Gimp i ETT fönster?
- ulftomas
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Gimp i ETT fönster?
Jag älskar Ubuntu. Jag dual-bootar för tillfället med Windows endast av tre anledningar. En av dom är att jag tyvärr ogillar GIMP, som jag inte alls tycker går att jämföra med Photoshop överhuvudtaget (dom andra två är att det är omöjligt att få min mic-ingång att fungera och att BankID inte stöds för Linux).
Nu har jag hursomhelst bestämt mig för att ge en chans till.. Men jag orkar helt enkelt inte med att programmet startar fyra separata fönster på uppstart. Jag har googlat i timmar men inte hittat något sätt att lösa det som inte buggar. Nu undrar jag om någon annan vet hur man får GIMP att delas upp massa separata fönster, utan endast visas i ett fönster (som PS)?
Jag har prövat med Xnest enligt den här guiden, men det buggar för mkt för att gå att använda:
http://xubuntu.wordpress.com/2006/09/05 ... ne-window/
Nu har jag hursomhelst bestämt mig för att ge en chans till.. Men jag orkar helt enkelt inte med att programmet startar fyra separata fönster på uppstart. Jag har googlat i timmar men inte hittat något sätt att lösa det som inte buggar. Nu undrar jag om någon annan vet hur man får GIMP att delas upp massa separata fönster, utan endast visas i ett fönster (som PS)?
Jag har prövat med Xnest enligt den här guiden, men det buggar för mkt för att gå att använda:
http://xubuntu.wordpress.com/2006/09/05 ... ne-window/
Re: Gimp i ETT fönster?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tycker att det är trevligt att det finns folk som gör sköna scripts och Gimpshop, vilket visar styrkan i FOSS!
Jag har också respekt för att man vill ha GIMP i ett fönster.
Så tyckte jag i början. Men jag skulle vilja rekommendera att man tar inlärningströskelsmällen. Jag lovar alla att det är värt det.
Dockor rockar.
( en översättning av GIMP-handboken är på gång ..håll ut)
Så tyckte jag i början. Men jag skulle vilja rekommendera att man tar inlärningströskelsmällen. Jag lovar alla att det är värt det.
Dockor rockar.
Yep. Fördelen är att du kan sprida ut dockorna över flera skärmar, och t.ex ha själva bilden i fullscreen på ena skärmen och paletter och övrigt på den andra.Ulsak skrev:Jag tycker att det är trevligt att det finns folk som gör sköna scripts och Gimpshop, vilket visar styrkan i FOSS!
Dockor rockar.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det är inte lika avancerat men det som jag tror - efter 18 år i PS - är 'problemet' är att GIMP helt enkelt är annorlunda än PS.ulftomas skrev:En av dom är att jag tyvärr ogillar GIMP, som jag inte alls tycker går att jämföra med Photoshop överhuvudtaget
En stor 'lösning' för mig (i GIMP) var att fixa så man får PS tangentbordsgenvägar - vilket är möjligt, antingen manuellt (jobbigt) eller genom att använda den färdiga filen 'ps-menurc' (högerklicka och spara på hårddisken) som du bara kopierar till ~/.gimp/ så blir tgt-genvägarna som i PS.
Med senaste GIMP (2.6.x) så har ju utvecklarna fixat ett 'styrfönster' som ligger i bakgrunden - inte samma sak som att få programmet i ett fönster men lite åt det hållet. I övrigt så verkar det finnas ett stort motstånd bland utvecklarna & användarna mot att skriva om GIMP så att det blir i ett fönster som i Windows - PS är ju inte det i OS X t.ex. vilket ingen klagar på eftersom det ligger i linje med OS X i övrigt...ulftomas skrev:Nu har jag hursomhelst bestämt mig för att ge en chans till.. Men jag orkar helt enkelt inte med att programmet startar fyra separata fönster på uppstart. Jag har googlat i timmar men inte hittat något sätt att lösa det som inte buggar. Nu undrar jag om någon annan vet hur man får GIMP att delas upp massa separata fönster, utan endast visas i ett fönster (som PS)?
Så mitt första tips är först att fixa genvägarna.
Det andra är tvång.

Tvinga dig själv att göra grejer i GIMP. Se det som att det är vad du har att jobba med... Precis som en kamera är GIMP och PS 'bara' verktyg. Man kan ta 'bra' bilder med vilken kamera som helst - och/eller om man 'måste' - och man kan göra 'allt' i GIMP. Jämför GIMP med Photoshop version 1.0 så är ju GIMP betydligt mer avancerat - och jag satt i PS version 1 tills version 2 kom, i version 2 till version 3 o.s.v. - och man gjorde ju vad man behövde göra ändå även om mycket blev enklare (eller 'bättre') ju senare version man satt i...
Så, om jag kunde 'vänja mig' (någorlunda) vid GIMP efter 18 år i PS är allt möjligt, hehe... Sen skulle jag kanske - om jag fick ett stort jobb - vara 'tvungen' att gå över till PS i dagsläget (för att spara tid om inte annat) men jag tvivlar på att jag behöver göra det om ett år om jag fram tills dess 'tvingar' mig kvar i GIMP så mycket som möjligt.

PS: GimpShop är inte utvecklat på flera år, så det är inte att rekommendera. Det finns en annan 'okompilerad' 'variant' av GIMP som heter GimPhoto som är betydligt mer Photoshop-liknande - men funktionsmässigt fortfarande GIMP så jag föreslår ändå att man försöker 'vänja sig' vid GIMP eftersom jag tror man tjänar på det i längden om man planerar sitta i GNU/Linux. GIMP kommer ju också alltid ligga föra i utvecklingen mot dom här 'varianterna' eftersom dom byggs först efter GIMP släppt ny version.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- farmfield
- Kontakt:
Hehe, för vi sitter ju allihop på multipla skärmar...dmz skrev:Yep. Fördelen är att du kan sprida ut dockorna över flera skärmar, och t.ex ha själva bilden i fullscreen på ena skärmen och paletter och övrigt på den andra.

Måste iof säga att övergången från 4:3 till 16:10 och nu till 16:9 är trevlig när man jobbar i program som dessa med paletter på sidorna - det var ju alltid ett 'problem' förr i tiden... Tänk när jag satt i Photoshop v1 på en Mac 'Classic Color' (tror jag den hette) med en färgskärm på 10" (om ens det)...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
It's worth it. Framförallt om man jobbar mycket med sådana här saker, kan jag tänka mig.farmfield skrev:Hehe, för vi sitter ju allihop på multipla skärmar...dmz skrev:Yep. Fördelen är att du kan sprida ut dockorna över flera skärmar, och t.ex ha själva bilden i fullscreen på ena skärmen och paletter och övrigt på den andra....och det var inte kritik, bara en notering...

- ulftomas
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Gimpshop ändrar menyer inte antal öppna fönster?dmz skrev:http://www.gimpshop.com/index.shtml
Jag har inget problem med att lära mig ett nytt program, det är helt enkelt funktionaliteten jag vill komma åt. Jag behöver inte ha Photoshopmenyer eller ens Photoshopverktyg. Bara alla fönster till ett.
Alltså nog för att det är bra att man kan köra multipla skärmar och allt det där, men jag är inte intresserad av det. Jag vill använda ett fönster. Det strular ju stort om man ska växla mellan program, ex Gimp och Firefox (något man gör mkt om man jobbar med webb). Om man vill få t.ex. verktygsmenyn att alltid ligga överst kommer den ju då också ligga över Firefox när jag växlar program. Det är ett opegripligt system, som måste vara lika störigt även om man kör multipla skärmar?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Intressant tråd. Jag tycker inte heller om multipla fönster. Har bara en 19" skärm och kan därför inte placera fönstrena på ett bra sätt. Dessutom irriterar det när jag ska växla mellan olika fönster.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- micke_nordin
- Kontakt:
Men du använder väl multipla skrivbord? Varför kör du firefox på samma skrivbord som gimp? Du kan ju faktiskt ha 256 virtuella skrivbord, så du borde ju kunna köra ett skrivbord per program.ulftomas skrev: Alltså nog för att det är bra att man kan köra multipla skärmar och allt det där, men jag är inte intresserad av det. Jag vill använda ett fönster. Det strular ju stort om man ska växla mellan program, ex Gimp och Firefox (något man gör mkt om man jobbar med webb). Om man vill få t.ex. verktygsmenyn att alltid ligga överst kommer den ju då också ligga över Firefox när jag växlar program. Det är ett opegripligt system, som måste vara lika störigt även om man kör multipla skärmar?
/Micke

Gimp är ett bra program men jag stör mig på layouten, jag hade hellre sett ett stort fönster med sektionerna placerbara "i fönstret" än flera helt separata fönster.
Jag har ordnat så att jag har 2 fönster. Ett med själva bilden och det andra innehåller allting annat. Väldigt smidigt tycker jag. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!