bränna ubuntu på dvd?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
fredrik123
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

bränna ubuntu på dvd?

Inlägg av fredrik123 »

Har laddat ner ubuntu utan problem men kan inte bränna ner den på dvd, hur gör jag (försökte med media player och infra recorder)?
Senast redigerad av 1 fredrik123, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: bränna ubuntu på dvd?

Inlägg av Hund »

Du lär ha en CD-R skiva. Jag vet vissa som säger att det fungerar med DVD-R men det låter jag stå för dom.

I menyn för Infra Recorder väljer du‭ "‬Kommandon‭ ‬/‭ ‬Bränn avbild‭" ‬och sedan ISO-filen med Ubuntu. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Christian Holmberg »

Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Christian Holmberg skrev:Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det. jag ha en ganska ny brännare av märket Nec som klarar dual layer.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jag har aldrig använt en CD när jag bränt CD-images. Enbart DVD-r eller DVD-rw.

Men som sagt, öppna valfritt brännprogram, och väl "bränn diskimage till skiva" eller liknande.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kan det vara samma problem som jag fick nyligen tro? När jag skulle bränna en DVD-image på 2.2 Gb på en DVD-DL (dual-layer) så klagade både Nautilus och Gnome-baker på (ungefär): "More than 50% unused space - Aborting!" vilket jag tycker verkar skumt. Är det inte jag som bestämmer hur mycket på en skiva jag vill utnyttja, hehe?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

norhager skrev:
Christian Holmberg skrev:Andvänd CD-R som hund sa. Att bränna på DVD-R fungerar inte när jag gör det iaf.
Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det. jag ha en ganska ny brännare av märket Nec som klarar dual layer.
Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Osprey skrev:
norhager skrev:
Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta...
Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.
Jag hoppas att ni inte använder rw-skivor bara en gång för då blir dyrare, ett tips som jag har fått men inte kollat en rw-skiva som slutar och fungerar och det händer, lägg undan den ett tag typ 2 veckor och prova sen igen har du tur så funkar den då.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det.
norhager skrev:Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.
Jag hoppas att ni inte använder rw-skivor bara en gång för då blir dyrare, ett tips som jag har fått men inte kollat en rw-skiva som slutar och fungerar och det händer, lägg undan den ett tag typ 2 veckor och prova sen igen har du tur så funkar den då.
Det var väl bara för att du skrev att du använder dvd-rw när du bränner skivor med operativsystem just för att de bara används en gång... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Osprey skrev:
norhager skrev:Märkligt jag har alltid senaste året använt cdrw och dvdrw när jag bränner skivor med operativsystem och det beror på att det oftast används bara en gång och jag har sällan fått något krångel med det.
norhager skrev:Hur då dyrare om jag använder en rw-skiva istället för en r-skiva så måste det bli billigare för en rw-skiva kan du använda flera gånger men en r-skiva bränner du bara en gång.
Det var väl bara för att du skrev att du använder dvd-rw när du bränner skivor med operativsystem just för att de bara används en gång... ;)
"Att använda cd-rw istället för cd-r och dvd±rw istället för dvd±r för engångsbränning bör inte vara några problem, men det blir en dyrare kostnad till ingen nytta..."

Det var det här jag svarade på jag jag kan inte förstå annat än att han menar att det blir dyrare med rw.skivor än med r-skivor, men det det blir det bara om man använder de en gång vilket man inte gör.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"