Förena sidorna!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Förena sidorna!

Inlägg av Mark »

Gjorde nyss en google sökning på "Ubuntu sverige" och tydligen finns det många fler portaler än bara denna som är aktiva.

Jag undrar, kan ni inte diskutera en sammanslagning eller dylikt? Är det verkligen nödvändigt att ubuntuister här i sverige ska vara så splittrade? Kan inte en linux-dist's anhängare komma samman i sverige ens en gång, hur ska då linux nånsin kunna slå igenom på allvar?

Dessutom. Är det inte dags att bringa lite nytt liv i sidan och göra den mer interaktiv och rolig att hänga på. Bara lite nya färger och design skulle vara på sin plats ;)
Bild
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Förena sidorna!

Inlägg av eyerouge »

Mark skrev:Gjorde nyss en google sökning på "Ubuntu sverige" och tydligen finns det många fler portaler än bara denna som är aktiva.
En del av dem finns i... huvudfoten. :P
Mark skrev:Jag undrar, kan ni inte diskutera en sammanslagning eller dylikt? Är det verkligen nödvändigt att ubuntuister här i sverige ska vara så splittrade? Kan inte en linux-dist's anhängare komma samman i sverige ens en gång, hur ska då linux nånsin kunna slå igenom på allvar?
Tror det finns goda skäl till att de inte är sammanslagna, varav ett att denna sidan lyder under canonicals riktlinjer, om jag förstått det rätt. Tror också att du överskattar "splittringen" och kanske missar fördelen med att ha lite olika sätt att närma sig communitybyggandet på. Är själv inte insatt i "politiken" här inne men har hängt här lite och inte märkt av någon större splittring communitymässigt. Snarare tvärtom.
Mark skrev:Dessutom. Är det inte dags att bringa lite nytt liv i sidan och göra den mer interaktiv och rolig att hänga på. Bara lite nya färger och design skulle vara på sin plats ;)
Detta har diskuterats, och diskuteras allt jämnt, i flera trådar. Sammanfattningsvis gör inte "nya färger" en sida nödvändigtvis bättre. Ej heller nytt bloat och större interaktivitet. Om du däremot är mer konkret och har förslag eller vill utveckla dina tankar om just interaktiviteten bör du posta det i de övriga trådarna. Frågor som vad är interaktiv, varför, och varför vill man ha just den funktionen och hur kommer den påverka detta stället är en bra utgångspunkt.
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Förena sidorna!

Inlägg av Urban Anjar »

Ibland är en skilsmässa bättre än ett olyckligt äktenskap med mycket gräl och maktkamp.
Det finns mycket man kan samverka kring och hålla med varandra om utan att man för
den sakens skull finner det lämpligt att dela forum eller beslutprocesser.

Jag vill inte gärna gräva i gammal historia, för det finns allt för många ömma trampade tår
både här och på andra ställen och det leder ingen vart. Troligen ökar i stället chanserna för
en fusion långt fram i tiden om man gräver ner stridsyxor på ömse håll och jobbar vidare
med att sprida och supporta Ubuntu.

Kan bara säga att http://www.ubuntuforeningen.se startades av oss för att man
ibland behöver just en förening för att göra saker - till exempel att hantera pengar; medlems-
avgifter, gåvor osv. Gå gärna med där!

http://ubuntulinux.se/ drivs av ett företag. Anders Wallenquist där brukar jag träffa
på olika konferenser och det händer att jag skickar tänkbara kunder till honom ifall det krävs
proffsiga lösningar, som inte funkar att snickra i ett forum.

Vad gäller sidans utseende och innehåll håller jag med dig och är du sugen på att hjälpa till
att förbättra den finns det en hel del jobb att hugga tag i.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"