Inlägg av Sid Idag, 00:57
Om du inte har någon autostart.sh så kör:
Kod: Markera allt
cp -r /etc/xdg/openbox ~/.config/
Jo jag fixade det med...
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Openbox#Installation
Tack

Inlägg av Sid Idag, 00:57
Om du inte har någon autostart.sh så kör:
cp -r /etc/xdg/openbox ~/.config/
ls -a ~/
fel fel..jag blanda ihop de olika PCn....det är en U8.10 i386Det är Ubuntu 8.10 amd64 på en 5600+
Han kör GDMdmz skrev:Är det inte lättare att bara redigera .xinitrc? Eller får man inte göra så i ubuntu? ^^
Njaaa......för mitt behov är alla genväga rätt, men om det ska bli en beskrivning som jag sammanfattar. Så räcker det med de "serpentiner" jag själv skaparÄr det inte lättare att bara redigera .xinitrc? Eller får man inte göra så i ubuntu? ^^
Att ändra i .xinitrc är inget alternativ om du använder GDM. Jag vet faktiskt inte varför du inte får upp ett alternativ med GNOME/Openbox i GDM. Jag har kollat runt men har inte hittat något. Om någon här kan posta sin fil som GDM använder för att starta GNOME/Openbox så kanske det går att lösa. Jag använder inte GDM och vet inte hur den fungerar.Hans Linde skrev:Sid,
Finns det en annan lösning än den som dmz föreslår?
menu.xml kan du ändra grafiskt i obmenu. Kanske inte det bästa programmet i världen men det fungerar.Hans Linde skrev:Okay, jag väntar ett tag till, sen så blir det annars frågan om din fix jag redan lagt in eller dmz,s , som blir lättast att "reproducera".
Det måste till en "menu.xml" som passar en TV.
Någon "conky" (tror jag det heter) kan det inte vara. Så det slipper jag.
Jaaaa...........det visste jag ju...........hjärnblödningmenu.xml kan du ändra grafiskt i obmenu. Kanske inte det bästa programmet i världen men det fungerar.
Jag använder Openbox session med det Terminal tillägg som Sid föreslog.Hur blev det nu? Kör du en Openbox/Gnome-session eller kör du en ren openboxsession? Om du valt det senare så kolla min post ovan angående halt och reboot utan lösenord
Jaamen de ä lyssande.Vad gäller minimerade program så finns det en meny som visar vilka program som är öppna. Klicka med mittenknappen på skrivbordet så bör den dyka upp. Inga paneler behövs således för att se dem...
Det var flera funktioner där som jag inte provat tidigare.Vad gäller avstängning av datorn kan man lösa det på så sätt att du ger din användare möjlighet att använda kommandona halt och reboot utan lösenord:
sudo EDITOR=nano visudo
I textfilen lägger du till två rader (ändra ingenting annat! du kan lägga till raderna på slutet av filen) som ser ut som följer (skriv ditt användarnamn istället för "user"):
user ALL = NOPASSWD: /sbin/halt
user ALL = NOPASSWD: /sbin/reboot
och sparar (med ctrl+x).
Nu kan du lägga till menyposter i din högerklicksmeny med kommandona "sudo halt" för att stänga av datorn och "sudo reboot" för att starta om datorn. Jag har gjort två skript för avstängning respektive reboot som ger en popupruta att klicka ok på, så jag inte stänger av datorn av misstag. Säg till om du vill ha dem så postar jag dem här.