Det där med antivirus...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Det där med antivirus...

Inlägg av Svento »

... behövs det? Många har sagt att det bara är Windows som drabbas av sånt, stämmer det? Det låter lite konstigt, om inte annat borde det väl i högsta grad ligga i Microsofts intresse att det designas virus för Mac och Linux också. Eller?

Jag har nåt AV-program installerat nu - det som systemet rekommenderar, men var hittar jag det? Alltså, hur ser jag till att börja med om det är aktivt, och hur aktiverar respektive inaktiverar jag det?

Tacksam för svar, för det skulle kännas bra att veta om AV-skydd är nödvändigt med Linux.
Senast redigerad av 2 Svento, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Det där med antivirus...

Inlägg av micke_nordin »

Det här är relaterat till din fråga om superanvändarbehörigheten. Virus har mycket svårt att få fäste i en miljö där det inte har rättigheter att göra saker (eftersom bara superanvändaren kan skada systemet). Du kan läsa mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware

Dessutom har GNU/Linux så liten marknadsandel att det inte finns mycket incitament till att jobba sig runt dessa begränsningar för virusskapare. Den relativt säkra situationen som vi sitter i nu kommer dock säkert att förändras med tiden.

/Micke
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men nu har jag i alla fall det där clamav, så hur hittar jag det för att aktivera eller avaktivera det? Jag ser för närvarande inga tecken på att det alls finns.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Svento skrev:Men nu har jag i alla fall det där clamav, så hur hittar jag det för att aktivera eller avaktivera det? Jag ser för närvarande inga tecken på att det alls finns.
Borde väl finnas under System/Administration men det är bara en gissning från min sida.
Tror att ClamAV är till för att stoppa virus om man kör med en mailserver i linux, alltså om det är mail som ska vidarefodras till Windowsklienter. Jag har kört Ubuntu sen januari 2007 och aldrig haft något antivirusprogram.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

clamav är avsett för terminalen, om du vill ha ett grafiskt program (en framsida till ClamAV) får du installera clamtk:
sudo apt-get install clamtk

Därefter hittar du programmet under "Program" → "Systemverktyg" → "Virus scanner". Märkväl att ClamAv kommer leta efter windowsvirus, eftersom det är avsett att hindra GNU/Linuxsystem från att sprida windowsvirus vidare, så dina kompisar har nytta av det, men du behöver npg inte vara bekymrad över virus (ännu).

/Micke
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Tack. Problemet löst tills vidare. Två frågor till bara:

Nån som vågar profetiera om när man själv ska börja oroa sig för virus? Är det typ när fler företag, institutioner, etc börjar övergå till Linux?

Hur är det med spyware och sån skit? Är det nåt jag kan drabbas av och hur skyddar jag mig?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om det kommer några virus att tala om för Linux, så lär du säkert få höra talas om det. Om inte annat så kommer väl ett antal Windowsfreaks jubla och se till att det kommer ut i tidningar etc...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Spyware då?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Vill bara göra lite reklam för vår säkerhetssida på wikin. Där hittar du även en del om anti-virus.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"