Ubuntu 8.10 som "räddningsplanka"

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ubuntu 8.10 som "räddningsplanka"

Inlägg av kgl »

Läste i en PC tidning om möjligheten att använda Ubuntu Live som räddningsplanka på Windowsdatorer så jag gjorde ett test för att kolla hur det funkar!
Det gick bra så långt att jag kom åt hårddisken från Live installation (Media disk får den tydligen heta i Ubuntu)
Problemet är att alla mappar som jag eventuellt (i ett skarpt läge) velat rädda var tomma! Jag har testat på två datorer, en Vista och en XP . I mappen Min musik på XP datorn så fanns det en spellista men all musik var borta!
Vad gör jag för fel, är det någon inställning som jag missat?
Har ubuntu installerat på en dator så jag har grundläggande erfarenhet av systemet.
Senast redigerad av 1 kgl, redigerad totalt 19 gånger.
kgl

Re: Ubuntu 8.10 som "räddningsplanka"

Inlägg av kgl »

Ber om ursäkt, det var jag som klantade mig, det fungerar hur bra som helst att komma åt data i en Windowsdator med en Live CD
Nu är det bara att vänta på nästa som kommer och vill ha sina foton räddade ur sin kraschade Windowsdator !
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vore intressant att veta _hur_ du klantade dig så att andra kan undvika att göra
samma tabbe.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Också varför du först inte såg filerna men sedan gjorde det? Det här är värdefullt att kunna - jag förlorade 2 års bilder en gång! inte kul.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
kgl

Inlägg av kgl »

Då jag testade på Vistadatorn så tittade jag i en katalog som heter Dokumen and Settings och den var tom men det är ju i en katalog som heter Users som alla dokument, musikfiler m.m ligger. Jag hade helt enkelt för bråttom !
Varför jag hittade bara en spellista i Min musik i XP datorn kan jag inte begripa, enda jag kan säga är att då jag startade Ubuntu live andra gången så fanns all musik där !
kgl

Inlägg av kgl »

Nu har jag gjort en testkörning till med XP datorn och en förklaring till strulet börjar framträda !
Katalogen Min musik går att komma åt på flera sätt ! Eller finns det flera kataloger som heter Min musik ???
Om jag går in på Dokuments and Settings->All users->Dokument->Min musik så innehåller katalogen bara Exempelmusik, My Playlist, Sample Playlist och något som heter Desktop.ini, alltså inga musikfiler !
Om jag öppnar Dokuments and Setings->KGL->Mina dokument->Min musik så ligger all musik där !
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"