Behörigheter, m m
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Behörigheter, m m
Det där med vem som har åtgång till vad i datorn, vad är det som styr det och hur ändrar man det?
För det första stör jag mig på att jag ska uppge lösenord av och till, t ex om jag ska in i pakethanteraren eller om systemet uppdaterar sig. Jag vill ha bort det.
Så undrar jag vad det där begreppet "superanvändare" betyder, för nån gång här på forumet blev jag tipsad om nåt jag skulle göra, men när jag försökte så nekades jag för att bara superanvändare fick göra det. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken åtgärd det gällde, men det är inte det viktiga i sammanhanget.
För det första stör jag mig på att jag ska uppge lösenord av och till, t ex om jag ska in i pakethanteraren eller om systemet uppdaterar sig. Jag vill ha bort det.
Så undrar jag vad det där begreppet "superanvändare" betyder, för nån gång här på forumet blev jag tipsad om nåt jag skulle göra, men när jag försökte så nekades jag för att bara superanvändare fick göra det. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken åtgärd det gällde, men det är inte det viktiga i sammanhanget.
Senast redigerad av 2 Svento, redigerad totalt 19 gång.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Behörigheter , m
Hej!
Som nybörjare delar jag dina funderingar, men jag tycker snarast att det är ganska bra. Om inte annat säkert. Det är ungefär som att man i Windows Vista kunde störa sig på att bekräfta att det faktiskt är jag som startat en process, men i grund och botten är väl bägge funktionerna säkerhetshöjande, så jag har kvar dem. Dock så kan jag hålla med om att det skulle vara skönt att slippa slå in lösenord, så om det går att få en funktion med bara ett "bekräfta" klick tar jag tacksamt emot info.
/Birkovic
Som nybörjare delar jag dina funderingar, men jag tycker snarast att det är ganska bra. Om inte annat säkert. Det är ungefär som att man i Windows Vista kunde störa sig på att bekräfta att det faktiskt är jag som startat en process, men i grund och botten är väl bägge funktionerna säkerhetshöjande, så jag har kvar dem. Dock så kan jag hålla med om att det skulle vara skönt att slippa slå in lösenord, så om det går att få en funktion med bara ett "bekräfta" klick tar jag tacksamt emot info.
/Birkovic
- Svento
Re: Behörigheter, m m
Men du vet alltså ännu inte hur man ändrar den inställningen?
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 18 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Enda sättet är förmodligen att du går in som root (aka superanvändare, administratör), alternativt lägger upp din användare med roots uid och gid. Detta medför dock vissa risker eftersom du precis som när du kör som administratör i Windows kan ta bort hela systemet av misstag eller kvadda konfigurationsfiler etc. med felaktiga kommandon...Svento skrev:För det första stör jag mig på att jag ska uppge lösenord av och till, t ex om jag ska in i pakethanteraren eller om systemet uppdaterar sig. Jag vill ha bort det.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Svento
Hur gör jag det i så fall?
Går det att göra inställningarna så som talades om i inläggen ovan? Alltså att systemet ber om en bekräftelse.
Går det att göra inställningarna så som talades om i inläggen ovan? Alltså att systemet ber om en bekräftelse.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 18 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Det går inte att ändra någon inställning så att systemet ber om bekräftelse utan att fråga efter lösenord. Enda möjligheten isåfall, som jag inte vet om den funkar, är om du har en inloggning utan lösenord...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- Svento
Men på vilket sätt blir egentligen risken större? Jag menar, jag kan fortfarande råka förstöra systemet, bara det att jag måste lämna lösenord innan jag gör det...
Jag har för övrigt flackat runt en del i systemet för att lista ut om det går att ha ett "lösenord" som är helt blankt. Men jag har alltså inte hittat nåt sätt ännu.
Men alltså, än en gång, vad är det där "superanvändare" och "administratör", och vem är det som räknas som det i mitt system om det nu inte är jag?
Jag har för övrigt flackat runt en del i systemet för att lista ut om det går att ha ett "lösenord" som är helt blankt. Men jag har alltså inte hittat nåt sätt ännu.
Men alltså, än en gång, vad är det där "superanvändare" och "administratör", och vem är det som räknas som det i mitt system om det nu inte är jag?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det finns ett konto, som på *nix system kallas "root", det kontot får göra vad som helst, det kan till exempel radera hela systemet med ett kommando utan bekräftelse på att det verkligen är det man vill. Förutom det kontot finns det på ditt system en grupp av användare som tillhör gruppen "admin" dessa/detta konto(n) har rätt att tillfälligt låna rättigheter av root-kontot för att utföra enskilda kommandon. På din dator är inte ens det mäktiga root-kontot aktiverat, just av säkerhetsskäl. I stället finns du i gruppen admin.Svento skrev: Men alltså, än en gång, vad är det där "superanvändare" och "administratör", och vem är det som räknas som det i mitt system om det nu inte är jag?
Här är ett exempel på varför:
Om du vill radera testkatalogen i din hemma katalog kan du skriva så här: rm -Rf /home/micke/test. Skillanden mellan att skriva rm -Rf /home/micke/test och rm -Rf / home/micke/test (alltså att jag råkat skriva ett mellanslag på felställe) är att jag raderar en testkatalog på min användare med det första och att jag raderar hela systemet med det andra. Men detta bara om du är inloggad som root, om du är inloggad som dig själv får du inte göra det andra. Du kan visserligen skriva sudo rm -Rf / home/micke/test, men det är lika oansvarigt som att logga in som root för att radera en katalog som du själv äger. Som du förstår är det mycket riskabelt att alltid vara inloggad som rootanvändare.
Ett annat exempel är om du skulle få för dig att surfa på nätet som rootanvändaren, det skulle kunna innebära att ett elakt program på nätet som du av misstag startar genom firefox kan göra vad som helst på din dator, om du är inloggad på din användare kan det elaka programmet på sin höjd radera din bokmärken i firefox eller ett open office-dokument som du har eller motsvarande.
Anledningen till att du inte får installera program utan att ange lösenord är just detta, en del program måste också ha behörighet att ändra/radera systemfiler. Om dessa skulle kunna installeras via firefox utan någon säkerhetskontroll, då kan ett virus göra vad som helst i din dator. Om du får bekräfta med lösenord har du ansvar för vilka program som kan installeras. Program som inte behöver rättigheter att ändra i systemet måste du förövrigt inte ange lösenord för att installera, men du har förmodligen inte stött på något sådant (dessa installeras oftast från källkod).
/Micke

- Svento
Okej, så långt är jag med, för jag har ju installerat vissa program från nätet. Däremot måste jag ju alltid uppge lösenord för att komma in i Pakethanteraren eller ta emot uppdateringar.
- micke_nordin
- Kontakt:
Det beror på att pakethanteraren installerar program, genom att ange lösenord ger du pakethanteraren rättighet att installera program (ändra i systemfiler), samma sak med uppdateraren. Du godkänner alltså att dessa program tillfälligt ska få använda root-rättigheter.Svento skrev:Okej, så långt är jag med, för jag har ju installerat vissa program från nätet. Däremot måste jag ju alltid uppge lösenord för att komma in i Pakethanteraren eller ta emot uppdateringar.
/Micke

- maths57
Det här är en av anledningarna till att Ubuntu är säkrare än Windows. Du vill väl ändå inte göra även din Ubuntu osäker?Svento skrev:För det första stör jag mig på att jag ska uppge lösenord av och till, t ex om jag ska in i pakethanteraren eller om systemet uppdaterar sig.
Ytterligare en del i säkerhetstänket. Du är ALDRIG omedveten om när något vill bli installerat eller vill starta.Svento skrev:Okej, så långt är jag med, för jag har ju installerat vissa program från nätet. Däremot måste jag ju alltid uppge lösenord för att komma in i Pakethanteraren eller ta emot uppdateringar.
- Svento
Jag är med på det också - i princip. Men det känns ändå som att det skulle räcka om jag bara blev tillfrågad. Men jag ger mig i största allmänhet.
- Svento
Hjälp!
Men nu upptäcker jag att nåt högst irriterande har hänt utan att jag har bett om det. Efter att jag installerade Studio måste jag logga in med användarnamn och lösenord varenda gång man startar maskinen och systemet. Hur ändrar jag det? Jag har bockat för Automatisk inloggning i inställningarna för inloggningsfönstret, men det hjälper inte.
Tacksam för hjälp, för det här vill jag ha bort så fort som går, men jag vill helst inte avinstallera det här Studio.
Tacksam för hjälp, för det här vill jag ha bort så fort som går, men jag vill helst inte avinstallera det här Studio.
- Svento
Löst. Det var ju bara att starta om...