problem med drivutin till grafikortet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
@nders

problem med drivutin till grafikortet

Inlägg av @nders »

Hej!
Hade tänkt mig att komma över till ubuntusällskapet, men har fått ett par problem på vägen dit ;D

Tar och börjar med vad som hände när jag började installera systemet då jag misstänker att det hör i hopp med mitt problem, när jag försökte både med att intalera eller köra live från början, men då fick jag ett felmeddelande att jag hade för låga inställning och skulle ändra till 1680*1660 och 60mhz. Kom dock förbi detta igenom att klicka in felsäker grafiskt läge.

(har två ati grafikort i bukren som sammkörs och misstänker att det här är huvudskurken i dramat)

Mitt nuvarande problem är att få in drivrutinen till grafikortet/en utan att grafiken försvinner.
Jag körde in den grafikrutinen ubuntu visade upp som rätt ( om än ej fri mjukvara) vilken fungerade hur bra som helst, läs till jag beslutade mig för att starta om datan.

Då datan besluta sig att vara altför kreativ med färgvisande på skärmen, efter att jag hade börjat att installera wow igenom wine.

Efter omstarten försvann all grafiskt och jag fick ett förvisso fungerande operativsystem om än enbart txtbaserat. Vilket mina kunskaper inte direkt räcker till.
Så vad bör jag göra för att kunna installera drivrutinen så att jag får in den underbara 3dgrafiken till ubuntu?
Är det någon enkelt jag har missat som man borde ha gjort?

En annan fråga som jag passar på att slänga in, efter att jag fått igång grafikdrivisen ordenligt så hoppas jag på att få igång min projektor som är kopplat till datorn, frågan är var ska man snoka omkring för att aktivera flera ”skärmar” till en och samma dator?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: problem med drivutin till grafikortet

Inlägg av webaake »

Vad har du för grafikkort? Lösningarna skiljer sig väldigt mellan ATI och Nvidia t ex.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
@nders

Inlägg av @nders »

Sory jag trodde att jag hade fått med det, jag har ati.
@nders

Inlägg av @nders »

Ok jag borde ha letat efter detta innan jag postade, men jag snubblade över den hör howto. Och följde den, har dock fastnat på följande moment
”sudo gedit /etc/X11/xorg.conf” när jag skrev det i terminalen fick jag upp ett blankt dokument, testade att grafiskt gå in till xorg.conf och ändrade men fick inte spara. Då testade jag att starta upp i terminalen och klistra över all text till det dokumentet, fick dock fortfarande inte spara.
Är det något jag gjort fel? Eller finns det något knep att komma runt problemet?

http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/ATI
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

du borde kunna öppna xorg.conf genom att skriva:
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf

lyckas inte det kan du köra bara:
gksudo gedit

och sedan själv navigera till /etc/X11/xorg.conf via "Öppna" dialogen.
gksudo gör att programmet öppnas i admin-läge gedit är namnet på textredigeraren och /etc/X11/xorg.conf är namnet på filen som skall redigeras. sudo används för att öppna icke-grafiska program i terminalen.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"