Problem med Visuella effekter [LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Problem med Visuella effekter [LÖST]
Helt plötsligt har jag fått problem med visuella effekter.. kan inte aktivera för att de inte finns några drivrutiner för grafikkortet.. men detta har aldrig kommit upp tidigare. Har något inbyggt på moderkortet, har en HP NX6110 så det finns inte mkt drivrutiner att hämta till Ubuntu kan jag tänka mig.. finns det någon bra lösning för detta eller måste jag installera om ubutnu?
Senast redigerad av 1 s0ckan, redigerad totalt 19 gånger.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Problem med Visuella effekter
Börja med att posta innehållet från terminalen efter du gjort en lspci (L S P C I med små bokstäver) så får vi se vad du har för grafikkort.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Kontakt:
Detta får jag fram.. Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller
- farmfield
- Kontakt:
Då tar vi först och kollar så du har drivrutinen installerad.
Gå till System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och skriv xserver intel i sökrutan. Paketet du skall ha installerat heter xserver-xorg-video-intel och om det inte är det så installera det. Är nåt av paketen xserver-xorg-video-intel eller xserver-xorg-video-intel installerade så ta bort dom. Starta sedan om burken så ser vi om det räcker med detta.
I absolut värsta fall, om burken inte skulle starta upp till skrivbordet, så får du starta om i 'recovery mode' och i menyn du får fram välja 'reconfigure xserver' och efter det är klart så bootar upp upp därifrån.
Gå till System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och skriv xserver intel i sökrutan. Paketet du skall ha installerat heter xserver-xorg-video-intel och om det inte är det så installera det. Är nåt av paketen xserver-xorg-video-intel eller xserver-xorg-video-intel installerade så ta bort dom. Starta sedan om burken så ser vi om det räcker med detta.
I absolut värsta fall, om burken inte skulle starta upp till skrivbordet, så får du starta om i 'recovery mode' och i menyn du får fram välja 'reconfigure xserver' och efter det är klart så bootar upp upp därifrån.
-
- Kontakt:
Tack så jättemycket för hjälpen nu fungerar det igen 

- farmfield
- Kontakt:
Re: Problem med Visuella effekter [LÖST]
Kanoners - alltid kul att hjälpa till. 

-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Problem med Visuella effekter [LÖST]
Har stött på samma problem. Efter att ha haft en projektor inkopplad fungerar inte mina visuella effekter längre, står "Går inte att aktivera skrivbordseffekter."
Om jag skriver lspci står det:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
Sen vet jag inte vad jag ska göra. xserver-xorg-video-intel ser ut att vara installerad redan.
Om jag skriver lspci står det:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
Sen vet jag inte vad jag ska göra. xserver-xorg-video-intel ser ut att vara installerad redan.