Begränsa läshastighet på dvd-rom
Begränsa läshastighet på dvd-rom
När jag tittar på dvd film på min htpc blir det ett fruktansvärt högt och irriterande ljud. Vad jag har förstått det som så är det dvd-romen som läser av skivan i en hög hastighet vilket gör att detta ljud uppstår. Men finns det något program eller andra lösningar för att bli av eller minska ljudets volym?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Begränsa läshastighet på dvd-rom
Hittade just det här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=638582
Hur man justerar läsahastigheten på enheter som inte stöder hdparm, för att minska ljudnivån
Kanske skulle kolla först om din läsare funkar med hdparm, och hur man nu använder hdparm... (i värsta fall så man hdparm i terminalen)
Hur man justerar läsahastigheten på enheter som inte stöder hdparm, för att minska ljudnivån

Kanske skulle kolla först om din läsare funkar med hdparm, och hur man nu använder hdparm... (i värsta fall så man hdparm i terminalen)
Jadu inte lätt att förstå det inlägget. Känns som det borde finnas en enklare lösning på detta problem som verkar väldigt vanligt. Känns lite tråkigt när man har en htpc som ska vara en allt i allo maskin. Som det är nu är det inte ens att tänka på att titta på film eller spela musik genom dvd-romen. Hoppas att det finns någon lösning...
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vad var det som var svårt att förstå? Du behöver bara köra kommandona som står i guiden, i terminalen som du hittar under "Program" → "Tillbehör" → "Terminal".tricid skrev:Jadu inte lätt att förstå det inlägget. Känns som det borde finnas en enklare lösning på detta problem som verkar väldigt vanligt. Känns lite tråkigt när man har en htpc som ska vara en allt i allo maskin. Som det är nu är det inte ens att tänka på att titta på film eller spela musik genom dvd-romen. Hoppas att det finns någon lösning...
Du laddar hem källkoden till ett program skrivet i c med det första kommandot:
Kod: Markera allt
wget http://noto.de/speed/speedcontrol.c
gcc -o speedcontrol speedcontrol.c
Den kan sedan t.ex. flytta till en katalog som heter /usr/local/bin för att det ska bli lättare att starta programmet:
sudo mv speedcontrol /usr/local/bin/
sudo speedcontrol -x8 /dev/cdrom
För att återställa till maxhastighet kör du:
sudo speedcontrol -x0 /dev/cdrom
sudo apt-get install build-essential
/Micke

-
Hej!
Jag försöker använda hdparm föratt sänka dvd hastighet men får inte till det. Har någon hjärta att tala om vad jag ska skriva?
hdparm -E 1 ....
eller vad, för att få den att gå i normal läshastighet?
Och finns det nåt sätt att läsa sig till om min läsare är kompatibel eller inte?
MVH
Anders
Jag försöker använda hdparm föratt sänka dvd hastighet men får inte till det. Har någon hjärta att tala om vad jag ska skriva?
hdparm -E 1 ....
eller vad, för att få den att gå i normal läshastighet?
Och finns det nåt sätt att läsa sig till om min läsare är kompatibel eller inte?
MVH
Anders