Ljudet prasslar/knäcker till ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
baver999
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ljudet prasslar/knäcker till ?

Inlägg av baver999 »

Hej!

Jag har ett audigy 4 ljudkort.

Grejen är att ibland när jag sitter vid datorn och tex lyssnar på musik så prasslar det till eller så kommer det nåra laserstrålsliknande ljud.

Ljuden kommer alltid i samband med att jag gör någonting på datorn. Varje gång jag startar nvidia x server settings( varar i ca 1-2 sekunder).
Ibland när jag scrollar på en lång hemsida så kommer ljudet varje gång jag rör scrollen tex. Det gäller inte bara musik utan är även tex i filmer osv.

Borde jag kanske prova några andra drivrutiner eller är det någon som har något annat förslag?

/ Johan
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljudet prasslar/knäcker till ?

Inlägg av Cadryc »

Om du går till System → Inställningar → Ljud och ändrar alla utom mikrofonen till Alsa, hjälper det?

Jag hittade en buggrapport som kanske har att göra med ditt problem https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/150130
Där säger de att XGL (visuella effekter antar jag) vid vissa tillfällen belastar processorn såpass mycket så att de elektriska signalerna stör ljudet. Vad jag fattade det som. Sista personen skriver i en 1 år gammal kommentar att det avhjälptes med ATIs senaste drivrutin, men den som version som den personen fick då borde du ha nu (eller antagligen nyare) om det r ett ATIkort du har.

Men du skulle kunna prova att inaktivera Visuella effekter, System → Inställningar → Utseende → fliken Visuelal effekter → markera Inga och se o mdet gör nån skillnad.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
baver999

Inlägg av baver999 »

Jag tror definitivt att det är som du beskriver.

Jag har precis fått rätt på mitt ljud idag så att det spelas i alla mediaspelare + youtube dock fortfarande med störningar ibland. Det problemet med dem olika mediaspelarna hade att göra med att jag var tvungen att avaktivera det inbyggda ljudkortet helt. I samband med det, är allt nyinställt på alsa. Allting förutom micen, så det hjälpte inte.

Jag provade att ställa ner visuella effekter helt. I med ditt svar så provade jag att på allvar testa detta.
Jag gick in på aftonbladet och började scrolla :)
- Lite scrollande gör att ljudet störs precis som innan.
- Jag provar att scrolla fanatiskt fram och tillbaka och får till och med musiken att stanna för ett kort tag.
Kan tillägga att jag har fått liknande störningar i mkt annat än bara pga scrollande.

Jag har ett nvidia 8600GT.
När jag går in på hårdvarudrivrutiner finns där 2st drivrutiner att välja på:
1. Version 177 som även är rekommenderad ( denna är vald )
2. Version 173.

Borde jag prova den äldre versionen kanske? Har precis fått allting att fungera, så är bara rädd att det strular till igen ...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Som jag fattade det så är det elektricitetströmningen i CPUn som skapar störningarna, då kanske det skulle hjälpa att flytta ljudkortet till en annan PCI-port, typ den längst ner. Men hela grejen känns skum.

Om du ska testa annan drivrutin, så för att köra med både hängslen och livrem så avaktivera först den som används, starta om och installera sen den andra. Men det finns ett alternativt program för att installera grafikkortsdrivrutiner, installera envyng-qt genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic, sen hamnar det under Program → Systemverktyg. Med EnvyNG får man antagliten även en nyare drirutin. Men avaktivera grafikkortsdrivrutinen som används först.

baver999

Inlägg av baver999 »

Hej igen

Öppnade burken och såg till min förvåning att där bara fanns 3st platser. Överst närmst CPU sitter grafikkortet. Längst ner sitter ljudkortet. Man kan alltså inte placera detl längre ifrån.

Jag installerade envy men det hittade bara 2 drivrutiner med samma beteckning som i det andra hårdvarudrivrutins programet.
Jag provade ändå att avaktivera den förra och även när jag inte hade några drivrutiner alls så prasslade ljudet på samma sätt.
När jag väl installerade nya drivrutiner så var det precis likadant.

Vad är nästa steg...?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har tyvärr inget mer mer idé att prova ??? ::)

baver999

Inlägg av baver999 »

Borde jag kanske prova att använda det inbyggda ljudkortet och se ifall det fungerar? Annars måste det väl vara till att köpa nytt ljudkort?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Pröva det inbyggda. Funkar inte det så kan vi kolla efter nåt som borde funka bra till Ubuntu

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"