Dualboot med XP, Ubuntu installerat först

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
sebastianilsson
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Dualboot med XP, Ubuntu installerat först

Inlägg av sebastianilsson »

Hej! Det är som så att jag sysslar med lite bildredigering och behöver använda Windows till detta, har suttit i ett antal timmar för att försöka få det att fungera med att köra XP. Körde det först i Virtualbox men fick varken USB eller trådlösa nätverket att hittas så försöker nu med att installera XP som dualboot men när jag sätter i XP skivan så vägrar den att boota. Grub menyn kommer upp och sen bootar den Ubuntu direkt. Den står på att boota CD först men det går inte. Vad kan jag göra?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Dualboot med XP, Ubuntu installerat först

Inlägg av Cadryc »

Att den ska boota från CD får man ställa in i BIOS, utifall att du inte redan vart där och testat så: Precis när datorn startar up så brukar det stå nånting i nederkant av skärmen i stil med "Press F2 to enter setup", F2, F8 och Delete tror jag brukar vara vanliga knappar, men det skiljer från dator till dator. Väl inne i BIOS så ska man leta upp "Boot order" eller "Boot priority"

Men den startade ju antagligen från CD när du installera Ubuntu (om du inte installera från USBminne vill säga) så känns skumt om det är ändrat nu, om du inte varit där och grejat eller om batteriet på moderkortet kan vara slut.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Zorcey
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Zorcey »

Jag tror att Cadryc har rätt. Antagligen så ligger hårddisken före CD läsaren i boot ordningen. Men jag har hört att man inte bör installera windows efter Ubuntu eftersom att tydligen tar windows bor Ubuntus MBR. Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men när jag skulle installera både Ubuntu och XP så fick jag tipset att installera XP först, sen ubuntu. Rätta mig gärna om jag har fel.

MBR är det första på hårddisken. Det är den som gör att operativsystemet startar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

MBR = Master Boot Record, det är det som BIOS läser in, och där finna ett litet program, en Boot-loader, som har hand om att starta själva operativsystemet. När windows installeras så klämmer den in sin egen hänsynslösa bootloader som inte tar hänsyn till nåt annat än windows.

Men om man har installerat Windows efter Ubuntu, så kan man starta med LiveCD och ominstallera Grub, Ubuntus bootloader.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"