Svart skärm med LiveCD810 - Asus M51T

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
augie

Svart skärm med LiveCD810 - Asus M51T

Inlägg av augie »

Hej
Vill byta os på min Asus M51T (Vista sucks kan jag säga efter att ärligen försökt i tre månader!) men lyckas inte få igång ubuntu LiveCD n (från 27/12-08, 32 bit) på den. När jag startar med cd:n får jag välja språk (testat eng o sv), efter det kommer valet om jag vill testa utan att göra förändringar el installera (väljer det förra alternativet). Efter detta blir skärmen svart direkt. Har även testat med "Safe Grahpics". Samma resultat.

Det är väl sannolikt så att det är grafikkortet (el möjligen AMD-processorn) som inte hittare en drivrutin på liveCDn... men här är jag som mångårig windowsanvändare ute på hal is. Någon som kan guida mig fram? Lite om datorn:
Asus M51TA, AMD Turion-X2 ZM82, ATI Radeon HD3650 Graphics, mm

Tack på förhand!
/Micke
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Svart skärm med LiveCD810 - Asus M51T

Inlägg av micke_nordin »

Du kan prova att starta live-cdn med boot-alternativet xforcevesa och se om det går i gång då.

Här finns en videoguide för hur man gör (obs du byter ut acpi=off mot xforcevesa i guiden):

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-a ... alternativ

Om det funkar kan du sedan gå in på "System" → "Administration" → "Hårdvarudrivrutiner" och se om det dyker upp nått för ditt kort från live-cdn, gör det inte är du nog tvungen att köra med vesadrivrutinen lite mer permanent, vilket funkar, men du får inga roliga effekter och sånt.

Är det inte det som är problemet kan du rapportera tillbaka så får vi se om det finns några andra förslag från någon.

/Micke
augie

Inlägg av augie »

Tyvärr fungerade inte xforcevesa heller! Resultat var detsamma som tidigare.
/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

AMD (spec. äldre) strular ofta med Intrepid's live-skiva. Du bör kunna boota maskinen med tilläggen

acpi=off

...och/eller..

noapic

Sedan - om du får bootat upp den & installerat så får du lägga till samma som du använde för att boota live-skivan i grub's menyfil som ligger i installations-partitionen/boot/grub/muni.lst

Detta är absolut ett problem som utvecklarna måste titta på inför Jaunty...
augie

Inlägg av augie »

Testade först med acpi=off och installationen gick "längre" denna gång. Fick se Ubuntu med in "progress indicator" (den som far fram och tillbaka) en stund. Sedan blev skärmen svart igen. Testade att lägga till xforceversa (med ett mellanslag efter acpi=off på raden). Men det blev ingen skillnad. noapic påverkade inget vad jag kunde se oavsett om det var i kombination med acpi=off eller ej.
augie

Inlägg av augie »

Snälla - ge inte upp. Någon som har fler tips, jag vill verkligen få igång burken med ubuntu. OBS att denna dator är utrustad med Splashtop http://www.splashtop.com/index.php (emb linux OS) så hårdvaran har drivrutiner någonstans, bara jag förstod var och hur jag får dem att fungera.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"