuntu och allt fungerar som det skall, till och med bättre än i windovs, som nu är helt väck från datorn.
Men jag har ett stort problem. Precis som k_jermeus gäller det disgen (släktforskningsprogram), Wine installerad med synaptic. Även om jag går in i programmet och startar det där kommer "startbilden" fram sedan händer inget mer. Enda sättet är få bortden är att starta om datorn. Skall kanske tilläggas(om det inte lyser igenom) att jag inte är speciellt kunnig om datorer och dess fikonspråk. Men skamm den som ger sig.
Jag vill komma vidare men hur. och jag vill inte byta ut disgen(eller har jag nått val)
tacksam för tips och råd, grepapär:/
Hej
Har nyss bytt över till ubuntu och allt fungerar som det skall, till och med bättre än i windovs, som nu är helt väck från datorn.
Men jag har ett stort problem. Precis som k_jermeus gäller det disgen (släktforskningsprogram), Wine installerad med synaptic. Även om jag går in i programmet och startar det där kommer "startbilden" fram sedan händer inget mer. Enda sättet är få bortden är att starta om datorn. Skall kanske tilläggas(om det inte lyser igenom) att jag inte är speciellt kunnig om datorer och dess fikonspråk. Men skamm den som ger sig.
Jag vill komma vidare men hur. och jag vill inte byta ut disgen(eller har jag nått val)
tacksam för tips och råd, grepapär:/
Är Ubuntu något för mig?
Det finns inget exportvänligt alternativ i disgen som låter en sedan kopiera in datan i gramps? Annars så posta vad du får upp i Terminalen här när du försöker köra disgen genom Wine.
- ZX Spectrum
Är Ubuntu något för mig?
Här kommer lite uppgifter vad som händer när jag installerar Disgen i Wine:
kristian@kristian-desktop:~$ cd /media/cdrom
kristian@kristian-desktop:/media/cdrom$ wine Setup.exe
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
fixme:midi:OSS_MidiInit Synthesizer supports MIDI in. Not yet supported.
fixme:advapi:GetFileSecurityW (L"C:\\windows\\temp\\GLF261d.tmp") : returns fake SECURITY_DESCRIPTOR
err:menubuilder:extract_icon32 LoadLibraryExW (L"c:\\Program Files\\Dis\\Disgen8\\Disgen.ico") failed, error 193
err:menubuilder:extract_icon32 LoadLibraryExW (L"c:\\Program Files\\Dis\\Disgen8\\Disgen.ico") failed, error 193
kristian@kristian-desktop:/media/cdrom$
Grafikvarningen har jag dock fått bort då jag gick in i Synaptic och sökte på libGL, men har fortfarande ingen koll på vilken av paketen libGL som hjälper.
Det sista error-meddelandet är extra intressant. Vad betyder error 193?
Detta meddelandet har jag aldrig lyckats få bort någon gång:
"fixme:midi:OSS_MidiInit Synthesizer supports MIDI in. Not yet supported."
Vad behövs installeras?
Mvh.
Kristian
kristian@kristian-desktop:~$ cd /media/cdrom
kristian@kristian-desktop:/media/cdrom$ wine Setup.exe
fixme:midi:OSS_MidiInit Synthesizer supports MIDI in. Not yet supported.
fixme:advapi:GetFileSecurityW (L"C:\\windows\\temp\\GLF261d.tmp") : returns fake SECURITY_DESCRIPTOR
kristian@kristian-desktop:/media/cdrom$
Grafikvarningen har jag dock fått bort då jag gick in i Synaptic och sökte på libGL, men har fortfarande ingen koll på vilken av paketen libGL som hjälper.
Det sista error-meddelandet är extra intressant. Vad betyder error 193?
Detta meddelandet har jag aldrig lyckats få bort någon gång:
"fixme:midi:OSS_MidiInit Synthesizer supports MIDI in. Not yet supported."
Vad behövs installeras?
Mvh.
Kristian
- ZX Spectrum
Är Ubuntu något för mig?
Jag har lyckats med Disgen nu. Ã…terkommer med detaljer, eftersom jag vill veta vad som gjorde detta.
Denna gången installerade jag från terminalen. Fanns några bibliotek som inte följde med när man installerade från "lägg till/ta bort".
Mvh.
Kristian
Denna gången installerade jag från terminalen. Fanns några bibliotek som inte följde med när man installerade från "lägg till/ta bort".
Mvh.
Kristian
Är Ubuntu något för mig?
Hej! Jag hade jobbat med MinSläkt i windows och provade installera programmet med wine i ubuntu .De gick bra och jag har ikonen på desktop.
Angående import till gramps konverterade jag min släktforsknings-fil till GEDCOM som sedan gick alldeles bra att öppna i gramps.Det var bara att kopiera över mina bilder och bilddokument i en mapp och i gramps hänvisa till den.
Angående import till gramps konverterade jag min släktforsknings-fil till GEDCOM som sedan gick alldeles bra att öppna i gramps.Det var bara att kopiera över mina bilder och bilddokument i en mapp och i gramps hänvisa till den.