Jag får inte ha kvar min skärmupplösning efter omstart LÖST

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Syrup

Jag får inte ha kvar min skärmupplösning efter omstart LÖST

Inlägg av Syrup »

Jag har ett nvidia 7600gt, med senaste propr. drivrutiner kan jag välja 1600x1200x85 med nvidia x server. Jag trycker använd, allt funkar. Men, efter omstart är jag tillbaka på upplösning 1280x1024. Jag vill ha kvar 1600x1200 naturligtvis. Hur gör jag?

Jag kan inte använda "system -> inställningar -> skärmupplösning" öht, eftersom 1600x1200 inte listas.

Jag kan inte spara conf-filen i nvidia x server (vad den nu heter), det kommer upp ett felmeddelande.

När jag slutar använda propr. drivrutiner för mitt grafikkort under rådande temporära upplösning 1600x1200 så listas sagd upplösning plötsligt under "inställningar -> skärmupplösning" men med 134 Hz, min skärm klarar 85 Hz. Jag kan inte välja någon annan frekvens. Varför fanns inte alternativet 1600x1200 från början? Varför kom det magiskt upp först efter att jag använder upplösningen? Varför listas en frekvens min skärm inte stödjer och därför helt logiskt inte används, eftersom jag ju ser saker på skärmen?
Senast redigerad av 1 Syrup, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Jag får inte ha kvar min skärmupplösning efter omstart

Inlägg av Hund »

Öppna NVIDIA Settings med rättigheter, annars kan du inte spara ändringarna till din Xorg.conf fil. :)

Tryck på "Alt + F2" eller öppna terminalen (Program / Tillbehör) och skriv in:

Kod: Markera allt

gksudo nvidia-settings
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Kod: Markera allt

gksudo nvidia-settings
Du måste utöka dina privilegier för att få skriva till xorg.conf

EDIT: hoppsan. Man kan inte klaga på "servicen" iaf :)
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av johan99 »

Jag har ett ATi kort i min maskin och där e det precis samma att om man ändrar upplösningen via Catalyst så försvinner detta om man logar ut. Ändrar man däremot under Ubuntus vanliga alternativ för skärminställning så hänger inställningen kvar.
Syrup

Inlägg av Syrup »

Tack för hjälpen, det såg ut att funka! Men jag undrar lite varför det inte fanns 1600x1200 listat i "skärmupplösning".
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"