Backup av hårdisken bevara OEM-version av windows xp home

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Backup av hårdisken bevara OEM-version av windows xp home

Inlägg av Christian Holmberg »

I den här tråden funderar jag på att köpa en bärbar dator, en acer aspire one 3g. Funderandet är över, datorn är i famnen på mig.

Det jag undrar nu är om man kan "spara" sin OEM-licenserade Windows XP home version på något sätt på DVD så att man kan återställa datorn till fabriksinställningar någon gång i framtiden om man råkar slå huvudet och vill till baka till windows?

Köpte en Samsung Extern DVD-brännare SE-S084B till datorn så brännare har jag och där ingår bl.a nero backITup och lite andra nero-programm ( låssas OEM-licenser det med ).

Alltså jag vill göra en avbild på hur hårdisken ser ut just nu, med OEM Windows XP, kunna slänga in Ubuntu, slå huvudet och vilja återgå till Windows, och då bara mata in en DVD (eller två) som sätter allt till rätta. Någon som vet hur?

EDIT: FÖRSENT HAR REDAN SLÄNGT IN UBUNTU OCH KASTAT UT WINDOWS :-)
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Backup av hårdisken bevara OEM-version av windows xp home

Inlägg av ebbot »

Grattis :)

Tror iofs att det finns någon slags partition med backupgrejer i men du kan nog köra med en annan skiva av samma version om du skulle vilja få tillbaks det.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

Christian Holmberg skrev: EDIT: FÖRSENT HAR REDAN SLÄNGT IN UBUNTU OCH KASTAT UT WINDOWS :-)
grattis!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Grattis, även från mig . . . . .
På min Fujitsu har Vista (?) Home (?) Premium (?) Edition (?) också rykt.

EULA-skatt, eller inte. Förpassat är det. Disken är helt och hållet omformatterad till ext3. På den, sedan, har jag lagt in Ubuntu 8.10. Tack för det! Ubuntu! Tack Gparted!
Kvar på disk två (250 Gig), finns möjligheten att pröva andra distar, som Mandriva, Suse etc.. Den möjligheten skall jag utnyttja även på denna dator.

Visserligen möjliggör jag för Steve Ballmer att ännu en stund dansa omkring i sin svettiga skjorta och gutturalt skrika "developer"" , "developer", "developer", (ni har förhoppningsvis allaredan sett klippet på Youtube?).

Men det, att han fortsatt får dansa kring, det bjuder jag på.. ;D
Efterom jag accepterade leveransen av "Microsoft-skatten" och det bjuder jag också på.
Det rör sig fortsatt om ytterligare bara en kort tid. (År, decennier, men likafullt, ett slut). Förhoppningsvis skall snart våra politiker vakna upp, från sitt hitintills varande, "navelskåderi" och stämma i bäcken för sådant ojuste beteende från "marknadskrafterna". Det är ju de facto en sådan regering vi har.

En regering som vill skapa likvärdiga förhållanden för marknadskrafter och likvärdigt beteende, eller hur?

Nu har jag i vart fall, ett fritt och individuellt anpassat, operativsystem istället. Ubuntu.
Tack, Ubuntu, för det.

Han ( Steve Ballmer )påminner mig närmast om vår tidigvarande forumadmin på detta forum, väldigt mycket, dessutom. Innan Urban Anjar klev in och drog ner på takten till en mer sansad, rimlig, demokratisk och mänsklig (Ubuntu-) nivå.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Broder Tuck skrev:Han ( Steve Ballmer )påminner mig närmast om vår tidigvarande forumadmin på detta forum, väldigt mycket, dessutom. Innan Urban Anjar klev in och drog ner på takten till en mer sansad, rimlig, demokratisk och mänsklig (Ubuntu-) nivå.

Tukken
Hur skall ni någonsin kunna glömma allt gammalt om ni ger varandra kängor hela tiden på det där sättet? Rätt kört i så fall, eller hur? Det är bara att konstatera att det alltid kommer vara rivalitet och en massa strider mellan alla som en gång kom ihop sig, hur mycket de än säger motsatsen, tyvärr.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"