Ubuntu krav på processor
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ubuntu krav på processor
Har provat ubuntu några dagar och som Macfrälst måste jag säga jagdiggar det enormt, vad jag märkt är det verkar vara väldigt resurskrävande...jag har förvisso inte värdens snabbaste maskin en gammal PC jag slängde ihop med 1.4 Ghz processor med 500MB ram.......
Vissa spel lagggar nåt förfärligt så fort det är lite grafik...
Jag har en gammal imac på 600Mhz som jag kör tiger på och den är betydligt fortare, vore kul och veta miniumkraven eller vad den minst bör ha processor och RAM...
Iggy
Vissa spel lagggar nåt förfärligt så fort det är lite grafik...
Jag har en gammal imac på 600Mhz som jag kör tiger på och den är betydligt fortare, vore kul och veta miniumkraven eller vad den minst bör ha processor och RAM...
Iggy
Re: Ubuntu krav på processor
Krav: 300 MHz och 256MB RAM.
Rekomenderat: 700 MHz och 384 MB (Med skrivbordseffekter annars är det 256MB RAM)
Jag körde Ubuntu på en PII:a med 400MHz med 128MB RAM. Det gick bra om man inte gjorde så mycket, men surfade man, chattade, lyssnade på musik och hade DC igång etc blev det jobbigt. Om du tycker att Ubuntu känns segt kan du ju prova Xubuntu eller U-Lite.
Rekomenderat: 700 MHz och 384 MB (Med skrivbordseffekter annars är det 256MB RAM)
Jag körde Ubuntu på en PII:a med 400MHz med 128MB RAM. Det gick bra om man inte gjorde så mycket, men surfade man, chattade, lyssnade på musik och hade DC igång etc blev det jobbigt. Om du tycker att Ubuntu känns segt kan du ju prova Xubuntu eller U-Lite.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ja då lär det vara något fel kanske skall testa insstallera om allt....det verkar vara när det blir mkt grafik det segar sej.....700Mhz jag har ju det dubbla och 500Mb RAM...
Filmer går att spela men inte alls med samma rsultat som på gammla Imacen som ligger på bara 600
Mvh
Iggy
Filmer går att spela men inte alls med samma rsultat som på gammla Imacen som ligger på bara 600
Mvh
Iggy
Vad har du för grafikkort och drivrutiner? Drivrutinerna kan göra stor skillnad och vissa av dem installeras inte per default i Ubuntu.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nu skall du inte bli lurad av att din iMac är snabb, en PowerPC-CPU på 600Mhz kan du inte jämföra med en Intel-CPU på samma klockfrekvens - en PPC kan vara flera gånger snabbare på vissa typer av beräkningar.
Vad gäller OS X 10.4 så är det ett snabbare OS än Ubuntu 8.10 är. Sista riktigt snabba Ubuntu var 7.10 och dom två senaste (8.04 och 8.10) har betydligt sämre prestanda - vilket också är en stor grej man jobbar på inför Ubuntu 9.04.
Dock så bör man inte uppfatta en P4 på 1.4Ghz som 'slö' utan det kan eventuellt vara som nämns tidigare i tråden, RAM (512Mb får räknas som i underkant) och grafikkortets prestanda, alternativt just att du inte har igång 'rätt' drivrutiner för ditt grafikkort.
Vad gäller OS X 10.4 så är det ett snabbare OS än Ubuntu 8.10 är. Sista riktigt snabba Ubuntu var 7.10 och dom två senaste (8.04 och 8.10) har betydligt sämre prestanda - vilket också är en stor grej man jobbar på inför Ubuntu 9.04.
Dock så bör man inte uppfatta en P4 på 1.4Ghz som 'slö' utan det kan eventuellt vara som nämns tidigare i tråden, RAM (512Mb får räknas som i underkant) och grafikkortets prestanda, alternativt just att du inte har igång 'rätt' drivrutiner för ditt grafikkort.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
jag har testa lite olika gragikkort inga värstingkort direkt hade några stycken liggande som jag provat med nåt GX-G2M4 64 MB men om man tänker sej på XP kan man ju gå in via enhetshanteraren och se om någon hårdvara funkar bristfälligt, jag testa köra hårdvarutest men vart inte mkt klokare på det........
Som sagt tidigare ett mkt enketlt o bra system dottra på 5 år startar själv och loggar in på sitt skrivbord o kollar sina filmer o känner igen sej från mac.en men man kanske skall testa lägga in 7.04 då om det e snabbare, iförstaq han d andvänds datorn till kolla filmer och lite4 surfande...
mvh
iggy
Som sagt tidigare ett mkt enketlt o bra system dottra på 5 år startar själv och loggar in på sitt skrivbord o kollar sina filmer o känner igen sej från mac.en men man kanske skall testa lägga in 7.04 då om det e snabbare, iförstaq han d andvänds datorn till kolla filmer och lite4 surfande...
mvh
iggy
Äldre versioner medför ju en älde version av kärnan, sämre hårdvarustöd, sämre drivrutiner, äldre program och förmodligen mer buggar och sämre funktioner. Kan man leva med det kan man väl byta till det. Jag ser dock ingen anledning att köra något gammalt. Och jag har svårt att tro att Ubuntu skulle blivit slött i och med senare versioner. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- DeepThought
Till trådskaparen: se till att du inte kör några skrivbordseffekter (om ditt kort och dina grafikkortsdrivrutiner tillåter), det kan sakta ner ordentligt så fort du gör något annat än vanligt skrivbordsarbete. Sedan skulle jag rekommendera dig att köra en "lättare" skrivbordsmiljö och/eller fönsterhanterare - exempelvis Xfce, som i Xubuntu, eller Openbox eller GNOME/Openbox.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... 2008&num=1
Dessutom verkar trådskaparen ha relativt "gammal" hårdvara, så det kan hända att det fanns väl fungerande drivrutiner redan i Ubuntu 7.xx.
Kolla gärna in Phoronix benchmark-tester, där de faktiskt konstaterar precis detta:Hund skrev:Och jag har svårt att tro att Ubuntu skulle blivit slött i och med senare versioner.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... 2008&num=1
Dessutom verkar trådskaparen ha relativt "gammal" hårdvara, så det kan hända att det fanns väl fungerande drivrutiner redan i Ubuntu 7.xx.
- farmfield
- Kontakt:
Vad var detta för kort exakt? Geforce 2 - vad? Det viktigaste är iaf att du kör 'rätt' drivrutiner till kortet. Det du säger om videouppspelning ligger delvis i CPU (avkodningen av formatet) men också i RAM och uppritningen av grafikkortet. Då CPU är det besvärligaste att uppdatera så får du titta på mängden RAM och se till att drivrutinerna är igång för grafikkortet.iggy63 skrev:jag har testa lite olika gragikkort inga värstingkort direkt hade några stycken liggande som jag provat med nåt GX-G2M4 64 MB
GF2 är väldigt slöa (i Ubuntu) enl. min erfarenhet. Jag har ett GF4MX440 i sonens maskin och ett GF5200 i min egen stationära och dom fungerar ok. En sak som är väldigt tydlig är hur mkt prestanda korten tappar med Compiz igång. Med kompiz igång får jag 7-800fps i glxgears men utan Compiz hoppas glxgears upp till 2.000-2.200fps direkt. I min bärbara med ett Intel X4500 får jag 8-900fps oavsett om Compiz är på eller inte - och varför det är så, att GF-korten tappar så mycket jämfört med Intel med Compiz - vet jag inte. Är det arkitekturen tro? Att GF-korten är såpass omoderna jämfört med ett Intel X4500?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 21 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
Jag vill då klargöra att jag absolut inte rekommenderar att köra något gammalt. Men...Hund skrev:Äldre versioner medför ju en älde version av kärnan, sämre hårdvarustöd, sämre drivrutiner, äldre program och förmodligen mer buggar och sämre funktioner. Kan man leva med det kan man väl byta till det. Jag ser dock ingen anledning att köra något gammalt.
...faktiskt är det så att 8.04 och 8.10 är betydligt mer tungdrivna än 7.04 och 7.10... Det är dock en generell jämförelse och gäller inte allt - men sett till systemet, bläddra i mappar, öppna filer, öppna program o.s.v. så är våra två senaste versioner kännbart långsammare än dom tidigare nämnda.Hund skrev:Och jag har svårt att tro att Ubuntu skulle blivit slött i och med senare versioner.
@Hund
Har man en hyfsat ny burk med mycket ram, typ 2-3Ghz CPU och mer än ett gig ram, då är den här prestandaskillnaden svår att 'känna' - men tar vi sonens AMD Athlon 1800+ med 512Mb så är det stor skillnad. Sett till hur mycket snabbare t.ex. Mandriva är på den burken så förstår man vad utvecklarna är ute efter till Ubuntu 9.04 - snabbare boot, snabbare 'respons' från systemet när man öppnar program och filer o.s.v... Kanske är det marginellt om man mäter, men det 'känns' tydligt och det är det jag går på.