Hitta hårddiskar LÖST

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
andersboren

Hitta hårddiskar LÖST

Inlägg av andersboren »

Version 8.10. Hur får jag systemet hitta min hårddisk?
Senast redigerad av 2 andersboren, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hitta hårddiskar

Inlägg av Cadryc »

Den borde synas under Platser (uppe till vänster), eventuellt ligger den under Flyttbara media och kan ha ett namn i stil med "100 GB-media"
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
andersboren

Inlägg av andersboren »

Den hårddisk som finns under Platser är Windowsdisken, inte den som ubuntu är installerad på
Min externa hårddisk med tre partitioner visas, men när jag klickar på den får jag felmeddelande "kan ej Monteras"
Anders
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

För att "se" hårddisken där Ubuntu är installerat, så kan man gå till Platser → Dator → Filsystem så hamnar man i roten på hårddisken, alltås motsvarande att gå in på C: i windows. Man ser bla en mapp som heter home, däri ligger alla användares hemmappar, den som man ser om man tar Platser → Hemmapp.

Om man vill se hur mycket ledigt utrymme man har så öppna en mapp och kolla nere till vänster i fönsterramen.

Att det inte går att montera usb-hårddiskarna kan bero på att du tex haft dem i windows förut och inte gjorde säker borttagning, eller att windowa helt enkelt inte avmonterade dem korrekt. Du kan testa med att logga in i windows, gå in på hårddisken och sen göra säker borttagning, och sen testa igen i Ubuntu.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
andersboren

Inlägg av andersboren »

Nu funkar det. Tack för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"