Ljudinställningar för inspelning med ljudinspelaren

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Funzo
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ljudinställningar för inspelning med ljudinspelaren

Inlägg av Funzo »

Hej, jag är en ubuntunybörjare som skulle upskatta lite hjälp ^^

Jo, det är så att jag tänkte att jag skulle spela in en ljudström från ljudkortet.

Kan man göra det med den vanliga ljudinspelaren som kommer med ubuntu? Jag trodde att man kunde göra det när man hade alternativet: "spela in från ingång: fångst". Jag prövade och prövade men jag fick inget ljud med det.

Så då kollade jag mina ljudinställningar och under fliken inspelning. Så här ser det ut:

Bild

Det ser ut som att inspelningen är avstängd tyckte jag med det där lilla krysset över micen. Så jag tänkte att om jag avkryssade dom skulle det funka. Men det gjorde det inte :S När jag kollar på ljudinställningarna igen är dom tillbaka som på bilden. När jag gör inställningar där och tycker på "stäng" försvinner dom typ direkt.

Är jag på rätt väg? Om ja, hur kan jag göra för att få inställningarna att bli permanenta?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljudinställningar för inspelning med ljudinspelaren

Inlägg av Cadryc »

Klicka på Inställningar och bocka i alla möjliga grejer så får man fler staplar, det volymen kanske styrs med en som inte är framme, eller för den delen inte känns speciellt logisk.

Kolla även i System → Inställningar → Ljud vid Ljudfångst, testa de olika alternativen man kan välja där.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Funzo

Inlägg av Funzo »

Tack för hjälpen, men det funkar inte för mig :S

Jag testade de olika inställningarna i system-inställningar-ljud och när jag ställde in ljudfångst på "test" så fick jag fram en inspelning :) Men annars när jag spelade in så ficka jag inte ljudet utan bara ett brus med :S

Jag blir inte klok på det... Jag ska kolla på det hela imorn igen. Men det är inget vanligt problem som är lättlöst alltså? ???
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det jobbiga är att det verkar skilja sig lite i menyerna beroende på vilken hårdvara man har. När jag fixade det på en dator så hittade jag mic-boost som jag bockade i under inställningar, och fick även bocka i några andra grejer så fick jag upp en extra flik där jag kunde bocka i mic, sen verkade det funka. Men på min egen dator så ser det inte exakt likadant ut.

I bilden du posta så står det HDA Intel (Alsa mixer) klicka på den rullgardinsmenyn och se om det finns nåt annat att välja, och greja med.

Vi kan ta reda på vad det är för ljudkort du har, så kanske vi hittar åt på nätet. Man kan se det med programmet Sysinfo som finns i Program → Lägg till/ta bort. Eller, om du så vill, så kan man se det i terminalen, den ger med detaljerad info, Program → Tillbehör → Terminal klistra in lshw -C sound (ctrl + shift + v) det kommer fram en del text, markera med musen → högerklicka → kopiera och klistra sen in det här.

Funzo

Inlägg av Funzo »

Jag bockade i alla alternativ det fanns på alla alternativ på rullgardinsmenyn men jag hittar inte mic boost :S Är det micboost jag ska ha när jag inte vill spela in från en mic? ??? Du vet säkert bäst ^^

Så här ser alla rullgardinsmenyer ut (med alla alternativ ibockade på inställningar):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De andra alternativen i rullgardinen ser inte ut att ha så mycket med inspelning att göra :-[

Så här såg i alla fall ljudkortsinformationen ut i terminalen:

Kod: Markera allt

WARNING: you should run this program as super-user.
  *-multimedia            
       description: Audio device
       product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 1b
       bus info: pci@0000:00:1b.0
       version: 02
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: bus_master cap_list
       configuration: driver=HDA Intel latency=0 module=snd_hda_intel
Tack så mycket att du hjälper mig :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När du sa att du ville spela in en ljudström från ljudkortet så tänkte jag automatiskt på mikrofoningången, tänkte in på line-in. Kom just på att när jag själv använde line-in så var det stapeln för Analog mix jag fick justera.

Jag hittar inget när jag söker nu men ska kolla runt lite mer ;)

Funzo

Inlägg av Funzo »

okej, tack ändå ^^
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har sökt runt en del, verkar som att de ljudkretsarna har varit lite problematisk förr, jag hittar en del lösningar som gäller för äldre versioner av Ubuntu men tror inte de ger så mycket nu. Många går ut på att uppdatera till Alsa 1.0.17 men den har man redan i Intrepid. Hittade en forumspost http://www.linuxquestions.org/questions ... ost3404790 där en person säger att ICH8 i Intrepid funkar bra, förutom inspelning som kräver handpåläggning för att funka, men jag hittar inte nån guide för att göra denna handpåläggning.

Däremot så hittade jag en guide på ubuntuforums.org om hur man uppdaterar Alsa till 1.0.18 eller nyare, det skulle kunna vara nåt att testa http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost6589810

Alsa (Advanced Linus Sound Architecture) är där som alla drivrutiner för ljud ligger.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"