Hej!
Skulle behöva en Windows installation på min dator, men vill ha Ubuntu som "primary". Så jag tänkte installera
Windows på en ny partion. Hur gör man sen, efter installationen, så att Linux är primary, men man kan även boota windows?
Finns det kanske något program som gör att man snabbt kan växla mellan Windows och Ubuntu?
Tack på förhand!
Installera Windows efter Ubuntu?
Det enklaste, anser jag, är att installera windows först, på en (två) partition(er), och därefter dra igång dra igång en ubuntu på en annan partition....då har du möjlighet att välja att ladda windows i starten, du kan själv, i grub bestämma vilket os som ska laddas som default...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du redan har ubuntu på ena partitionen och vill installera windows efteråt så går det att fixa grub efteråt. Emil.s har skrivit en bra guide här
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3965
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3965
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Har båda installerat nu. Installerade först Windows på C:, sen installerade jag Linux på en annan partition. Kan välja vid uppstart vilket OS jag vill köra. Tänkte kolla, finns det något kommande som (i ubuntu) som gör att den rebootar/switchar till Windows?
nope, du måste starta om datorn och välja i bootmenyn vilket os som ska startas
Ok, det funkar väl det med antar jag 
Tack för all hjälp!

Tack för all hjälp!
Om du vill ändra defaultinställningarna kan du göra det med
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
längst ner i filen kommer de olika boot-alternativen. Klipp och klista dem i den ordning som du vill ha dem.
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
längst ner i filen kommer de olika boot-alternativen. Klipp och klista dem i den ordning som du vill ha dem.