invalid partition table

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
slip
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

invalid partition table

Inlägg av slip »

Hej!

Jag har sökte igenom forumet och internet efter hjälp som ska kunna lösa mitt problem, men nu är jag helt fast. Så jag hoppas på lite hjälp från er.

Mitt problem är som titeln lyder, när jag startar windows (XPpro) så kommer texten "invalid partition table" upp och sen händer inget. Problemet började för några dagar sen när jag skulle uppdatera mina drivrutiner till mitt grafikkort Gainward Bliss 7100GS PCX. Men då såg jag iaf winstart skärmen sen blev allt bara svart. När jag startade i felsäkert läge hände sig musen och tangentbordet. Men om jag valde VGA läge så kom jag in i windows men musen och tangetbordet låste sig. Jag försökte reparera windows genom att boota med win-skivan, men det fungerade inte. Utan gjorde bara allt värre. Om jag väljer att ominstallera win från skiva så kommer det upp att min HD är oformaterad och på 13G, när den egetligen är på 300G och på 2 partioner. Win ligger på C och det mesta andra på D.

Nu kör jag ubuntu från ett usb-minne, och jag undrar hur jag ska göra för att rädda min HD och allt jag har på den. På ngt sätt borde jag väl kunna komma åt min HD via ubuntu och försöka rädda innehållet.

Spec på datorn;
Asus p5n-e sli
intel core 2 duo 2g
2g ram
300g hd

tack för svar!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: invalid partition table

Inlägg av webaake »

Om du kan köra ctrl+Alt+F1 och logga in i en s k konsol kan du göra mycket (från Live CD'n alltså).

Till att börja med kan du köra kommandot;

sudo fdisk -l

för att lista alla diskar och partitioner. Klistra in resultatet här så kan du få mer hjälp.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Bowmore

Re: invalid partition table

Inlägg av Bowmore »

Eftersom du kör Ubuntu från ett USB-minne så kan du säkert köra fdisk-kommandot i den grafiska terminalen så blir det lite enklare att kopiera in resultatet hit i tråden. I menyn uppe till vänster så får du fram terminalen via Program -> Tillbehör -> Terminal.

Problemet är nog inte att partitionstabellen är fel utan som du är inne på att diskens storlek inte är korrekt vilket i det här fallet då resulterar i att partitionstabellen pekar utanför disken. Trolig orsak är att Bios av nån anledning detekterar disken felaktigt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"