Backup
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Backup
Finns det något backup program till ubuntu ? Jag har kikat på vad som kan hämtas hem, men det verkar bara vara backup på inställningar, och enklare backup. Blir väl isf ett kommersiellt program man får skaffa sig. Var får man tag i ett ordentligt backupprogram, kommersiellt eller något annat ?
Re: Backup
Tycker annars att det finns rätt gott om backupprogram i programförråden, och då även en del riktigt ordentliga. Tror till exempel att det är få som hävdar att program som AMANDA eller Bacula endast skulle vara för enklare backuper :)
Däremot är det inte nödvändigtvis så att det finns något program som gör det du vill att ett backupprogram ska göra.
Vad är det du ska backupa, och vart hade du tänkt backupa det? Vill du ha ett grafiskt styrning utav programmet eller funkar det köra det från terminalen och peta i konfigurationsfiler?
Vilka program är det du har tittat på men inte känt dig nöjd med?
Däremot är det inte nödvändigtvis så att det finns något program som gör det du vill att ett backupprogram ska göra.
Vad är det du ska backupa, och vart hade du tänkt backupa det? Vill du ha ett grafiskt styrning utav programmet eller funkar det köra det från terminalen och peta i konfigurationsfiler?
Jag har köpt en extern disk på en Tbyte, och tänkte mig ett backupsystem, i princip enkelt, så att den tar en komplett backup på allt första gången, sedan lägger till ändringar i följande backuper. Det behöver inte vara mycket inställningar, men dessa funktioner plus kompression är vad jag söker. Den uppsjö med backuper jag hittat står det redan i beskrivningarna att de sparar inställningar, och är enklare backupprogram. De här programmen du berättar om, är de kommersiella ?andol skrev:Tycker annars att det finns rätt gott om backupprogram i programförråden, och då även en del riktigt ordentliga. Tror till exempel att det är få som hävdar att program som AMANDA eller Bacula endast skulle vara för enklare backuper
Det du är ute efter låter precis som ett enklare backupprogram.
Enklare i det här sammanhanget är gissningsvis i kontrast mot lite komplexare lösningar som används i stora företagsnät och dylikt.
Har du tittat något på Simple Backup Suite?
Enklare i det här sammanhanget är gissningsvis i kontrast mot lite komplexare lösningar som används i stora företagsnät och dylikt.
andol skrev:Det du är ute efter låter precis som ett enklare backupprogram.
Jo jag tog just hem det. Trodde att det inte var komplett. Provar just nu köra det mot den externa disken. Den tar backup på /var/, /home/, /usr/local/, /etc/
Varför inte på allt ? Vilka foldrar kan man lägga till ?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Precis så körs min backup.Avos skrev:...
...den tar en komplett backup på allt första gången, sedan lägger till ändringar i följande backuper. Det behöver inte vara mycket inställningar, men dessa funktioner plus kompression är vad jag söker...?
Jag använder Rsnapshot vilket gör inkrementella backupper bara på det som ändras. Vertyget är ganska enkelt, det är i princip bara att sätta alla dina inställningar i en inställningsfil, vilka mappar som ska backuppas eller inte osv. Sedan körs skriptet med chron så ofta du önskar, jag kör 4 gånger om dagen.
Tyvärr finns inte kompression tror jag. Men jag skulle tro att vinsterna med att komprimera allt inte uppväger den extra tid och kapacitet det tar att göra, särskilt inte som du har 1TB backupdisk.
Du kan räkna med att den totala backuppen, med inkrementella steg tar ungefär 10-20% mer plats än originalfilerna. Detta växer givetvis undan för undan men alls inte så mycket man kan tro.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vilka kataloger tar den inte? Vissa kataloger i filsystemet, typ /dev (och /proc tror jag, oh säkert andra) skapas varje gång datorn startar och är bara temporära.
/Micke
/Micke

Därför att det egentligen bara är i dessa foldrar det finns data/filer som skulle kunna vara unika för ditt system. Liksom ingen större vits att backupa program vilka det går lika lätt att ladda hem från programförråden på nytt.
Sen så finns det specialfoldrar i stil med bland annat /dev och /proc. Dessa innehåller inte ens datafiler i typisk bemärkelse, utan är bara en abstraktion utav det underliggande systemet.
Förövrigt håller jag med ryllemannen om att rsnapshot är bra.Det kräver dock lite mer manuallt pillande för att komma igång, om det nu är ett problem förstås.
Sen så finns det specialfoldrar i stil med bland annat /dev och /proc. Dessa innehåller inte ens datafiler i typisk bemärkelse, utan är bara en abstraktion utav det underliggande systemet.
Förövrigt håller jag med ryllemannen om att rsnapshot är bra.Det kräver dock lite mer manuallt pillande för att komma igång, om det nu är ett problem förstås.
Är det ungefär samma funktioner som det jag hämtade hem Simple backup ? Jag har provat den medans jag läste här, men nu har hårddisken stannat, och det har inte kommit in något på den externa.. Programmet verkar ha låst sig, så den kanske inte klarar externa usb-diskar.rylleman skrev:Precis så körs min backup.Avos skrev:...
...den tar en komplett backup på allt första gången, sedan lägger till ändringar i följande backuper. Det behöver inte vara mycket inställningar, men dessa funktioner plus kompression är vad jag söker...?
Jag använder Rsnapshot vilket gör inkrementella backupper bara på det som ändras. Vertyget är ganska enkelt, det är i princip bara att sätta alla dina inställningar i en inställningsfil, vilka mappar som ska backuppas eller inte osv. Sedan körs skriptet med chron så ofta du önskar, jag kör 4 gånger om dagen.
Tyvärr finns inte kompression tror jag. Men jag skulle tro att vinsterna med att komprimera allt inte uppväger den extra tid och kapacitet det tar att göra, särskilt inte som du har 1TB backupdisk.
Du kan räkna med att den totala backuppen, med inkrementella steg tar ungefär 10-20% mer plats än originalfilerna. Detta växer givetvis undan för undan men alls inte så mycket man kan tro.
Det är samma funktionalitet i den mening att de båda tar backup på filer man har angivet att man vill backupa samt att dessa sparas i någon form utav versionshantering. Fast det gäller ju i princip samtliga backupprogram. I övrigt så jobbar de efter helt skilda metoder.
Har precis skaffat Simple Backup Suite och testade att göra backup. Jag vill att backupen ska finnas på min andra hårddisk, men när jag först gjorde backup missade jag antagligen och ställa in det, så jag tror att en del lade sig i /var innan jag hann avbryta.
Jag håller nu på att göra backup på rätt plats, men jag vill ju helst ta bort den backup-delen som blev fel. Men när jag går in i /var så kan jag inte komma in i mappen backup. Testade att skriva "sudo cd backup" i terminalen, men det funkade inte. Vet inte riktigt hur jag ska göra, mest irriterande att den onödiga backupen tar upp plats på min "primära" hårddisk. Kan tillägga att jag är ny på ubuntu
Jag håller nu på att göra backup på rätt plats, men jag vill ju helst ta bort den backup-delen som blev fel. Men när jag går in i /var så kan jag inte komma in i mappen backup. Testade att skriva "sudo cd backup" i terminalen, men det funkade inte. Vet inte riktigt hur jag ska göra, mest irriterande att den onödiga backupen tar upp plats på min "primära" hårddisk. Kan tillägga att jag är ny på ubuntu
@Paer: Vill du kunna navigera runt i terminalen med rulla rättigheter så skulle jag rekommendera att du däri kör kommandot "sudo -i". För att få upp "filbläddraren" med fulla rättigheter så skulle kan du plocka upp "Kör program.." med hjälp utav alt+f2. I den dialogrutan skriver du sen "gksudo nautilus".
Tack, det funkar utmärkt! Men det är inget farligt med att ta bort mappen "backup" i och med att det bara är en ofullständig backup. Det ligger inget annat viktigt där som ubuntu behöver? Det finns även en annan mapp, "backups", är det samma sak med den?andol skrev:@Paer: Vill du kunna navigera runt i terminalen med rulla rättigheter så skulle jag rekommendera att du däri kör kommandot "sudo -i". För att få upp "filbläddraren" med fulla rättigheter så skulle kan du plocka upp "Kör program.." med hjälp utav alt+f2. I den dialogrutan skriver du sen "gksudo nautilus".
/var/backup borde vara lugnt att plocka bort. Åtminstone givet att du inte har några viktiga backuper däri :)
/var/backups är däremot en standardmap som systemet använder sig utav. Den bör du lämna kvar.
/var/backups är däremot en standardmap som systemet använder sig utav. Den bör du lämna kvar.
Hur lång tid ska backupen ta egentligen? Jag valde att bara ta backup på min bildmapp och dokumentmapp (cirka 1,3GB). Backuppmappen fylldes till den storleken ganska fort, men fönstret om att säkerhetskopiering pågår fortsätter vara kvar. Den har hållt på i över en timme nu.
En annan fråga, vad innehåller de mappar som den vill ta backup på i standardläget? Vad skulle jag förlora om jag bara tar backup på de filer jag själv tycker är viktiga (bilder och dokument)
En annan fråga, vad innehåller de mappar som den vill ta backup på i standardläget? Vad skulle jag förlora om jag bara tar backup på de filer jag själv tycker är viktiga (bilder och dokument)
På en vanlig desktopdator så är det egentligen bara ens egna filer under /home som är intressanta.Paer skrev:En annan fråga, vad innehåller de mappar som den vill ta backup på i standardläget? Vad skulle jag förlora om jag bara tar backup på de filer jag själv tycker är viktiga (bilder och dokument)
Angående vad som ligger under /etc, /var och sådär, se http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem ... y_Standard
Kan tyvärr inte svara på frågor specifika Simple Backup Suite, då jag inte använder sviten själv.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag använde Simple backup tidigare men var inte nöjd med den.
Dels så tog den lång tid, vilket du märker, och den tar mycket prestanda iom att den packar allt samtidigt. Jag hade även stora problem att plocka data från backupperna då det bara är Simple backup som kan läsa sina packade filer och det tog en evighet...
Som lök på laxen så slutade Simple backup helt enkelt och helt utan anledning att ta backupper för mig, utan att säga till om det, vilket jag märkte först när jag behövde rädda backuppad data någon månad senare...
Dels så tog den lång tid, vilket du märker, och den tar mycket prestanda iom att den packar allt samtidigt. Jag hade även stora problem att plocka data från backupperna då det bara är Simple backup som kan läsa sina packade filer och det tog en evighet...
Som lök på laxen så slutade Simple backup helt enkelt och helt utan anledning att ta backupper för mig, utan att säga till om det, vilket jag märkte först när jag behövde rädda backuppad data någon månad senare...