Brasero och RW-DVD
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Brasero och RW-DVD
Har provat bränna data till DVD-RW med Brasero.Det gick inte bra, förstörde tre diskar. Klarar den inte RW ? Om inte: finns det brännarprogram som klarar DVD-RW ?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Brasero och RW-DVD
Prövade du att ställa in en lägre hastighet?
Ett annat brännarprogram som ska vara bra, vad jag läst, är K3b, det finns i Lägg till/ta bort.
Är det bara filer som ska läggas på skivan så kan man bränna med den vanliga filbläddraren, Nautilus. Öppna skivan osm en mapp och dra filera dit, klicka sen på "Skriv till skiva" (tror jag det står)
Ett annat brännarprogram som ska vara bra, vad jag läst, är K3b, det finns i Lägg till/ta bort.
Är det bara filer som ska läggas på skivan så kan man bränna med den vanliga filbläddraren, Nautilus. Öppna skivan osm en mapp och dra filera dit, klicka sen på "Skriv till skiva" (tror jag det står)
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag har använt K3b länge, tycker att det funkar mycket bra - prova det! (finns under Synaptic)
Ska prova.. just nu har c-partitionen rasat sedan jag fipplat med ett värdelöst windows- freewareprogram för partitionseditering, så det tar nog ett tag att komma igång.. Skriver nu genom ubuntu-skivan..
- Cadryc
Eftresom du skrev genom Ubuntu-skivan så antar jag att du pationerar med Ubuntu, om inte annat så kan jag rekommendera att göra det. Man kan även formatera till ntfs.
Där verkar det finnas ett problem: Jag försökte installera ubuntu FÖRST på en ntfs-partition, men det gick inte.Cadryc skrev:Eftresom du skrev genom Ubuntu-skivan så antar jag att du pationerar med Ubuntu, om inte annat så kan jag rekommendera att göra det. Man kan även formatera till ntfs.
- Cadryc
Vad jag vet borde det gå att lägga Ubuntu på en ntfs-partition, men det finns (och jag är rätt säker) ingen som helst fördel med det (man kan installera stöd för ext3 i windows).
Vanligast är att man installerar Ubuntu med ext3 som filsystem. Lägg in windows först, ochsen Ubuntu på en egen partition (tänk på att göra en swap-partition). När windows installeras så lägger den in sin egna hänsysnlösa bootloader som inte tar hänsysn till andra operativsystem än windows, men detta går att fixa med en LiveCD.
Vanligast är att man installerar Ubuntu med ext3 som filsystem. Lägg in windows först, ochsen Ubuntu på en egen partition (tänk på att göra en swap-partition). När windows installeras så lägger den in sin egna hänsysnlösa bootloader som inte tar hänsysn till andra operativsystem än windows, men detta går att fixa med en LiveCD.
har laddat ned K3b och en brännare till. Vad jag behöver göra är att bärnna en bootbar cd. Vilka brännare klarar det ?
har laddat ned K3b och en brännare till. Vad jag behöver göra är att bränna en bootbar cd. Vilka brännare klarar det ?
- Cadryc
Alla, skulle jag tro. Välj att bränna "Avbildningsfil" eller "skivavbild" eller nåt liknande, och så väljer du tex iso-filen av Ubuntu. Att den bli bootbar sköts automatiskt iom innehållet i skivavbildningen.
Jag tror att det inte finns någon brännare som inte klarar det, högerklicka på den isofil du ska bränna och öppna med, välj ett brännar program (rekommenderar k3b) och sen är det bara att bränna. Kom ihåg bara att sätta i en tom cd eller dvd beroende på vilken typ av isofil du har.Blir den inte bootbar beror det oftast på att det är fel i isofilen så prova gjärna med rwskiva.Avos skrev:har laddat ned K3b och en brännare till. Vad jag behöver göra är att bränna en bootbar cd. Vilka brännare klarar det ?
Jo det var skrivfel på den: försöker igen..