Icke fungerande HDD (ext3) [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
unholylord
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Icke fungerande HDD (ext3) [LÖST]

Inlägg av unholylord »

Har nyss installerat ubuntu och enda skillnaden från mitt föregående system (windows xp) är att jag installerat en ny hårddisk (formaterad i ext3). Problemet är nu att jag inte får den att fungera som den ska, det går t.ex. inte att flytta filer från en annan disk (ntfs) till denna. Det går inte heller att skriva nya filer, t.ex. när jag laddar hem någonting så får jag bara ett felmeddelande om att det inte fungerar. Har kollat runt på olika forum och trådar men hittar ingen som haft ett liknande problem, förmodligen så har jag missuppfattat någonting eller gjort något galet!
Senast redigerad av 4 unholylord, redigerad totalt 23 gång.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Re: Icke fungerande HDD (ext3)

Inlägg av JeyPeyy »

Kan du skriva lite mer detaljerat vad som sägs i felmeddelandet?
unholylord

Inlägg av unholylord »

"Mappen kunde inte skapas
Fel vid skapande av katalog: åtkomst nekas"
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Verkar va nåt problem med rättigheter, jag skulle gissa på att du grejat i fstab och valt att montera den i en mapp som inte finns. Om så är fallet, tryck Alt+F2 och skriv gksudo nautilus, gå dit mappen ska ligga och skapa den. Man öppnar alltså filbläddraren med administrativa rättigheter, så man kan ta bort vad som helst (ibland av misstag) och skapa mappar vart som helt.

Annars, om man inte vill redigera fstab manuellt, finns ett program som kan va till hjälp, Program → Lägg tillta bort sök på och installera Disk Manager (Diskhanterare), sen ligger det under System → Administration. Där kan man se olika hårddiskar i datorn och montera dem. Vad gäller flaggor så är det default på mina ext3-hårddiskar

OBS detta program lägger sig att starta automatiskt, och monterar allt den hittar. Om man då tex har en USBhårddisk eller USBminne isatt så har jag läst att det kan bli så att man måste ge administratörsrättigheter för att avmontera dem. Men om man går till System → Inställningar → Sessioner och avbockar Diskhanterare så kommer den inte att startas automatiskt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
unholylord

Inlägg av unholylord »

Nu fungerar det att flytta filer från ntfs disken till ext3 disken, plus att det även går att tanka hem filer till ext3 disken. Jag är inte riktigt hundra på hur det fungerar, men jag tror att det har något att göra med att jag "förbikopplar" rättigheterna...

Hur som helst, ett stort tack!
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: Icke fungerande HDD (ext3) [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

Vad gjorde du?

Om du är osäker på om allt är som det är meningen, så kan vi ta en titt på fstab. Alt + F2 klistra in gedit /etc/fstab så öppnas fstab i textredigeraren, kopiera all text och klistra in här.

unholylord

Inlägg av unholylord »

För det första måste jag tillägga att det går fortfarande inte att tanka hem filer.

Jag tryckte Alt+F2 och skrev, gksudo nautilus.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=e1949a2b-b0cf-420a-af04-d7087a030d2f / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=2f091e1f-03c0-48cf-9ca7-45c67b3bc251 none swap sw 0 0
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ser ut som att den nya hårddisken inte är med i fstab, tror det är roten till dina problem. För att den ska bli med där kan man använda programmet Disk Manager som jag beskrev tidigare i tråden, eller så kan man göra det manuellt efter guiden i vår wiki http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner

Jag rekommenderar dig att göra nåt utav dem, är det nåt som är oklart i förfarandet så är det bara att fråga.

unholylord

Inlägg av unholylord »

Jag har nu lagt till partitionerna i Disk Manager. Men det går fortfarande inte att ladda hem filer från internet till nya disken.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Posta fstab igen, så ser vi att den om med ordentligt.

Det kan vara rättigheterna som blivit fel, Alt + F2 klistra in gksudo nautilus och gå i det fönstret i på hårddisken, högerklicka → Egenskaper → fliken Rättigheter → vid ägare, välj ditt inloggningnamn och se så rättigheter står på Skapa och ta bort filer samt Läs och skriv

unholylord

Inlägg av unholylord »

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0
#Entry for /dev/sdb1 :
UUID=e1949a2b-b0cf-420a-af04-d7087a030d2f / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
#Entry for /dev/sda1 :
UUID=AA48E4DB48E4A6F3 /media/Lagring ntfs-3g defaults,nosuid,nodev,uhelper=hal,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
#Entry for /dev/sdc1 :
UUID=04dab444-f0b5-4d64-a3b4-f501f09f3815 /media/disk ext3 defaults,nosuid,nodev,uhelper=hal 0 2
#Entry for /dev/sdb5 :
UUID=2f091e1f-03c0-48cf-9ca7-45c67b3bc251 none swap sw 0 0

Nu är det ändrat så att jag står som ägare för den disken. Jag passade på att kolla hur det stod till med min andra disk och det såg likadant ut (ägare: root), men det gick inte att ändra. Vet inte hur viktigt det är men den verkar ju fungera som den ska. Men kan det ha att göra med att den inte är formaterad/partionerad i ubuntu och/eller att den är formaterad i ntfs?
Nu har jag klantat mig ordentligt, nu är det en massa saker som inte fungerar som det ska... det går t.ex. inte att köra "gksudo nautilus"!! Jag utgår ifrån att det beror på att jag även ändrade rättigheterna för min systemdisk (en separat hårddisk som är tillägnad åt operativsystemet).
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Rättigheterna på ntfs-disken kan nog fungera annorlunda, mer än jag vet faktiskt. Att gksudo nautilus inte funkar känns inte bra, om du skriver det i en terminal (Program → Tillbehör → Terminal), står det nåt felmeddelande då?

Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det här verkar rörigt...

Du kan alltså inte använda gksudo längre? Det måste fixas först. Om du startar en terminal och kör sudo -i, fungerar det då? (när du skriver in ditt lösenord så syns inget på skärmen, det är normalt, avsluta med enter). Det ska se ut så här:

Kod: Markera allt

unholylord@dator:~$ sudo -i
[sudo] password for lunholylord: 
root@dator:~# 
Kolla också gruppen admin listas när du kör kommandot groups (som dig själv, inte som root).
unholylord

Inlägg av unholylord »

Har gått igenom en krasch... men nu är jag tillbaka och allt verkar ha ordnat sig med den hjälp jag fått tidigare. Det enda som inte går är att ställa in rättigheterna fullt ut för etx3 disken. Jag står som ägare och kan skapa och ta bort filer men på filåtkomsten är det bara streck och om jag ändrar så går det tillbaka, så jag får alltså inte ändra med andra ord. Hur pass viktigt är detta? För det går nu att lägga till filer på disken och verkar fungera som det ska.
Lars

Inlägg av Lars »

Är det /media/disk du försöker ändra rättigheter på eller är det på filer/kataloger under /media/disk?
unholylord

Inlägg av unholylord »

Jag kör gksudo nautilus och högerklickar i disken och försöker ändra rättigheter för ägaren som ska vara mitt inloggningsnamn. Så det är nog /media/disk.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag testade samma sak, det verkar som att Nautilus beter sig lite konstigt i det fallet. Men om det fungerar som det ska så behöver du inte bry dig om det.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"