En del inledande frågor.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

En del inledande frågor.

Inlägg av Birkovic »

Hej på er!

Jag är en långtida Windowsanvändare som de senaste två veckorna börjat använda ubuntu 8.10 på min laptop som ett steg in i världen med fri programvara. Jag kan bara säga att allt verkar helt underbart, men har dock ett par frågor. Jag vet inte om det hade varit lämpligare att göra en tråd för varje fråga, om så är fallet ber jag om ursäkt och hoppas att det går att ha överseende med det hela för nu.

1) I windowsmiljö brukar jag för att kunna spela upp xvid/divx använda ett DirectShow-filter som heter ffdshow, samt för att spela upp mkv (x/h264) haalis media splitter. Jag kör media player classic och allt detta har fungerat lysande. Om min hårdvara varit lite klen har jag använt CoreAVC. Min fråga är helt enkelt vad som rekommenderas att använda i ubuntu? Dessutom undrar jag var man ser vilka codecs som redan finns tillgängliga.

2) I Firefox har jag, liksom vad jag förstått andra användare i Ubuntu, problem med fonten. Jag följde rekommendationerna i en tråd längre ned, men blev inte särskilt nöjd med resultatet ändå. kort kan man säga att jag tycker att fonten som används "glider ihop" och ser ut att tolkas fel på något sätt. Jag ställde in vad jag ville ha i Firefox och bockade av alternativet att låta hemsidor välja font själva när de vill det, men jag har inte installerat några nya fonter, om jag skulle göra det (för att få Times New Roman mfl) skulle det underlätta för att få en lika "ren" look som när jag surfar med Firefox i Windows?

3) Gällande Open Office 3.0 så ska det tydligen ha stöd för .docx, men när jag öppnar en sådan fil ser det helknasigt ut med texten lite huller om buller och generella problem att tolka de "mallar" jag använt i ursprungsdokumentet. Är detta en tillfällig bug eller ska jag ändra ngn inställning? Dessutom har jag hört att det skulle börja byggas in funktioner i Open Office som gör program som Endnote onödiga. Dvs, sådana program där man ordnar en databas av referenser som sedan integreras i Word så att man lätt skapar och konverterar mellan olika referenssystem, vilket är viktigt för mig då jag skriver en hel del. Om inte det är implementerat i Open Office, finns det då ngt annat program för Ubuntu att använda sig av?

4) Jag har aktiverat grafiska effekter för skrivbordet och gillar det mesta, men jag har dock problem med att så att säga panelen på de olika fönstren. Den är ju default orange när man markerar ett fönster och ska skifta till att bli vit/grå när ett fönster istället är i bakgrunden. För mig blir det dock en del grafikbuggar så att när man markerar ett fönster som varit i bakgrunden (och ibland ett som redan är i förgrunden) blir det inte orange utan istället typ gråt/vitt/orange i olika delar som om det inte riktigt vet vad som ska visas. Finns det någon som haft liknande problem eller vet vad som kan göras åt det?

Tack för att ni tog er tid att läsa ända hit!

/Birkovic
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: En del inledande frågor.

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej Birkovic och välkommen till forumet!

1) I Ubuntu brukar man få upp frågan om codec ska installeras så fort man försöker titta på en film eller lyssna på musik. Om inte så finns det ett paket under System/Inställningar/Pakethanteraren Synaptic som heter ubuntu-restricted-extras
Sök på detta paket och bocka i för installation. Det finns en mängd program för att titta på video också, bl. a. VLC, Totem, Gxine m.m.
Det hela är en fråga om tycke.

Ett tips är att spana in lite av det som finns i Synaptic. Där kan du söka bland 10000-tals progam.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Halloj & välkommen. Jag tar mina rekommendationer snabbt.

1) VLC

2) -

3) OpenOffice 3 är inte installerat i original i 8.10 om du inte har smaskat in dom extra förråden... Har du verkligen OOo version 3..? Om du har det vet jag dock inte, har aldrig testat öppna en docx - skäller ut dom som skickar dylikt till mig... ;)

4) Känns som nån bugg med drivaren för grafikkortet. Vad är det för kort?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

2) I Firefox har jag, liksom vad jag förstått andra användare i Ubuntu, problem med fonten. Jag följde rekommendationerna i en tråd längre ned, men blev inte särskilt nöjd med resultatet ändå. kort kan man säga att jag tycker att fonten som används "glider ihop" och ser ut att tolkas fel på något sätt. Jag ställde in vad jag ville ha i Firefox och bockade av alternativet att låta hemsidor välja font själva när de vill det, men jag har inte installerat några nya fonter, om jag skulle göra det (för att få Times New Roman mfl) skulle det underlätta för att få en lika "ren" look som när jag surfar med Firefox i Windows?
Är det hemsidorna som visas av FireFox som ser märkliga ut typsnittsmässigt? Eller är det texten i själva FireFox, d.v.s. FireFoxs egna menyer, rutor o.s.v. som har ett märkligt typsnitt? Visa gärna med screenshots (tryck PrntScrn).

Om det är hemsidorna kommer det förmodligen hjälpa dig om du installerar Microsoft Core Fonts som finns om du går in i Program >> Lägg Till/Ta bort. Det ligger in MS typsnitt som antagligen många, tyvärr helt felaktigt, kodat sina hemsidor för. (Notera att du behöver låta hemsidorna välja typsnitt själva i så fall, vet inte vilka magier du gjorde enligt hunds tutorial. Nedan kan du se mina inställningar i FF)

Bild
Bild
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

eyerouge skrev:Är det hemsidorna som visas av FireFox som ser märkliga ut typsnittsmässigt? Eller är det texten i själva FireFox, d.v.s. FireFoxs egna menyer, rutor o.s.v. som har ett märkligt typsnitt? Visa gärna med screenshots (tryck PrntScrn).
Det är hemsidorna som får konstigt typsnit. Jag ska testa med att installera MS fonterna.

Tack Hund för din guide, det var den jag följde i en annan tråd. Dock tycker jag tyvärr fortfarande att det hela inte stämmer riktigt som det ska på vissa sidor. Jag ska väga ditt alternativ mot det ovan föreslagna så får vi se vad det blir. :)
farmfield skrev:3) OpenOffice 3 är inte installerat i original i 8.10 om du inte har smaskat in dom extra förråden... Har du verkligen OOo version 3..? Om du har det vet jag dock inte, har aldrig testat öppna en docx - skäller ut dom som skickar dylikt till mig... ;)
Japp, jag lade till extra förråd att ladda hem ifrån (säger man så?) så att jag skulle kunna använda docx, men som sagt var, det fungerar ju inte riktigt perfekt för att vara snäll i mitt omdöme ;)

I alla fall, tack förhjälpen, det här verkar vara ett trevligt och hjälpsamt ställe. Ska försöka ge tillbaka så mycket jag kan om ett tag när jag känner att jag har ngt att ge. :)

/Birkovic

***EDIT***

Glömde ju att svara på att det grafikkort som används är ett Geforce go 7300 integrerat i min laptop Asus A6000Km. Vid installationen av Ubuntu fanns tre stycken olika proprietära drivrutiner Accelerated graphics driver version 96, 173 och 177. Eftersom att 177 också stog som rekommenderad installerade jag den.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"