Avinstallera Ubuntu utan att sabba Win XP (dualboot) LÖST
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Avinstallera Ubuntu utan att sabba Win XP (dualboot) LÖST
Hej,
Jag har sedan länge Win XP installerat, och fick för ett par månader sedan en till hårddisk som jag plugggade in och installerade Ubuntu 8.10 på.
Nu har det tyvärr visat sig att jag har fått hårdvaruproblen (med "Kernel panic" som följd) på disken där jag har Ubuntu installerat. Nu tänkte jag att det bara var att plocka bort disken igen, och så skulle Win XP fungera som innan. Efter att ha kollat runt lite här på forumet så har jag insett att det kanske inte är så enkelt.
Hur gör jag för att säkerställa att Win XP bootas korrekt efter att jag plockat bort Ubuntu-disken? Jag har ingen XP-CD att använda. Är det Super Grub som gäller, och i så fall, var får jag tag i det och hur bär jag mig åt??
Tacksam för hjälp!
Jag har sedan länge Win XP installerat, och fick för ett par månader sedan en till hårddisk som jag plugggade in och installerade Ubuntu 8.10 på.
Nu har det tyvärr visat sig att jag har fått hårdvaruproblen (med "Kernel panic" som följd) på disken där jag har Ubuntu installerat. Nu tänkte jag att det bara var att plocka bort disken igen, och så skulle Win XP fungera som innan. Efter att ha kollat runt lite här på forumet så har jag insett att det kanske inte är så enkelt.
Hur gör jag för att säkerställa att Win XP bootas korrekt efter att jag plockat bort Ubuntu-disken? Jag har ingen XP-CD att använda. Är det Super Grub som gäller, och i så fall, var får jag tag i det och hur bär jag mig åt??
Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 Fetus, redigerad totalt 11 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Avinstallera Ubuntu utan att sabba Win XP (kör dual boot)
Supergrub hittar du på http://www.supergrubdisk.org/ och den bör kunna lösa alla problem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hej igen Osprey, tack för hjälpen i förra tråden.
OK, när jag har min Super Grub CD, i vlken ordning ska man göra saker? Ska jag bara starta datorn med CD´n inne och vänta med att koppla ur Ubuntu-disken tills efteråt? Eller ska jag plocka ur disken först och sedan starta upp datorn med CD´n i?
Är det någon här som har gjort detta och tror att detta kommer gå bra? (Själv tycker jag det är lite läskigt....)
OK, när jag har min Super Grub CD, i vlken ordning ska man göra saker? Ska jag bara starta datorn med CD´n inne och vänta med att koppla ur Ubuntu-disken tills efteråt? Eller ska jag plocka ur disken först och sedan starta upp datorn med CD´n i?
Är det någon här som har gjort detta och tror att detta kommer gå bra? (Själv tycker jag det är lite läskigt....)
Nu har jag en till fråga. Vilken av följande filer ska man ladda hem egentligen?? (Från http://www.supergrubdisk.org´s nedladdningssida)
Filename
bzip2-100-x86-win32.exe
sgd_0.9588.iso
sgd_0.9588.iso.gz
sgd_0.9590.iso
sgd_0.9590.iso.gz
sgd_0.9598.iso
sgd_0.9598.iso.bz2
sgd_0.9642.iso
sgd_0.9642.iso.bz2
sgd_0.9662.iso
sgd_0.9662.iso.bz2
sgd_0.9662.iso.zip
sgd_0.9667.iso
sgd_0.9667.iso.bz2
sgd_0.9667.iso.gz
sgd_0.9667.iso.zip
sgd_0.9670.iso
sgd_0.9670.iso.bz2
sgd_0.9670.iso.gz
sgd_0.9670.iso.zip
super_grub_disk_0.9689.iso
super_grub_disk_0.9701.iso
super_grub_disk_0.9701.iso.bz2
super_grub_disk_0.9710.iso
super_grub_disk_0.9711.iso
super_grub_disk_0.9716.iso
super_grub_disk_0.9718.iso
super_grub_disk_0.9722.iso
super_grub_disk_0.9725.iso
super_grub_disk_0.9726.iso
super_grub_disk_0.9763.iso
super_grub_disk_0.9770.iso
supergrubdisk_0.9677.iso
supergrubdisk_0.9677.iso.bz2
supergrubdisk_0.9677.iso.gz
supergrubdisk_0.9677.iso.zip
Filename
bzip2-100-x86-win32.exe
sgd_0.9588.iso
sgd_0.9588.iso.gz
sgd_0.9590.iso
sgd_0.9590.iso.gz
sgd_0.9598.iso
sgd_0.9598.iso.bz2
sgd_0.9642.iso
sgd_0.9642.iso.bz2
sgd_0.9662.iso
sgd_0.9662.iso.bz2
sgd_0.9662.iso.zip
sgd_0.9667.iso
sgd_0.9667.iso.bz2
sgd_0.9667.iso.gz
sgd_0.9667.iso.zip
sgd_0.9670.iso
sgd_0.9670.iso.bz2
sgd_0.9670.iso.gz
sgd_0.9670.iso.zip
super_grub_disk_0.9689.iso
super_grub_disk_0.9701.iso
super_grub_disk_0.9701.iso.bz2
super_grub_disk_0.9710.iso
super_grub_disk_0.9711.iso
super_grub_disk_0.9716.iso
super_grub_disk_0.9718.iso
super_grub_disk_0.9722.iso
super_grub_disk_0.9725.iso
super_grub_disk_0.9726.iso
super_grub_disk_0.9763.iso
super_grub_disk_0.9770.iso
supergrubdisk_0.9677.iso
supergrubdisk_0.9677.iso.bz2
supergrubdisk_0.9677.iso.gz
supergrubdisk_0.9677.iso.zip
Jag skulle tagit "supergrubdisk_0.9677.iso" eftersom den är nyast. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hade lite problem med att bränna filen (Skivbrännaren i Mac:en ville inte) så jag provade med filen "super_grub_disk_0.9770.iso" istället. Det funkade.
Tror ni att det spelar nån roll? Hur vet man vilken fil som ä den senaste, är det alltid den som står sist eller? (Numrena går ju inte i ordning)
Tror ni att det spelar nån roll? Hur vet man vilken fil som ä den senaste, är det alltid den som står sist eller? (Numrena går ju inte i ordning)
Oj. 9677 var ju inte nyast.
Blev lite förvirrad med alla elvahundranittiotretusen namn på filerna. Men version 9770 bör vara nyast.

OK. Nu har jag min Super Grub-CD. Eftersom ingen verkar kunna (eller våga) ge några tips på i vilken ordning jag ska göra saker och ting så får jag chansa. Jag tänker mig så här:
1. Se till att Bios-inställningarna pekar på att i första hand boota från CD-läsaren (redan gjort)
2. Sätta i Super Grub-CD´n
3. Slå av datorn
4. Montera ur hårddisken som Ubuntu är installerat på
5. Starta upp datorn igen och hoppas på att Super Grub hjälper mig att kunna boota Win XP.
Verkar detta rimligt?
1. Se till att Bios-inställningarna pekar på att i första hand boota från CD-läsaren (redan gjort)
2. Sätta i Super Grub-CD´n
3. Slå av datorn
4. Montera ur hårddisken som Ubuntu är installerat på
5. Starta upp datorn igen och hoppas på att Super Grub hjälper mig att kunna boota Win XP.
Verkar detta rimligt?
Nu är det i alla fall löst. Jag satte SuperGrub-CD´n och startade om.
Valde alternativet "WIN => MBR & !WIN!
((((((((((((((((" och windows bootade direkt.
Nu ska jag bara plocka bort den defekta hårddisken och fundera på om jag ska installera Ubuntu istället för XP på min originaldisk, eller om jag ska köpa en ny disk och köra dual-boot igen...
Valde alternativet "WIN => MBR & !WIN!

Nu ska jag bara plocka bort den defekta hårddisken och fundera på om jag ska installera Ubuntu istället för XP på min originaldisk, eller om jag ska köpa en ny disk och köra dual-boot igen...
Re: Avinstallera Ubuntu utan att sabba Win XP (dualboot) LÖST
Om du inte har någon speciell anledning till att behålla Windows tycker jag du kan köra in Ubuntu. Om du ev skulle behöva Windows i framtiden kan du köra det virtuellt via Virtualbox. 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Mitt råd till dig blir: så länge som du sitter och tvekar, - kör dualboot.Fetus skrev:Nu är det i alla fall löst. Jag satte SuperGrub-CD´n och startade om.
Valde alternativet "WIN => MBR & !WIN!((((((((((((((((" och windows bootade direkt.
Då har du alltid alternativa möjligheter. Den känsla det kan ge dig, av "säkerhet", gör också att du vågar ta ut svängarna mer, i Linux.
Lycka till, med vad du nu än bestämmer dig för.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.