bränna ubuntu på dvd?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
bränna ubuntu på dvd?
Har laddat ner ubuntu utan problem men kan inte bränna ner den på dvd, hur gör jag (försökte med media player och infra recorder)?
Senast redigerad av 1 fredrik123, redigerad totalt 20 gånger.
Re: bränna ubuntu på dvd?
Du lär ha en CD-R skiva. Jag vet vissa som säger att det fungerar med DVD-R men det låter jag stå för dom.
I menyn för Infra Recorder väljer du "Kommandon / Bränn avbild" och sedan ISO-filen med Ubuntu.
I menyn för Infra Recorder väljer du "Kommandon / Bränn avbild" och sedan ISO-filen med Ubuntu.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det. jag ha en ganska ny brännare av märket Nec som klarar dual layer.Christian Holmberg skrev:Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Jag har aldrig använt en CD när jag bränt CD-images. Enbart DVD-r eller DVD-rw.
Men som sagt, öppna valfritt brännprogram, och väl "bränn diskimage till skiva" eller liknande.
Men som sagt, öppna valfritt brännprogram, och väl "bränn diskimage till skiva" eller liknande.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kan det vara samma problem som jag fick nyligen tro? När jag skulle bränna en DVD-image på 2.2 Gb på en DVD-DL (dual-layer) så klagade både Nautilus och Gnome-baker på (ungefär): "More than 50% unused space - Aborting!" vilket jag tycker verkar skumt. Är det inte jag som bestämmer hur mycket på en skiva jag vill utnyttja, hehe?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Osprey
- Kontakt:
Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta...norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det. jag ha en ganska ny brännare av märket Nec som klarar dual layer.Christian Holmberg skrev:Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.Osprey skrev:Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta...norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det. jag ha en ganska ny brännare av märket Nec som klarar dual layer.Christian Holmberg skrev:Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Jag hoppas att ni inte använder rw-skivor bara en gång för då blir dyrare, ett tips som jag har fått men inte kollat en rw-skiva som slutar och fungerar och det händer, lägg undan den ett tag typ 2 veckor och prova sen igen har du tur så funkar den då.
- Osprey
- Kontakt:
norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det.
Det var väl bara för att du skrev att du använder dvd-rw när du bränner skivor med operativsystem just för att de bara används en gång...norhager skrev:Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.
Jag hoppas att ni inte använder rw-skivor bara en gång för då blir dyrare, ett tips som jag har fått men inte kollat en rw-skiva som slutar och fungerar och det händer, lägg undan den ett tag typ 2 veckor och prova sen igen har du tur så funkar den då.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
"Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta..."Osprey skrev:norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det.Det var väl bara för att du skrev att du använder dvd-rw när du bränner skivor med operativsystem just för att de bara används en gång...norhager skrev:Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.
Det var det här jag svarade på jag jag kan inte förstå annat än att han menar att det blir dyrare med rw.skivor än med r-skivor, men det det blir det bara om man använder de en gång vilket man inte gör.