Mäta värme i cpu? krångel med pastan?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Mäta värme i cpu? krångel med pastan?

Inlägg av Emka »

Jag införskaffade en processor idag, jag fick trixa lite med pastan o allt sånt men då pastan var lite torr så var det svårt att få ett jämt lager på den, fick även ta bort den efter att jag satt ihop den för att den inte satt riktigt första gången det jag undrar över är två saker:

1. jag har hört att man ALLTID skall avlägsna gammal pasta innan man lägger på ny, gäller det även om man bara dragit isär och satt ihop när den bara var ute ca 30 sek? är det bäst att stänga av den och införslaffa ny pasta innan man gör nåt?

2. Hur mäter jag värmen på CPU? jag försökte med lm-sensors (tror det hette så) men det visar inte mer än

Adapter: PCI adapter
Core0 Temp: +2.0°C
Core0 Temp: +10.0°C
Core1 Temp: +8.0°C
Core1 Temp: +6.0°C

vilket knappast kan vara CPU iaf, hur kan jag mäta på annat sätt?
Larrxi
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: Mäta värme i cpu? krångel med pastan?

Inlägg av Larrxi »

Det gäller nog inte om det är 30 sek gammal pasta. Jag köpte pasta-borttagningsskit och tog bort min gamla pasta.

Det gäller också att inte lägga för mycket pasta. Mer än ett riskorn är för mycket. Googla dig till en guide :)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Är pastan i sig gammal? När du skriver att "pastan var lite torr" och att "det var svårt att få ett jämnt lager" så låter det onekligen så. I så fall skall du inte använda den utan få den bytt/köpa ny. Kylpasta skall inte vara torr och det skall inte vara några problem att få till ett jämnt lager av den anledningen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När du pratar om jämt lager antar jag att du smetar ut den? Det ska du inte göra. Lägg en klick (Riskorn) i mitten och släng på kylningen. Trycket och värmen kommer sedan att fördela pastan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka

Inlägg av Emka »

men det är ju en pensel till det, är det inte meningen att man skall pensla då?

hur mäter jag värmen på processorn? nån som vet det?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pensel trodde jag bara fanns förr i tiden. :) Pasta med pensel är väl inget jag rekomenderar direkt, men det är väl bättre än inget.

I BIOS brukar man kunna se hur varm processorn är. Annars finns det program för Ubuntu, jag har dock dålig koll på dessa.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka

Inlägg av Emka »

jepp, denna f4rån netonnet har jag använt: http://www.netonnet.se/Images_Site/item ... 121523.jpg

ska man inte stryka på ett tunt lager då eller?

pastan var säkert ett halvår gammal och lite torr, lika bra att ta bort den alltså och köpa färsk innan man använder den datorn huh?

kollar jag i bios så är det ju när datorn är nystartad, den visar ca 30-35 grader då, men jag vill veta hur varm den är när den vart på ett tag.
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 17 gånger.
Larrxi
Kontakt:

Inlägg av Larrxi »

lm-sensors kan man kolla tempen med.

Installera det och kör sudo sensors-detect sen är det bara köra lm-sensors för att kolla tempen.
Emka

Inlägg av Emka »

Larrxi skrev:lm-sensors kan man kolla tempen med.

Installera det och kör sudo sensors-detect sen är det bara köra lm-sensors för att kolla tempen.
skrev ovan att jag redan testat det och vilka resultat jag fick. några andra förslag?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:
Larrxi skrev:lm-sensors kan man kolla tempen med.

skrev ovan att jag redan testat det och vilka resultat jag fick. några andra förslag?
Det är bara en fråga om konfiguration. Om den hittar sensorerna och visar temperaturer så kan du få det att funka bara du konfigurerar det rätt. Jag skall se om jag hittar ngn gammal tråd om det åt dig...

Nu har jag kollat ;). Om du kollar igenom den här tråden kanske du kan konfigura rätt på det: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... a&start=20. Om du ändå inte får rätt på det så posta igen, så löser vi det. Det skall gå, bara lm-sensors alls visar några temperaturer.
Emka

Inlägg av Emka »

hittade saker som mäter i screenlets, frågan är bara hur bra de verkligen mäter, flyttar sig inte en procent från stillastående skrivbord till compiz me full kräm... ksa försöka få till det med lm-sensors igen sen när jag kommer hem.

jag var och köpte ny pasta igår, i en spruta denna gången :P det jag haft klart för mig är att jag haft alldeles för mkt pasta tidigare så denna gången så dutta bara en klick på mitten av processorn, smaska dit fläkten och tog bort den igen, det täcker ju inte hela processorn, bara i mitten, känns märkligt att det inte skall täcka hela men enl datorbyggarskolan ska det väl va så...? iallafall så lät jag det vara och satte dit fläkten permanent, hoppas inte skiten brinner upp.. ;)

va tror ni, skall det täcka hela eller är en klick i mitten helt tillräckligt? kanske det fördelar bättre sen när värmen kommit igång? hoppas det inte blev för mkt isåfall... gammal pasta tas bort med aceton...?
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

lm_sensors har ofta fel. AUX mäter min cpu, CPU mäter nåt annat.
Ett tips bör (?) vara att den högsta tempen är från cpu:n
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

nicefinger skrev:lm_sensors har ofta fel. AUX mäter min cpu, CPU mäter nåt annat.
Ett tips bör (?) vara att den högsta tempen är från cpu:n
Men det är bara att ändra referenserna i /etc/sensors.conf och ev. ändra omräkningsfaktorer så får man rätt temperatur på rätt visare. Om man har visning av temp i BIOS är det en bra utgångspunkt. Det är inte svårt alls att fixa till.
Emka

Inlägg av Emka »

fick till det med lm-sensors efter mkt om och men, men nu funkar det iallafall :D

jag skulle vilja kunna få till det i en terminal också och testade att köra nano /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature men det kom inte upp speciellt mycket mer än att nåt var ändrat, ska det inte komma upp temperaturer på det kommandot?

edit: har fortfarande inte riktigt fått kläm på hur varm en processor kan/ska vara, har en amd athlon 4400+...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Emka skrev:fick till det med lm-sensors efter mkt om och men, men nu funkar det iallafall :D

jag skulle vilja kunna få till det i en terminal också och testade att köra nano /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature men det kom inte upp speciellt mycket mer än att nåt var ändrat, ska det inte komma upp temperaturer på det kommandot?

edit: har fortfarande inte riktigt fått kläm på hur varm en processor kan/ska vara, har en amd athlon 4400+...
Det enklaste är att skriva

Kod: Markera allt

sensors
i terminalen, så får du upp aktuella spänningar, temperaturtal och varvtal på fläktar.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Jag körde länge med en dator som låg mellan 55 och 62 grader på proccen. Det gick okej.
Min nuvarande ligger just nu på 49.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Emka skrev:fick till det med lm-sensors efter mkt om och men, men nu funkar det iallafall :D

cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature

dmz% cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature                                                     ~
temperature:             40 C
dmz%          
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"