små rättigheter till användare

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
massamull
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

små rättigheter till användare

Inlägg av massamull »

Hejsan jag skulle vilja skapa en användare som inte kan ändra något alls på sitt konto inte ens byta bakgrundsbild.
Inte heller se menyn, inte gör något annat eller se något annat än använda

VLC
Amarok
plugga in usb-minnen

hur fixar ja dessa rättigheter :) har kollat in vad man kan ändra och begränsa och det var inte så mycket.

Så tipsa mig gärna :)
David Andersson

Re: små rättigheter till användare

Inlägg av David Andersson »

En primitiv lösning kan vara att se till att praktiskt taget allt i /home/xxx är skrivskyddat och har en annan ägare än xxx så att xxx inte kan ändra skrivskyddet även om han skulle lyckas öppna en terminal. Om vissa filer i .vlc, .gnome, .kde, .xsession-errors, etc måste vara skrivbara vet jag inte. I så fall får man göra det och tänka efter att de inte leder till allvarliga hål. Obs att detta är en amatör-ide som antagligen inte är säker om datorn ska stå på en publik plats.

Det finns nåt som heter "kiosk mode" i KDE. Det kanske är det du söker. Har inte provat det. Den borde vara säkrare att utgå från om datorn ska stå på en publik plats.
massamull

Inlägg av massamull »

Tack så mycket för ditt förslag ska testa de lite :)
har Gnome nu men får väl byta flörat5t testa!

Tack
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

David Andersson skrev:Det finns nåt som heter "kiosk mode" i KDE. Det kanske är det du söker. Har inte provat det. Den borde vara säkrare att utgå från om datorn ska stå på en publik plats.
Det är trevligt och mycket konfigurerbart. Se till att köra kde3.5.10 om du vill testa det. Jag tror kiosk mode är något som prioriteras just nu i kde4 (det var ingen större fart på det tidigare heller).
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

har Gnome nu men får väl byta flörat5t testa
Du kan ju kolla om det finns en kiosk mode howto för Gnome, om du känner dej mer hemma i det än KDE. (KDE var för att jag bara kollade första sidan i google.)

Om datorn står hemma, och eventuella fientliga attacker består av familj och främmande, så kan du ju experimentera med att bara sätta rättigheter och ägare i home.

(Heter det fortfarande "främmande" i svenska, eller ersattes det med "gäster" redan under 1900-talet?)
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
massamull

Inlägg av massamull »

haha det vet ja inte riktigt :P men endel säger främmande när man har sina kompisar på besök vilket låter lite illa i mina öron ;)

testar just nu en dist som heter Mytvbuntu :) den kör med gnome så ska se vad ja kan hitta.
massamull

Inlägg av massamull »

TACK! :) den var också användbar :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"