Ordbytarfunktion, vill vi ha det?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Jag röstar nej till en sådan funktion.
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote="yeager"]Jag röstar nej till en sådan funktion.[/quote]
Jag med.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

Problemet har två sidor. Dels att värna om det fria ordet och dels att värna om det svenska språket.
Nog borde alla kunna vara överens om att ett språk befriat från svordomar är trevligare? Själv har jag dessvärre en förmåga att i dagligt tal emellanåt låta dylika halka över min tunga, men bemödar mig att i skrift undvika dem. Det som skrivs bevaras ju dessutom längre. Klart är att (jag tycker att) den som inte kan uttrycka sig i skrift utan att undvika svordomar bör fundera över att läsa en kurs i det svenska språket i akt och mening att utöka sitt ordförråd. Vill man "toffla till" någon med oförskämdheter så finns det så många snitsigare uttryck än svordomar. Ta t.ex. skolläraren som sa till eleverna "jag får inte kalla er för nöt, men jag kan i alla fall varna er för mul- och klövsjukan.". Inget övertramp, men budskapet gick fram ändå.

Att ersätta oönskade ord med ett antal **** blir ju gärna lite pekpinneaktigt. Själv har jag i ett fora istället bytt ut orden mot omskrivningar. T.ex. en på kvinnor centralt placerad kroppsdel som har en slangbenämning som börjar på "f" och slutar på "a" byts automatiskt ut mot det ordets ursprungliga betydelse "fuktig ängsmark". I vissa formuleringar skulle korrekt svenska lyda "fuktiga...", men budskapet går nog fram ändå. Skulle någon i sin iver glömma sig och låta ett oönskat ord halka med i inlägget så blir det bara lite mer poetiskt utan att ta fram pekpinnen.

Kan det vara en väg att gå?

F.ö. så känns det som att svordomsdiskussionen är en pseudodebatt, den egentliga diskussionen gäller vad moderatorerna skall göra och inte, eller har jag fel? (vilket i så fall inte skall diskuteras i den här tråden, nej)
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="Idéalist"]F.ö. så känns det som att svordomsdiskussionen är en pseudodebatt, den egentliga diskussionen gäller vad moderatorerna skall göra och inte, eller har jag fel? (vilket i så fall inte skall diskuteras i den här tråden, nej)[/quote]
Japp!
Användarvisningsbild
Idéalist

Inlägg av Idéalist »

Där fick jag! :-)
Ett lysande exempel på vådan av att ställa frågor som inte kan besvaras entydigt. Vad var "Japp!" svar på egentligen, pseudodebatten, om jag har fel eller var frågan skall diskuteras? Jag får fortsätta leva i okunnighet.

Ungefär som "Min herre, vi har mottagit era frågor och sökt svaret på dem. Dessväre har detta arbete bara lett till nya frågeställningar. Vi upplever att vi fortfarande är lika okunniga, men att vi är okunniga på en mer avancerad nivå."
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="Idéalist"]Där fick jag! :-)
Ett lysande exempel på vådan av att ställa frågor som inte kan besvaras entydigt. Vad var "Japp!" svar på egentligen, pseudodebatten, om jag har fel eller var frågan skall diskuteras? Jag får fortsätta leva i okunnighet.

Ungefär som "Min herre, vi har mottagit era frågor och sökt svaret på dem. Dessväre har detta arbete bara lett till nya frågeställningar. Vi upplever att vi fortfarande är lika okunniga, men att vi är okunniga på en mer avancerad nivå."[/quote]
Haha, det blir lätt så att man tar allt för självklart när man själv är med i en diskussion och glömmer att det kanske inte är lika glasklart för dom som inte deltagit. :)
Med "Japp!" så menade jag: Ja, du har rätt, svordomsdiskussionen är en pseudodebatt, den egentliga diskussionen gäller vad moderatorerna skall göra och inte.
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Jag är ny här, men tänkte ändå dra mitt strå till stacken och säga vad jag tycker om filtret. Jag röstar helt klart nej, och om det ändå införs permanent hoppas jag verkligen att det kommer att gå att stänga av för den som vill.

Min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre att lämna åt användarna själva att hålla ordning på varandra. Då slipper man dessutom känslan av att man ser på användarna som dagisbarn som hela tiden måste hållas under uppsikt. En anda som jag tycker känns mycket mer ovälkomnande än att man ser en svordom här och där.

Den som uppför sig illa blir i verkligheten ofta straffad av sig själv - antingen genom att inte få några svar alls eller av andra medlemmar som säger rakt ut att de inte tycker det är ok (det behöver inte vara moderatorer). Ett filter gör bara saker och ting förvirrade - ett bra exempel är att vi inte längre kan skriva det engelska ordet för fläkt. Jag minns när (onlinespelet) World of Warcraft precis öppnade sina servrar och alla svenskar upptäckte att de t.ex inte kunde skriva ordet "slut" och hur lättade vi blev när vi insåg att det gick att stänga av filtret. Fler såna situationer kommer säkert att uppstå även här.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="Zelda"]Jag är ny här, men tänkte ändå dra mitt strå till stacken och säga vad jag tycker om filtret. Jag röstar helt klart nej, och om det ändå införs permanent hoppas jag verkligen att det kommer att gå att stänga av för den som vill.

Min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre att lämna åt användarna själva att hålla ordning på varandra. Då slipper man dessutom känslan av att man ser på användarna som dagisbarn som hela tiden måste hållas under uppsikt. En anda som jag tycker känns mycket mer ovälkomnande än att man ser en svordom här och där.

Den som uppför sig illa blir i verkligheten ofta straffad av sig själv - antingen genom att inte få några svar alls eller av andra medlemmar som säger rakt ut att de inte tycker det är ok (det behöver inte vara moderatorer). Ett filter gör bara saker och ting förvirrade - ett bra exempel är att vi inte längre kan skriva det engelska ordet för fläkt. Jag minns när (onlinespelet) World of Warcraft precis öppnade sina servrar och alla svenskar upptäckte att de t.ex inte kunde skriva ordet "slut" och hur lättade vi blev när vi insåg att det gick att stänga av filtret. Fler såna situationer kommer säkert att uppstå även här.[/quote]
Detta stämmer precis med min uppfattning. :)
När det gäller detta med fläkt så har du helt rätt, jag gjorde en koll i denna tråden
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 679#p27679
det är bäddat för problem. Finns säkert fler ord där det kan bli lika tokigt. :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Med nästa forum som är på väg så kan det om administartörerna väljer detta att själv bestämma om man vill använda detta filter.

(nästa forum är SMF... om inget annat har kommit upp?)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

Jag är helt klart emot både ett automatiskt och ett manuellt filter. Jag är förvånad över att så många anhängare av FRI programvara är för en sådan onödig censurering.

Jag har ofta kritiserat Microsofts chattprogram msn messenger (eller windows messenger eller vad det nu heter...) för att de infört automatisk censur. Det går t.ex. inte att skicka texten: "download.php". Varför? Är det för att PHP inte ägs av Microsoft? Ubuntu, Gaim och Jabber/Google Talk håller minsann inte på med sånt trams! Ska forumet då göra det?

Har vi någonsin haft något större problem med svordomar här? Varför funderar vi ens på att införa det här filtret (som tydligen redan finns)?

Eftersom många missförstår mig och andra som är kritiska mot svordomsförbudet och censureringen vill jag förtydliga:
Jag är inte för användandet av svordomar, men jag är emot förbudet och censuren. Som någon klok person en gång sade om yttrandefriheten: "Jag delar inte din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den." (detta blev inte minst aktuellt i Ã…ke Green-fallet. Själv tycker jag att Ã…ke Green mest är en cancersvulst på samhällskroppen..)

Jo, det har absolut med yttrandefriheten att göra, som är inskriven i Sveriges grundlag. När vi dessutom är större frihetsförespråkare än de flesta andra (genom att vara Linux-förespråkare) är det bara märkligt att denna diskussion förs.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Okänd

Inlägg av Okänd »

Delar din åsikt och det du skrev ovanför micke, till 100%.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="micke"]Jag är helt klart emot både ett automatiskt och ett manuellt filter. Jag är förvånad över att så många anhängare av FRI programvara är för en sådan onödig censurering...
... Har vi någonsin haft något större problem med svordomar här? Varför funderar vi ens på att införa det här filtret (som tydligen redan finns)? ...[/quote]
Automatisk filter efterfrågas av vissa som vill se en konsekvent borttagning av ord som inte passar in enligt dagens regler. Manuell redigering kommer alltid att finnas i alla forum, annars är det ingen vits att ha moderatorer. Idag har vi en ordbytarfunktionen på prov.

Vi har haft större problem med svordomar i senaste ett par veckorna när antalet svordomar ökade vilket ledde till att antalet modereringar av inläggen ökade vilket i sin tur fick några att bli förbannade att deras innlägg blir moderarat stup i kvarten. Inte tänkte de tydligen på att varför de blev moderarerade stup i kvarten, det är ju alltid lättare att skylla på någon annan och i detta fall moderatorer.

ubuntuforums.org mig veterligen använder automatisk ordbytare samt moderatorer som gör "manuella" redigeringar i inlägg där det behövs och jag ser inte något som skulle hindra oss att göra likadant.
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="petri0"]Automatisk filter efterfrågas av vissa som vill se en konsekvent borttagning av ord som inte passar in enligt dagens regler.[/quote]
Enligt den regel som jag är skeptisk till, ja. Så länge regeln finns tycker jag det är okej med ett filter, men jag anser att både regeln och filtret ska bort.

[quote="petri0"]Manuell redigering kommer alltid att finnas i alla forum, annars är det ingen vits att ha moderatorer.[/quote]
Jo, det är jag absolut ingen motståndare till. Men man kan ju diskutera hur redigeringen ska ske.

[quote="petri0"]Idag har vi en ordbytarfunktionen på prov.[/quote]
Bra! De enda exemplen jag sett på när den trätt i kraft är när vi diskuterat exempel på svordomar som ordbytarefunktionen inte borde ta bort. Ganska meningslöst alltså, imho.

[quote="petri0"]Vi har haft större problem med svordomar i senaste ett par veckorna när antalet svordomar ökade vilket ledde till att antalet modereringar av inläggen ökade vilket i sin tur fick några att bli förbannade att deras innlägg blir moderarat stup i kvarten. Inte tänkte de tydligen på att varför de blev moderarerade stup i kvarten, det är ju alltid lättare att skylla på någon annan och i detta fall moderatorer.[/quote]
Det hade inte varit lämpligare att be dessa personer att vårda språket i fortsättningen, i enighet med de regler som gäller? Jag tror inte man hade blivit lika upprörd över det.

[quote="petri0"]ubuntuforums.org mig veterligen använder automatisk ordbytare samt moderatorer som gör "manuella" redigeringar i inlägg där det behövs och jag ser inte något som skulle hindra oss att göra likadant.[/quote]
Som någon sade här tidigare; moderatorerna har den befogenheten för att de ska KUNNA göra ändringar om det är befogat. Inte för att de MÃ…STE göra ändringar i alla enskilda fall. Det är rätt absurt att jag i ett ubuntu-forum inte tillåts utbrista "f*n vad Ubuntu är bra!". Visst, jag inser olämpligheten i ordvalet så klart, men att det skulle bryta mot någon regel är väldigt långsökt.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
CrashLord

Inlägg av CrashLord »

[quote="petri0"]Automatisk filter efterfrågas av vissa som vill se en konsekvent borttagning av ord som inte passar in enligt dagens regler.[/quote]
Du menar "gårdagens" regler; i det nuvarande svenska samhället har vi något som heter yttrandefrihet, :P
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Ska vi vara helt riktiga, så gäller amerikansk lagstftning på ubuntu-se.org, eftersom servern står i USA.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Servern står under amerikansk lag. Användarna står under den lag som det land de befinner sig i brukar.
Dock är det inte kristallklart.. gått om gråzoner
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="yeager"]Servern står under amerikansk lag. Användarna står under den lag som det land de befinner sig i brukar.
Dock är det inte kristallklart.. gått om gråzoner[/quote]
Man kan ju inte riktigt begära att alla forumets användare vet var servern står (jag hade ingen aning), så det vore extremt opraktiskt att användarna skulle lyda under "serverns" lag. Dessutom är de flesta av oss bättre insatta i svensk lagstiftning än amerikansk...
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Jag (som serveransvarig) är skyldig en Wiki sida som beskriver Servern :( skall ta tag i det så snart jag bara orkar.... men nu är vi rejält Off Topic.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="CrashLord"][quote="petri0"]Automatisk filter efterfrågas av vissa som vill se en konsekvent borttagning av ord som inte passar in enligt dagens regler.[/quote]
Du menar "gårdagens" regler; i det nuvarande svenska samhället har vi något som heter yttrandefrihet, :P[/quote]
Det finns många skäl till att INTE använda filter.

Alla måste lära sig det här med en naturlig process inte med filter, censur, modereringar mm.

Så skrota eländet bums :mad:

Precis det intrycket har jag även fått av No1Vikings inlägg angående banningar att filtret inte ska vara igång.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"][quote="CrashLord"][quote="petri0"]Automatisk filter efterfrågas av vissa som vill se en konsekvent borttagning av ord som inte passar in enligt dagens regler.[/quote]
Du menar "gårdagens" regler; i det nuvarande svenska samhället har vi något som heter yttrandefrihet, :P[/quote]
Det finns många skäl till att INTE använda filter.

Alla måste lära sig det här med en naturlig process inte med filter, censur, modereringar mm.

Så skrota eländet bums :mad:

Precis det intrycket har jag även fått av No1Vikings inlägg angående banningar att filtret inte ska vara igång.

:)[/quote]
Vänligen läs inlägget igen. Det är väl samma inlägg vi talar om? http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4383
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"